16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Vervelend vastlopen(freeze)

Sinds een aantal weken merk ik dat mijn mac tijdelijk vastloopt in aan aantal programma’s, om er maar een paar te noemen, Safari en Photoshop.
    Ik heb er een workaround voor gevonden, maar das een doekje voor het bloeden natuurlijk. Als ik bv bewerkingen aan het doen ben met de borstel in PS, dan kan het plots ophouden met werken, dan druk ik de shortcut voor Force Quit in, klik op photoshop en druk op de knop, en dan loopt het programma weer 5 idem voor Safari ea…) Wat kan daar de oorzaak van zijn ? IS dat op te lossen ?

Bedankt
    Johny

Bijdrager
    jebman

Een universele oplossing voor de meest uiteenlopende problemen wil nog wel eens een herstart zijn waarbij je alles loskoppelt van de computer, behalve het toetsenbord.
    PRAM zap

Command+Alt+P+R tegelijk ingedrukt houden bij het opstarten en vasthouden tot je 2x de boing hebt gehoord

Bijdrager
    jebman

Herstel schijfbevoegdheden kan ook nooit kwaad.
    Updates installeren, caches leegmaken etc

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kijk eens wat activiteitenweergave laat zien bij het vastlopen van b.v. Photoshop. Mogelijk is er een proces dat veel van de CPU vergt.
    Of kijk in console in het syslog bestand of daar iets raars tussen staat op het moment van vastlopen.

Wat je in ieder geval kunt doen is een safe boot uitvoeren (en e.v.t er een poosje in werken) en daarna gewoon opstarten.

Dat je het bij meer dan één programma hebt wijst er op dat het iets is dat het systeem beïnvloed en niet een specifiek programma.

Bijdrager
    Johnyw

Bedankt voor het advies, ik bekijk het even en laat hier dan mijn bevindingen achter

Bijdrager
    Johnyw

Krijg nu wat…mijn mac maakt geen opstartgeluid ??????

Er liggen geen externe speakers aan ( heb die eerst losgekoppeld) en het volume staat op…hoe kan dat nu ?

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik heb iedere morgen hetzelfde gezeik.Als ik ’s avonds mail uitzet dan geen probleem maar als ik het vergeet dan heb ik prijs…..

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Speel eens een audiofile af en herstart dan eens. Waarschijnlijk is ie dan terug.

Bijdrager
    Johnyw

Is gelukt, ik heb een safe boot gedaan, en mijn mac is er in ieder geval niet trager op geworden;) Vooral in Adobe bridge is het verschil opmerkelijk.
    Wat PS en zo betreft, kan dat vandaag niet uittesten, want ik heb de hele dag shoot…

Bijdrager
    Johnyw

Tja, bij adobe valt dit zwaar tegen…met name de Creative Cloud updater laat het volledig afweten, en das niet zo leuk natuurlijk. Ik weet niet, reset een safe boot ook bepaalde preferences, en instellingen ?

Inactief
    Anoniem

@johnyw: Welke Mac gebruik je precies (CPU, RAM, OS, etc)?

Bijdrager
    Johnyw

Dit is mijn configuratie, en het nemen van deze screenshot ( alvast tot die op mijn desktop stond) duurde minstens 2 sec. ?

Inactief
    Anoniem

Da’s genoeg RAM zo te zien. Hopelijk is je harde schijf niet kapot aan het gaan…

Bijdrager
    Johnyw

het blijft maar duren hoor, nu worden de icoontjes op desktop ook niet meer gegenereerd, het duurt een hele tijd en een paar andere bewerkingen ( niet specifiek ivm die icoontjes) alvorens dat wel zo is… Facetime diet het bv ook met horten en stoten en meestal stilstaand beeld van mezelf ( als ik verbinding aan het proberen maken ben…)

Bijdrager
    Johnyw

En wat me hier mateloos irriteert sinds maanden, is dat ik NOOIT een email verwittiging krijg als er gereageerd wordt…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien de problemen nogal breed zijn ben ik bang dat de harde schijf aan het stuk gaan is.
    Kijk eens of je een nieuw gebruikers account kunt aanmaken en ga daar in werken. Als je dan de zelfde problemen hebt zit het waarschijnlijk in de harde schijf. Je kunt ook even kijken wat dit programma voor resultaat geeft en de harde schijf controleren via schijfhulpprogramma.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.