14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    I.fennema

Vervormd object

Goedemorgen.

Ik heb een vraagje. In Illustrator maak ik van een font contouren.
    Deze wil ik vervolgens schalen. Maar wanneer ik dit doe vervormd het object.
    Dit gebeurt ook wel eens met een ander object.

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedoel je met „vervormd” (wat met een t gespeld hoort te worden in jouw zin) dat de horizontale lijn in de e en de schuine lijnen in de zs dunner geworden lijken te zijn? Zo ja: lijken ze dat nog als je erop inzoomt?

Bijdrager
    I.fennema

Ja sorry vervormt

ja het probleem blijft hetzelfde.

Bedankt voor uw reactie!

Bijdrager
    dennisje182

Scalen terwijl je Shift ingedrukt houdt? Dan behoudt je tekst alle verhoudingen

Bijdrager
    Blieper

Zorg dat je alle punten geselecteerd hebt, dat kun je het beste met de zwarte pijltoets doen. Daarna de Vrije Transformtool gebruiken en inderdaad met de Shift tool ingedrukt om proportioneel te scannen.

Bijdrager
    I.fennema

gebruik Shift altijd maar ook dat is het niet
    toch bedankt!

Bijdrager
    mtooster

Heb je een soort ‘snap to grid’ functie aanstaan?

Bijdrager
    I.fennema

nee is het ook niet

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk is het object verkeerd geselecteerd wanneer je probeert te schalen. Verschil tussen volle en open pijltje selectie.

Bijdrager
    I.fennema

ik gebruik zwart pijltje selection tool (V)

Bijdrager
    Shmoo

En alle lagen of objecten waar je mee aan het schalen bent zitten ook op slot zodat ze evenredig schalen?

Bijdrager
    I.fennema

Ja ook

Sleutelbeheerder
    Night

En als je het originele object eerst compleet loskoppelt (dus object voor object, binnenlijn van de ‘e’ is dus een apart object) en alle onderdelen één voor één verwijderd met cmd-x en daarna terugplaatst met cmd-F en met cmd-8/combine per letter weer een compleet object maakt en alle letters tenslotte groepeert?

Ik heb dit probleem al eens ervaren met PDF’s die geopend waren in Illustrator en weer als PDF bewaard waren en weer in Illustrator geopend werden etc. etc.

Bijdrager
    I.fennema

Sorry voor de late reactie maar het probleem blijft nog bestaan.
    Toch bedankt!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.