6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Verwijderd

Bijdrager
    inactiveaccount
    ”Martiniman”

Ik zit even met een syntaxvraagje in PHP. Aangezien leestekens slecht opzoekbaar zijn is dit wellicht sneller dan zelf zoeken.
    Het betreft dit stukje code:
    [code:1:b2a8da4e92]$this->MainFrame = &$mainframe;[/code:1:b2a8da4e92]

Een $this is een variabele, maar wat is de ->MainFrame erachter? Bij een array heb je veldnamen er zo achter staan $variabele[veld], maar deze variant snap ik niet.
    Ook het & teken voor de tweede variabele zegt me niks. Wat doet die?

$this is een verwijzing naar de huidige instantie van een class (oftewel een object) en kan alleen gebruikt worden in methods. (functie’s in de class).

Met -> roep je members (variabelen) of methods (functies) van een object (instantie van een class) aan.
    En in dit geval is MainFrame dus een variabel(member).

Met & maak je een verwijzing naar de variabel die erachter staat (reference). Op deze manier gebruikt je script minder geheugen (al scheelt het meestal niet echt veel omdat php scripts gewoon zelden zo groot zijn).

Misschien zijn deze links wel handig:
    http://nl3.php.net/oop
    (of voor php5: http://nl3.php.net/oop5)

Bijdrager
    computer space

Ah, doordat het script als class werkt snap ik er volgens mij geen hout van. Nog een goede tip om een class uit te leggen? Die php.net link vind ik nog te wazig. Ook raar dat op php.net wel allemaal .nl onderwerpen zijn, maar zelden tref je een vertaling aan.
    Het hele script bevat binnen de class definitie ook alleen maar functions. Geen stuk dat de functies echt aan lijkt te roepen.

Bijdrager
    inactiveaccount

Nou ik heb zelf alles gewoon engels van php.net geleerd, maar op school raden ze het PHP5 Superboek aan, schijnt erg goed/duidelijk te zijn.

Maar ik kan misschien wel klein beetje basis vertellen als je wilt, moet ik wel weten of je php4 of php5 wilt hebben want daar zit verschil in.

Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Bijdrager
    inactiveaccount

Ik ken Mambo voor geen meter, ben tenslotte een eigenwijs persoon die alles zelf wilt maken, maar zat er bij deze class geen documentatie ofzo dan? Meestal krijg je toch wel installatie instructies namelijk.

Inelkgeval, zodra je de pagina include wordt deze code uitgevoerd:
    $TFSforMambers = new TFSforMAMBO($mainframe);

$mainframe is een variabel die door Mambo zelf aangemaakt wordt en bevat o.a. de database verbinding als het goed is.

Maar meer kan ik je ook niet echt vertellen hierover… het gaat denk ik hier vooral om de locatie waar je hem include.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.