14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

Vervuild account

Mijn macbook pro begint steeds trager op te starten. Zodra ik mijn wachtwoord heb ingetoetst, duurt het vaak een dikke minuut voordat ik volledig ben opgestart (dus dat ook alle menubak icons aan de rechterkant volledig zijn ingeladen). Ik start mijn Macbook pro alleen op met de Itunes Helper en Istat als extra’s.

Kan het zijn dat de bibliotheek map in mijn thuismap steeds groter wordt en dat dit de reden is van het steeds trager worden? zo, ja wat zou ik daar tegen kunnen doen?

Zo, nee wat zou anders de oorzaak kunnen zijn?

Is het een idee om misschien een vers account te creeeren en met behulp van TM alle onderdelen stuk voor stuk over te zetten naar dat nieuwe account om zo te zorgen dat mijn nieuwe account een stuk soepeler loopt, of heeft dit geen zin.

Ik heb overigens mijn Mac pas geleden overigens opnieuw geinstalleerd en met de migratieassistent vervolgens mijn account met alles erop en eraan teruggezet middels TM. Maar dit zorgde niet voor de nodige verbetering.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Cybershooter

IK heb de vorige post die jij gelinked hebt gelezen, maar in mijn geval is de situatie iets anders.

Ik heb niet veel iconen op mijn bureaublad staan om te beginnen.
    Ik heb slechts de Ituneshelper en Istat in mijn startup staan, (maar die stonden er voorheen ook op en toen startte hij sneller op vanaf het inlogscherm)

Dus bij mij is nu de aanvullende vraag waardoor het buiten de al genoemde zaken nog meer veroorzaakt zou kunnen worden? en hoe het één en ander opgelost kan worden.

Bijdrager
    wopper
    ”Cybershooter”

IK heb de vorige post die jij gelinked hebt gelezen, maar in mijn geval is de situatie iets anders.

Ik heb slechts de Ituneshelper en Istat in mijn startup staan, (maar die stonden er voorheen ook op en toen startte hij sneller op vanaf het inlogscherm)

Dus bij mij is nu de aanvullende vraag waardoor het buiten de al genoemde zaken nog meer veroorzaakt zou kunnen worden? en hoe het één en ander opgelost kan worden.

Een tool als Cocktail kan je database verwijderen zodat deze opnieuw worden aangemaakt. Wat ik ook regelmatig doe is met AppCleaner zoeken naar wat voor “plugins” er nog allemaal geinstalleerd zijn en weggooien wat je niet nodig denkt te hebben.

Wellicht maakt dit hem sneller?

Bijdrager
    Pieterr

Je zou een archive en install kunnen doen. Dat is minder drastisch dan een volledige schone installatie. Je bent dan ook sneller weer up-and-running.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”wopper”
    ”Cybershooter”

Een tool als Cocktail kan je database verwijderen zodat deze opnieuw worden aangemaakt. Wat ik ook regelmatig doe is met AppCleaner zoeken naar wat voor “plugins” er nog allemaal geinstalleerd zijn en weggooien wat je niet nodig denkt te hebben.

Wellicht maakt dit hem sneller?

Hoe verwijder jij je plugins dan als ik vragen mag met Appcleaner, wanneer het feitelijke programma al is verwijderd? Ik heb dit programma net even bekeken vanaf de site, maar ik zie alleen maar dat je complete programma’s met alles wat daarbij hoort verwijderd wordt middels Appcleaner.

Hoe veilig is het om je database te verwijderen en opnieuw laten aanmaken met Cocktail, niet dat er straks her en der conflicten gaan ontstaan.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zo me ver van apps als Cocktail en AppCleaner/AppZapper houden. Het OS voert deze taken zelf uit. Ik neem aan dat je HD nog niet stampvol zit want dat kan ook nog wel eens voor vertragingen zorgen. Het is lastig om zo op afstand iets te roepen/verzinnen wat het zou kunnen zijn.

Wat je kan doen is een nieuwe account aanmaken en kijken of die wel sneller opstart (dat zou wel moeten). Indien dat een positief resultaat geeft zou je kunnen overwegen om dat account in gebruik te nemen. Meest drastische maatregel is compleet nieuwe installatie. Succes gegarandeerd maar da’s net als het schieten op een mug met een bazooka :wink:

Bijdrager
    Cybershooter
    ”MouseMighty”

Ik zo me ver van apps als Cocktail en AppCleaner/AppZapper houden. Het OS voert deze taken zelf uit. Ik neem aan dat je HD nog niet stampvol zit want dat kan ook nog wel eens voor vertragingen zorgen. Het is lastig om zo op afstand iets te roepen/verzinnen wat het zou kunnen zijn.

Wat je kan doen is een nieuwe account aanmaken en kijken of die wel sneller opstart (dat zou wel moeten). Indien dat een positief resultaat geeft zou je kunnen overwegen om dat account in gebruik te nemen. Meest drastische maatregel is compleet nieuwe installatie. Succes gegarandeerd maar da’s net als het schieten op een mug met een bazooka :wink:

Ik heb nog ruim 80 gb vrije schijfruimte, dus dat mag het probleem niet zijn.

Mijn Mac heb ik om te beginnen al pas geleden opnieuw geinstalleerd en met de migratieassistent mijn account met alle content teruggezet, maar dit had weinig effect.

Om een nieuw account in gebruik te nemen zie ik een beetje tegenop, aangezien ik alles opnieuw moet inrichten, zoals mail (mailberichten), Ical (agendapunten), adresboek, enz.
    Misschien zijn er manieren om op een gemakkelijke manier mijn content in die programma’s te krijgen, wanneer ik dat nieuwe account in gebruik heb genomen.

Bijdrager
    MouseMighty

Tja een nieuwe installatie/account vullen met dezelfde meuk als van je oude account zorgt er natuurlijk wel voor dat je er per saldo geen ruk mee opschiet. Overigens zou ik me niet druk maken over 1 minuut opstarttijd. Zo lang is het nou ook weer niet. Ach en misschien kan je een schijfcontrole uitvoeren en een herstel bevoegdheden. Alle kleine beetjes nietwaar?

Bijdrager
    Cybershooter
    ”MouseMighty”

Tja een nieuwe installatie/account vullen met dezelfde meuk als van je oude account zorgt er natuurlijk wel voor dat je er per saldo geen ruk mee opschiet. Overigens zou ik me niet druk maken over 1 minuut opstarttijd. Zo lang is het nou ook weer niet. Ach en misschien kan je een schijfcontrole uitvoeren en een herstel bevoegdheden. Alle kleine beetjes nietwaar?

Ben ik het mee eens, echter, het zou zomaar kunnen zijn dat in de loop der tijd mijn Bibliotheekfolder in mijn thuismap sterk uitgedijt is en dat dit misschien ook zijn weerslag kan hebben op langere opstarttijden (die overigens ook weer sterk variabel zijn, ene keer meer als een minuut vanaf inloggen, andere keer binnen 15 sec.). Wanneer ik een schoon account creeer, zou het dan niet zo zijn dat mijn bibliotheekmap ook weer een verse start krijgt?

Bijdrager
    iJoost

Probeer gewoon een nieuw account. Vijf tellen werk. (Gaat sneller dan hier een vraag stellen…;-) Als het niet bevalt gooi je ‘m in nog eens vijf tellen ook weer weg.

Bijdrager
    macpro

Hoe zijn je instellingen voor je bureaublad achtergrond?

Bijdrager
    PatrickHopman

pram resetten, opstarten terwijl je appeltje + option + p + r indrukt. Nog voordat je de eerste piep hoort. Al sje dan de tweede piep hoort het loslaten. Start ie weer teringsnel op. Was bij mij ook het probleem.

Bijdrager
    Fred

Vanaf een ander volume, bijvoorbeeld de installatiedisk, vanuit het schijfhulpprogramma schijfherstel draaien wil nog wel eens helpen het opstarten te versnellen. Kan wel 25 tot 50 % schelen, is mijn persoonlijke ervaring.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.