12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Jos Opel

Verwijderde bestanden komen dagelijks terug.

Een paar weken geleden kreeg de melding dat Time Machine niet kon back-uppen omdat er een of meerdere bestanden corrupt zouden zijn. Ik heb toen uit de sparsebundle de laatste 3 back-ups en een bestand genaamd “inProgress” verwijderd. Deze kwamen in de Prullenmand terecht en Time Machine kon weer perfect z’n werk doen. Toen ik de Prullenmand wilde legen lukte dat niet. Vervolgens heb ik deze actie uitgevoerd. De 3e optie lukte, de Prullenmand was leeg! Echter vanaf dat moment verschijnen de 4 bestanden dagelijks op hetzelfde tijdstip weer in de prullenmand. Wie weet de goede oplossing?

Bijdrager
    sedikit

Natte vinger: leeg je de prullenmand wel als Time Machine nog aan staat? Dat moet wel bij externe schijven. Als je daar iets van verwijdert, en de prullenmand vervolgens leegt, moet die externe schijf wel aan staan.

Bijdrager
    Jos Opel

@sedikit, Het is Time Capsule in het netwerk. Bedoel je dat de sparsebundle geactiveerd moet zijn en/of de Time Machine aan het back-uppen is?

Bijdrager
    Q-collective
    Jos op 10 juli 2017

@sedikit, Het is Time Capsule in het netwerk. Bedoel je dat de sparsebundle geactiveerd moet zijn en/of de Time Machine aan het back-uppen is?

De sparsebundle moet sowieso geactiveerd zijn. De items die in de prullenmand worden weergegeven staan namelijk niet op je mac, maar in je sparsebundle (in een mapje dat .Trashes heet in de root directory van de sparsebundle). Zodra deze niet meer is aangekoppeld, verdwijnt de betreffende inhoud in de prullenmand.

Dt gezegd hebbende, zijn er sowieso vaak problemen met deze manier van weggooien. Time Machine vind het in de prullenbak gooien van inprogress bestanden duidelijk niet leuk. Ik weet dus niet zo zeker of dit lukken gaat.

Bijdrager
    sedikit

(natte vinger = ik ben ook niet zo deskundig) Hoe het zit met Time Capsule e.d. weet ik niet. Wat ik wèl weet is, dat als je iets vanaf een externe schijf in de prullenmand gooit, en die daarop leeg maakt, die externe schijf wel aan moet staan. Anders (als die externe schijf niet aan staat) heeft het legen van de prullenmand geen zin.
    Dus:
    -verwijder datgene wat je wilt verwijderen van Time Machine
    -laat Time Machine aan staan
    -leeg de prullenmand op je computer

Bijdrager
    Jos Opel

@sedikit, gaan we de volgende keer (nu zijn weer verwijderd uit de Prullenmand) proberen. Bedankt zover.

Bijdrager
    GoeieDag

Wordt wel een beetje een onduidelijk gebeuren met jouw TM backup, lijkt het.
    Hier gaat het ook mis, volgens mij: https://www.onemorething.nl/community/topic/opslagruimte-creeren-in-time-machine/#post-3075383

Ik zou als ik jou was, de TC wissen (via AirPort-configuratieprogramma) en gewoon opnieuw beginnen (eerste keer via een draadje, als het kan) met een een verse update.

Bijdrager
    Jos Opel

Dit heeft niets met elkaar te maken en is puur toeval. Het vrijmaken van schijfruimte is perfect afgelopen en hier ben ik best blij mee. Maar je hebt gelijk, ik wacht nog even af of er nog goede tips komen, anders is jouw tip de beste! Als ik de periode waarover de sparsebundle bij houd kan ik deze toch altijd weer aansluiten en hieruit nog iets terughalen, of heb ik dat mis?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik geef aan in dat topic dat er geen logica in zit met wat jij gedaan heb, maar daar geef je geen reactie op. Dus wat mij betreft blijft het vaag.

Je kunt inderdaad altijd data terughalen uit een oude sparsebundle, maar bij sommige zaken zal dat niet zo makkelijk zijn, zoals een enkel mailtje. Je kunt je ook afvragen of het überhaupt per se nodig is.

Bijdrager
    McPim

Een .inProgress file deleten in een sparsebundle?! Dan vraag je om problemen. Dat zegt zelfs TM expert Pondini in dit draadje. Ik zou zeggen: nooit meer doen en het advies van GoeieDag volgen, opnieuw beginnen.

Bijdrager
    Jos Opel

@Goeidag, sorry als ik in mijn vorige topic te weinig teruggekoppeld heb, maar ik had toch volgens mij aangegeven dat de muziek en films niet meer geback-upt zou worden. Maar nadat ik volgens een artikel im AT deze bestanden uit de sparsebundle gehaald had merkte ik dat ik hierdoor niet meer ruimte kreeg. Fred44 heeft toen de “gouden tip” gegeven en op die manier kreeg ik geen 400 GB maar 1 TB vrije ruimte terug. Ik hoop dat het nu duidelijk is, want een goede terugkoppeling is de kracht van een goede topic; leren van elkaars kennis! Gr. Jos

Bijdrager
    Jos Opel

Zoals beloofd hier de terugkoppeling m.b.t. de oplossing van mijn “probleem”. Ik heb gisterochtend de System Integrity Protector even uitgezet (ik weet dat het gevaarlijk is) en de bestanden verwijderd. Normaal kwamen ze om ca. 16.00 uur terug maar tot nu toe is dat niet gebeurd. Ik las deze oplossing in een artikel van Appletips uit 2015. Ik ga ervan uit dat het opgelost is.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.