13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    overmacht

verwijderen classic

Dag,

ik heb een tijdje geleden classic op mij ibook 10.3 (panther) geinstalleerd en wil deze nu verwijderen. Weet iemand hoe ik dat het veiligste kan doen?

Inactief
    Anoniem

Systeem Folder verwijderen lijkt me voldoende (niet de ‘System’ !).

Bijdrager
    MacBeer

Inderdaad, gewoon de classic systeemmap in de prullenbak donderen.
    Mooi he? :wink:

Sleutelbeheerder
    Night

Inderdaad, zó makkelijk is het. Het enige wat nog rest is, om in Systeemvoorkeuren de tab ‘Classic’ netjes weg te krijgen, zodat deze niet alle HD’s afspeurt naar een OS9 systeemmap. Iemand daar óók een nette oplossing voor?

Bijdrager
    overmacht

er staan bij mij twee systeemmappen:

systeem, met daarin alleen de map bibliotheek

en systeemmap, in deze staan o.a. classic iconen.

toch even voor de zekerheid: de laatste moet ik dus weggooien? Daar zit niets in van het panther systeem in dus?

systeemmappen verwijderen lijkt me gevaarlijk, vandaar de dubbelcheck..

Bijdrager
    overmacht

ik kan de systeemmap ook niet verwijderen: ik krig de melding dat de systeem map vereist is voor het systeem!

Daarnaast zou ik ook een gedownloadde en geinstalleerde Apache server, een mysql database en PHP willen verwijderen, gaat dat net zo makkelijk ..?…

Bijdrager
    Deskman

Nee, dat gaat allemaal niet zomaar.

Hoe heb je Apache en PHP en SQL geïnstalleerd?

Bijdrager
    a la Mac
    ”Night”

Inderdaad, zó makkelijk is het. Het enige wat nog rest is, om in Systeemvoorkeuren de tab ‘Classic’ netjes weg te krijgen, zodat deze niet alle HD’s afspeurt naar een OS9 systeemmap. Iemand daar óók een nette oplossing voor?

Geen Classic? Regelpaneel weggooien!

Systeem –> Bibliotheek –> PreferencePanes –> Classic.prefPane weggooien;)

Sinds Tiger denk ik dat het voldoende was om alle Classic-programma’s weg te gooien + OS 9 zelf.

Ik hou Classic hier voorlopig nog bij, oude spelletjes (nostalgie) werken vaak niet onder OS X. Maar aangezien dat er hier wel eens een Intel-Mac gaat komen zal ik er toch eens over nadenken;)

edit: nog een paar bestanden van Classic:

Thuismap –> Bibliotheek –>Preferences –> com.apple.Classic.plist
    Thuismap –> Bibliotheek –>Preferences –> ByHost com.apple.Classic……. .plist
    Thuismap –> Bibliotheek –> Classic

Dat zegt Spotlight mij;)

Bijdrager
    overmacht

deskman: php en mysql heb ik gedownload en geinstalleerd (ik dacht middels een installer, niet slechts het slepen van een programma). Ook apache heb ik zo geinstalleerd.
    Ik wil er nu vanaf omdat ik online ruimte heb en werk op een ibook die aardig vol begint te lopen.

alamac: dan staat classic er toch nog gewoon op? ik kan de “systeemmap” niet verwijderen omdat die in gebruik is door het systeem.

Bijdrager
    a la Mac

@ overmacht, mijn antwoord was bestemd voor Night;)

In de Macintosh HD zijn twee systeemmappen, Systeem (met een X) en Systeemmap (met een 9). Die laatste mag de prullenmand in;)

Niet voldoende rechten? Wat is de officiële naam van de systeemmap van OS 9 (Toon info –> Naam en extensie)?

Bijdrager
    overmacht

alamac, de map heet bij mij systeemmap, het systeem is de eigenaar

Inactief
    Anoniem

Waarom zou je Classic eigenlijk willen wegdoen? Het staat niet in de weg, en gebruikt maar een paar honderd MB. En wie weet heb je opeens een oud progje nodig dat alleen werkt in de Classic mode.

Bijdrager
    a la Mac

Als niks werkt:

Programma’s –> Hulpprogramma’s –> Terminal en code invoeren:

[code:1:313bfbabd9]sudo rm -r /Systeemmap[/code:1:313bfbabd9]

Is er ook geen map genaamd Applcations (Mac OS 9)? Die moet ook weg, samen met de alias in de map Programma’s;)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.