16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Verwijderd

Bijdrager
    kontheur

Je hoeft niet telkens een apart topic te openen vriend. Als je even kijkt in je vorige topic, zie je dat ik al geantwoord heb. Je mag me daar best nog een vraag stellen, zeker omdat het ook over PS CS1 gaat.

Ik zal een kijken of hier een slotje op past. Mijn antwoord vind je dus in het andere topic!

Bijdrager
    Welles

Afbeelding openen -> In het Palet “Path” een nieuw pad maken -> Menu Layer – Vector Mask – Current Path. Dit laatste kan je alleen kiezen als je afbeelding niet slechts op de gelockte “Background” layer staat. Als dat wel zo is even de layer dupliceren en de “Background” layer verwijderen.

Hij laat nu alles zien wat bínnen je pad valt, ga je vervolgens je pad editen (bijv. groter maken), dan zie je dat de gehele afbeelding er nog gewoon achter zit.

Bijdrager
    computer space

Ik ben hier meestal een beantwoorder van vragen, nu heb ik er zelf eens twee, die behoorlijk verschillen, dus kies ik een nieuw topic. Niks mis mee volgens mij.
    Dit gaat niet over vector met de pen, maar over wegkwastwerk!

Bijdrager
    MacBeer

– In het lagenpalletje zorg je eerst dat er transparantie aanwezig is in het beeld. Zonder dat kan je geen masker maken. Staat de naam van de laag waar je het masker op wil toepassen in cursieve letters dan moet je even dubbelklikken op die laag en op ‘ok’ drukken in het venster dat je dan ziet. Op die manier maak je het beeld ‘los’ en kan je aan de slag.

– Onderaan het lagenpalletje zie je naast het icoontje voor een nieuwe laag ook een icoontje dat lijkt op een diafragma. Klik daarop terwijl je de doellaag hebt geselecteerd.
    Je ziet dat er naast het voorvertoningsicoon van de laag een nieuw wit icoon is gekomen. Dit icoon is in feite je masker.
    Als je nu met gereedschappen zoals de pen, het penseel, airbrush en alle andere gereedschappen waarmee je kan vullen met zwart over de afbeelding kalkt zie je dat je delen van de afbeelding wegpoetst. Zie je een zwarte vlek verschijnen dan heb je het masker niet geselecteerd.

Dat is in feite het hele eieren eten. Met zwart poets je weg en met wit poets je weer terug. De originele informatie van het beeld blijft behouden.
    Dit is een zeer fraaie manier van bewerken, ik gebruik tegenwoordig niets anders dan maskers wanneer ik aan een afbeelding moet gaan knagen.

Bijdrager
    computer space

@macbeer:
    Dat werkt inderdaad. Nu heb ik nog een probleempje. Ik had de selectie nog niet helemaal af, en nu zie ik een deel nog niet. Kun je dit masker in een standje zetten dat de hele afbeelding wel zichtbaar is terwijl je in het masker zit te kwasten?

Bijdrager
    kontheur

Je opacity (dekking) verlagen van je laag waarop je masker zit.
    Of eventueel in Quickmask (druk ‘Q’) modus werken en dit later toepassen op je laagmasker.

Bijdrager
    computer space

Dat werkt niet. Eigenlijk zou ik het masker bijvoorbeeld 80% willen toepassen, en als het klaar is weer voor 100%. Ik kan echter alleen de opacity van de laag zelf instellen.
    Ik kan mijn kwast op 80% grijs zetten, maar nadeel is dat je daar dan steeds goed op moet letten. Ik merk bovendien dat sommige stukken om een tijdelijke mask-opacity van 50 vragen terwijl bij andere delen 80 nodig is om fijn te werken.

Bijdrager
    MacBeer

Als je de afbeelding onder het masker wil zien raad ik je aan om in de snelmasker-modus te werken zoals kontheur al zei.
    Kijk ook vooral in de help-functie van Photoshop om te zien hoe dit snelmakser werkt.

Bijdrager
    computer space

Maskers ken ik hoor. Is was alleen nu net gecharmeerd van de aan de laag vastgebakken maskers na de tip van Mac Beer. Maar blijkbaar is dat meer iets om na de hand te doen dus.

Bijdrager
    dimelot

Als je al de functie masker ken dan moet je ook weten wanneer je Shift klik doet op het laagmasker dat het masker tijdelijk wordt uitgeschakeld en dat je gewoon nog kan poetsen in je masker zonder dat je het ziet.
    Natuurlijk hoef ik ook niet te vertellen wanneer je alt-klik doet op het masker dat je alleen het masker ziet en niet de afbeeldingslaag.

:D :D :D :D

Bijdrager
    computer space

Kijk, daar heb ik wat aan! Bedankt.

Bijdrager
    dimelot
    ”MacBeer”

Dit is een zeer fraaie manier van bewerken, ik gebruik tegenwoordig niets anders dan maskers wanneer ik aan een afbeelding moet gaan knagen.

Weet je dat deze fraaie manier van werken de kracht is van Photoshop en dat heel veel mensen dit niet eens gebruiken of het nut er van zien.

[size=13:9d83384512]Het is echt de beste functie van het hele pakket.[/size:9d83384512]

Bijdrager
    nookie

[size=13:b28ffe74bd]Het is echt de beste functie van het hele pakket.[/size:b28ffe74bd][/quote]

Omdat de informatie van het beeld gehandhaafd blijft.
    Je raakt niks kwijt en gooit niks weg.

Bijdrager
    MacBeer

Precies, en in Photoshop CS3 worden maskers ingezet bij het ‘stitchen’ van panoramabeelden. Dit is echt de meest ideale manier om non-destructief met je beelden te klooien.
    De ‘adjustment layers’ zijn ook heerlijker dingen om mee te werken. Doe maar eens een masker maken op een adjustmentlayer…

Bijdrager
    nookie
    ”MacBeer”

Precies, en in Photoshop CS3 worden maskers ingezet bij het ‘stitchen’ van panoramabeelden.

Das handig, nu ben je de info kwijt met die optie. CS3 heb ik nog niet helaas.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.