8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Cursor

Verwijderde sleutelhanger herstellen

Per ongeluk een sleutelhanger verwijderd.

Dus: opstarten van de Carbon Copy Clone die ik de avond daarvoor had gemaakt.

Kopie van de betreffende sleutelhangergegevens gemaild naar mezelf.

Opstarten van de Macintosh HD en met de gegevens uit de mail de sleutelhanger opnieuw aangemaakt.

Had dat ook gekund met Time Machine en zoja, hoe dan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vermoed dat het kan als je weet in welke map op de harde schijf de sleutelhangers bewaard worden. Ik heb nu alleen geen zin om uit te zoeken welke map dat is en hoe het moet:)

Bijdrager
    Cursor

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 16 maart 2018 om 19:09</p>
    Ik vermoed dat het kan als je weet in welke map op de harde schijf de sleutelhangers bewaard worden. Ik heb nu alleen geen zin om uit te zoeken welke map dat is en hoe het moet:)

Op dat idee was ik dus ook gekomen: Thuismap > Bibliotheek > Keychains.  Die hele map terugzetten met Time Machine durfde ik niet, want sleutelhangers zijn bij mij heilig.

Dus om geen enkel risico te lopen heb ik de CCC methode gevolgd, zoals boven beschreven.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het lijkt me dat het veilig te doen moet zijn als je eerst een kopie maakt van de hele map Keychains, daarna een reservekopie terugzet op een andere plek, en er dan uit importeert in Sleutelhangertoegang. Gaat het mis, dan stop je Sleutelhangertoegang en zet je de kopie terug.

Bijdrager
    Franky Mac

Ik ben bang dat je dan de kopie weer terug moet zetten. Onderdelen van de keychain bevinden zich in /Library/Keychains en ~/Library/Keychains. De sleutel die nodig is om keychain te openen is in /var/db/SystemKey. Tenminste, zo interpreteer ik dit stakexchange artikel.

https://apple.stackexchange.com/questions/53579/how-is-the-system-keychain-secured-in-os-x

In hoeverre deze ruim vijf jaar oude informatie nog van toepassing is durf ik niet te zeggen, misschien zijn er ook files verplaatst ivm. iCloud.

Bijv. er bevinden zich ook keychain gerelateerde plist bestanden in ~/Library/Preferences, geen idee waar die voor zijn.

Maw. er zitten nogal heken en ogen aan om een en ander te restoren.

Bijdrager
    GoeieDag

Staan ze ook niet ge-synct in iCloud?

Bijdrager
    abbenhui

Ja, Goeiedag, dat dacht ik ook. Inloggen op iCloud en dan wordt het daarvandaan toch teruggezet wanneer je in op je Mac in de Systeeminstellingen/iCloud de sleutelhanger aanvinkt.

Bijdrager
    Cursor

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 17 maart 2018 om 10:52</p>
    Heel praktisch bedacht, dat zal ik onthouden!

<p class=”cite”>Franky Mac op 17 maart 2018 om 13:06</p>

Ben ik het mee eens. Oplossingen van meer dan een jaar geleden ben ik niet dol op.

<p class=”cite”>GoeieDag op 17 maart 2018 om 13:47</p>
    Sleutelhangertoegang staat niet ge-synct in iCloud. Die gebruik ik alleen voor agenda en adresboek.

<p class=”cite”>abbenhui op 17 maart 2018 om 19:50</p>
    Sleutelhangertoegang staat niet ge-synct in iCloud. Die gebruik ik alleen voor agenda en adresboek.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.