30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

Vervelend gedrag

Ik bespeur een toename van een niet zo aardig gedrag van sommige topic-starters. Er wordt een vraag gesteld en/of een probleem geponeerd. Diverse mensen doen hun best en moeite die vraag bevredigend te beantwoorden en/of het probleem op te lossen. En dan blijft het voor altijd stil…Ik zal het maar niet hebben over het afwezige dank-je-wel. Maar het uiteindelijke antwoord van de TS zou misschien ook wel eens nuttig kunnen zijn voor mensen die hierna komen met hetzelfde probleem. Maar dan geldt kennelijk, het in mijn ogen eigentijdse credo “dat is dan hun probleem”…..

Bijdrager
    bartvdv

Dat is volgens mij eigen aan fora en internet in het algemeen. Ik beweer al lang dat “sociale” media (dus ook fora) niet bestaan. En dat het internet (Facebook in het bijzonder) ‘des duivels’ is ;-).

Op café doe je wel de moeite om als je iemand aanstoot, je te verontschuldigen. Waarschijnlijk omdat ons brein zo is geprogrammeerd. Sociale interactie in de virtuele wereld bestaat niet. Teveel wiskunde, teveel abstractie.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    bartvdv op 17 december 2012

Dat is volgens mij eigen aan fora en internet in het algemeen. Ik beweer al lang dat “sociale” media (dus ook fora) niet bestaan. En dat het internet (Facebook in het bijzonder) \’des duivels\’ is ;-).

Op café doe je wel de moeite om als je iemand aanstoot, je te verontschuldigen. Waarschijnlijk omdat ons brein zo is geprogrammeerd. Sociale interactie in de virtuele wereld bestaat niet. Teveel wiskunde, teveel abstractie.

Helemaal mee eens.

Mensen kennen de etiquette van het internet niet, omdat die er ook nooit is geweest. Iedereen doet dus maar wat hij denkt dat “fatsoenlijk” is.

Maar niet reageren als mensen je geholpen hebben, niet laten weten of je probleem daarmee opgelost is, het zijn allemaal dingen die je met gezond verstand wel zou moeten weten dat je dit zou moeten doen.

Bijdrager
    bartvdv

Gezond verstand op het internet ? Hoe zegt men dat ook in het Nederlands (nog zoiets dat aan het verdwijnen is), “past/slaat/sluit als een tang op een varken”.

Bijdrager
    appievanr

Begin eerst maar eens met mensen beter te benaderen hier op het forum. Sommige kunnen een TS ook zo lekker voor het eerst verwelkomen.

Begin eerst eens bij jezelf.

TS’ers haken ook af door door sommige harde reacties van forumleden. Er word weinig empatie getoond door sommige.

Bijdrager
    sedikit

@applevanr,
    Ik voel me niet aangesproken. Bovendien kan het ene nooit als excuus dienen voor het andere.

Inactief
    Anoniem

Het hoort (ben ik bang) bij de verhuftering van de maatschappij.
    Het is niet alleen aan internet gebonden. Ik zie het namelijk ook met name terug bij wat jongere klanten die ik heb. Ze stellen soms absurde eisen of hebben af en toe veel te hoge verwachtingen.
    .
    Je kunt niet toveren… en in een dag zitten slechts 24 uur… Als je ze dan geholpen hebt vinden ze het vaak niet goed genoeg of niet voldoende. Daarna gaan ze graag nog even pingelen als de factuur bij hen op de mat valt. ‘Gratis’ bestaat niet, maar is voor sommigen moeilijk te bevatten.
    .
    Respect en tolerantie is tegenwoordig vaak ver te zoeken.

Bijdrager
    Dr. Maddox

We moeten er niet te gewichtig over doen. In de praktijk raakt iemand in paniek over een probleem, schrijft zich snel in op OMT en plaatst meteen een eerste post als nieuw topic met een vraag over het probleem. De betrokkenheid met het forum zelf is nul en als het probleem zich via een andere weg oplost zal de TS zich niet geroepen voelen om er op terug te komen.

Ik ben altijd al voorstander geweest voor een minimum aan posts voordat je een topic mag openen. Daarmee filter je direct alle eendagsvliegen en spamhoeren in één klap.

Aangezien OMT hierbij in gebreken blijft selecteer ik zelf meestal topics op het aantal berichten dat iemand al heeft geplaatst. Zodra ik zie dat het aangemaakte topic ook meteen de eerste post is, voel ik me niet geroepen om te hulp te schieten.

Bijdrager
    fred44nl

er zijn ook hele positieve uitzonderingen.
    en daarom ga ik stug door:)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik vind het hier nog altijd een leuk forum.

Het stoort mij niet dat je, wanneer je een stomme vraag stelt ook wel eens een stom antwoord terug krijgt.

Wat beter kan:

Iedereen mag nadat hij hulp hebt gekregen wél eens laten weten of het nu geholpen heeft. Dat wordt redelijk wat gedaan, maar niet genoeg. Een bedankje moet er ook wel afkunnen.

Sommige mensen reageren soms heel erg agressief en bot. Ik zou zeggen: wat je in een café niet zou durven zeggen, moet je op een forum ook niet doen.

Misschien moet er bovenaan de site een knop komen die verwijst naar een paar elementaire huisregels (nu zijn het er redelijk veel, zodat mensen het niet lezen)?

Bijdrager
    hatolex

Ik ben het eens met hetgeen hiervoor is opgemerkt, ben alleen bang dat diegene die het betreffen dit draadje niet lezen. Helaas.:yum:

Bijdrager
    Akoni

Ben het volledig eens met de TS, maar er moet bij opgemerkt worden dat het niet alleen hier voorkomt.

Bijdrager
    e.abrahamse

Ook ik vind het jammer dat er zo veel onnodige posts worden geplaatst om elkaar, geheel buiten het oorspronkelijke topic om, te “narren”. Bij het nazoeken van oplossingen voor eigen problemen kost dit ‘fenomeen’ mij vaak erg veel extra tijd. Wat mij opvalt is dat bij het merendeel van deze posts “de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet”. Dit kost de schrijver nutteloze eigen energie en het maakt vele, net als de schrijver en de ontvanger, alleen maar ongelukkiger. In het verleden waren er virtuele ruilbeurzen waar men elkaar kudo’s uitreikte als vorm van waardering. Kan deze waarderingsmeter helpen?

Misschien moeten we bij elke post een Like/Dislike plaatsen waardoor de desbetreffende reacties door vele mede-forumleden worden “beoordeeld”. De moderators kunnen zo over het volledige forum een actueel lijstje aanleggen met leden die een werkelijk bijdrage leveren en welke de grondgedachte en de meerwaarde van OMT te grabbel gooien. Laten we dit samen op een vriendelijke manier oplossen door elkaar gewoon respectvol te blijven behandelen zodat op termijn bij iedereen ook zijn eigenwaarde gaat inzien.

Bijdrager
    Novak

Beste,

Ik lees persoonlijk dagelijks de forum berichten, echter heb ik weinig post op mijn geweten,
    reden? Dit aangezien ik op de meeste vragen geen antwoord weet.

Als ik een probleem heb, vraag ik deze uiteraard hier. Tot op heden ben ik altijd goed geholpen,
    en probeer ik ook de mensen in kwestie te bedanken.

Dus idd, het kan zijn dat ik mindere mensen help en meer geholpen wordt,
    maar probeer dit toch op een beleefde en correcte manier te doen.

Edit: Het probleem is ook, dat mensen een vraag over een probleem hebben, waar ze niet direct een antwoord op krijgen, naar een ander forum gaan, etc,….

Mvg,
    Novak

Bijdrager
    RamonV
    Dr. op 17 december 2012

Ik ben altijd al voorstander geweest voor een minimum aan posts voordat je een topic mag openen. Daarmee filter je direct alle eendagsvliegen en spamhoeren in één klap.

of anders 24 uur wachten of gedeeltes van het forum dichtgooien voor nieuwe leden etc.

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    Dr. op 17 december 2012

In de praktijk raakt iemand in paniek over een probleem, schrijft zich snel in op OMT en plaatst meteen een eerste post als nieuw topic met een vraag over het probleem.

Ik ben altijd al voorstander geweest voor een minimum aan posts voordat je een topic mag openen.

Ik vraag me af of dat gaat werken.
    1. Iemand heeft een probleem en wil het zo snel mogelijk oplossen.
    2. Maakt een account aan en merkt dat hij minimaal 15 posts moet hebben geplaatst om zelf een topic te kunnen aanmaken.
    3. Gaat een beetje rondspammen/onzinnige berichten posten tot de 15 posts.
    4. Maakt zijn eigen topic aan.

Bijdrager
    RamonV

daar haal je echt 80% van de spammers/”mensen met een probleem” mee weg hoor, iemand met een vraag gaat echt niet 15 posts maken, die gaan wel naar een ander forum etc. En die spambots snappen er dan ook niks meer van.

Bijdrager
    Mike3380
    JeroenJK op 17 december 2012
    Dr. op 17 december 2012

In de praktijk raakt iemand in paniek over een probleem, schrijft zich snel in op OMT en plaatst meteen een eerste post als nieuw topic met een vraag over het probleem.

Ik ben altijd al voorstander geweest voor een minimum aan posts voordat je een topic mag openen.

Ik vraag me af of dat gaat werken.

1. Iemand heeft een probleem en wil het zo snel mogelijk oplossen.

2. Maakt een account aan en merkt dat hij minimaal 15 posts moet hebben geplaatst om zelf een topic te kunnen aanmaken.

3. Gaat een beetje rondspammen/onzinnige berichten posten tot de 15 posts.

4. Maakt zijn eigen topic aan.

Inderdaad, dat werkt spam in de hand. Ik voel me aangesproken, omdat ik me aangemeld heb om een vraag te stellen. Ook daar meteen een bijdehante reactie, omdat mijn vraag niet duidelijk zou zijn. Ik ben al langer een lezer van het forum, is leerzaam genoeg voor een groentje op applegebied. Je zit dan niet te wachten op snauwgedrag of mensen die zich superieur voelen aan anderen. Ik ben daar allergisch voor… Laat iedereen in zijn of haar waarde en als mensen onjuist reageren of geen respect tonen: stuur een privebericht. Zou zonde zijn als een forum een afspiegeling wordt van de verhufterde maatschappij…..

Bijdrager
    Ni3l55

Sommige nieuwe leden maken alleen een account aan om een antwoord te krijgen op hun vraag natuurlijk niks mis mee maar ze mogen van mij wel even op het forum zoeken als er al zo’n dergelijk topic is en ook de huisregels lezen is wel handig.

Er zijn ook vele OMT leden die hier nog steeds niet aan de regels houden.

Bijdrager
    jf

Ik heb me destijds ook aangemeld, omdat ik een probleem had. Met de zoekfunctie heb ik toen weliswaar de oplossing gevonden, maar het was wel zo fijn om degenen die de oplossing in een door een ander gstart topic had gegeven te kunnen bedanken.

Ik zou het op zijn minst betuttelend hebben gevonden als ik geen antwoord op mijn vraag had kunnen vinden en die vraag ook niet eens had kunnen stellen. Ik denk zelfs dat ik dit forum per direct de rug had toegekeerd.

Er zijn redenen om een ondergrens aan het starten van een topic te stellen. Als je bijvoorbeeld ook een vraag en aanboddeel op je forum hebt is het fijn om op die manier de mensen die alleen op zoek zijn op een gratis alternatief voor marktplaats te weren.

Hier zou ik het overdreven vinden. Het komt zo nu en dan voor dat iemand een al veel vaker gestelde vraag stelt. Die worden doorgaans vrij snel (soms ook erg onfatsoenlijk) doorverwezen of het topic zakt vrij snel wel.

Het wordt mijns inziens pas onfasoenlijk al mensen al na een uur beginnen te roepen dat het belachelijk is dat nog niemand geantwoord heeft. Of gepikeerd reageren als iemand ze er wel op een fatsoenlijke manier op wijst dat er al een flink aantal topics over precies dezelfde vraag bestaan. Of als ze niet het antwoord krijgen waarop ze hoopten.

Bijdrager
    Mike3380

Of actieve mods regelen, die kunnen handelen waar nodig….

Bijdrager
    Haike

Het valt me op dat er veel gesproken wordt over hoe het moet en hoort en wat er zou kunnen en dat het misschien wel geregeld kan worden via een mod. Of te wel; zelf je verantwoording pakken en iemand aan spreken op zijn functioneren, zoals je dat ook doet in een café dat lees ik niet echt terug.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een paar weken geleden stond ik even te praten met een verkoper van de Apple stand bij de MM.
    Ik had het op een gegeven moment over OMT en dat ik daar een account had. Wat zei die verkoper? Dat hij ooit een account bij OMT heeft gehad maar vanwege het modder gooien etc. er mee gestopt was. Hij vond het niveau van OMT inmiddels erg laag.

Ik moet hem helaas gelijk geven omdat er tussen die meer dan 71.000 leden maar een heel erg kleine groep (minder dan 1%) zit die verstand van zaken heeft c.q. überhaupt helpt. Het overgrote deel zit in de lounge (koffietent) te brallen. Zouden deze volkomen overbodige forum categorieën er niet zijn dan kwam hier automatisch een wat selectere gezelschap. Vergelijk het maar met een cafe met en zonder gokautomaten. Als er alleen een biljart staat komen de gokkers ook niet binnen.

Zodra ik zie dat het aangemaakte topic ook meteen de eerste post is, voel ik me niet geroepen om te hulp te schieten.

Waarom niet? Als het gewoon gevraagd wordt in BN is er toch niks mis mee? Ooit plaats je hier je eerste post en waarom mag dat geen vraag zijn?

Zelf merk ik dat OMT zo mogelijk nog verder aan het afglijden is wat kennis van zaken betreft. De echte mensen met kennis zijn degene van pakweg vóór 2000 (of liever nog: 1990). Waarom? Omdat die latere gebruikers de basis beginselen van de computer in het algemeen niet bewust hebben meegemaakt. Het is net als met muziek. Ben je opgegroeid met een MP3 koptelefoon van €20 of ben je opgegroeid met een Quad versterker, Micro Seiki draaitafel, SME arm, het Ultimo element en Lenco Clean?
    Ik merk met name het laatste jaar dat er steeds meer mensen zijn die denken het te weten i.p.v. echt te weten waar ze het over hebben. Dit is voor de mensen die het dus wel echt weten nogal frustrerend omdat ze dan niet alleen de TS moeten beantwoorden maar ook een ander moeten corrigeren omdat er onjuiste informatie wordt gegeven.
    En als dan vervolgens die echte kenner uit frustratie even uit zijn slof schiet is het hek van de dam…

Mogelijk hangt het één en ander samen met de doelgroep waar Apple zelf op mikt: weinig pro users en erg veel facebook. En sommige denken dan dat wat ze op facebook schrijven ook ‘goed’ is voor OMT.

Bijdrager
    IPhonePeter

Helemaal mee eens.
    Ook zie ik ook vaak dat mensen elkaar “vernederen” omdat ze een wat goedkoper apple
    apparaat hebben en niet de high end 27 inch imac.
    Het forum is voor iedereen ik ben pas een week actief en het heeft mij al zoveel geholpen dus nogmaals bedankt iedereen die heeft gereageerd!
    :lol:

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ hendrik ijzerbroot

Waarom dat sentiment? Er zitten genoeg jonge gebruikers op OMT die zeker wel kennis van zaken hebben. Er zit hier enorm veel kennis zelfs. Samen in de mix met oudere gebruikers is dat een mooie groep gebruikers met veel ervaring aan boord. De tijden dat je als student of pro voorop liep met een internetverbinding, wist wat een forum was zijn voorbij. Internet is gemeengoed van iedereen en dat wil ook zeggen alle leeftijden. En inderdaad, de witte oordopjes hangen hier ook rond.

Ook al ben ik niet happig op first post topic starters, af en toe waag ik een poging maar vaak loopt een draad dood en als je daar vaak genoeg tijd in hebt gestoken ben je er soms ook wel klaar mee. Dat is mijn manier van een forum gebruiken.

Ik vind dat jullie wel diep gaan hier. Zoals ik al aangaf, meestal ontstaat zo’n spontane gebruiker+topic uit paniek en word je als forum weer net zo snel vergeten. Veel meer dan dat is het volgens mij ook niet. Vanuit dat oogpunt zou een minimum aantal posts helemaal geen slechte oplossing zijn. Er zijn hoe dan ook oplossingen voor dit type forumgebruiker omdat het altijd al een probleem is geweest.

Bijdrager
    IPhonePeter

Ik vind dat jullie wel diep gaan hier. Zoals ik al aangaf, meestal ontstaat zo’n spontane gebruiker+topic uit paniek en word je als forum weer net zo snel vergeten. Veel meer dan dat is het volgens mij ook niet. Vanuit dat oogpunt zou een minimum aantal posts helemaal geen slechte oplossing zijn.

Dit is ook wel een goed punt

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Dr. op 17 december 2012

@ hendrik ijzerbroot

Waarom dat sentiment? Er zitten genoeg jonge gebruikers op OMT die zeker wel kennis van zaken hebben. Er zit hier enorm veel kennis zelfs. Samen in de mix met oudere gebruikers is dat een mooie groep gebruikers met veel ervaring aan boord.

Ook al ben ik niet happig op first post topic starters, af en toe waag ik een poging maar vaak loopt een draad dood en als je daar vaak genoeg tijd in hebt gestoken ben je er soms ook wel klaar mee. Dat is mijn manier van een forum gebruiken.
    Zoals ik al aangaf, meestal ontstaat zo\’n spontane gebruiker+topic uit paniek en word je als forum weer net zo snel vergeten. Vanuit dat oogpunt zou een minimum aantal posts helemaal geen slechte oplossing zijn.
    Er zullen best wel genoeg jongelui zijn die het een en ander weten, maar tenzij deze groep ook geïnteresseerd is in de basis beginselen van de computer bestaat het gevaar dat de basis van waaruit ze werken de verkeerde is. Ik neem als voorbeeld maar even muziek maken (en dan bedoel ik componeren zoals je dat leert op het conservatorium). Ik heb daar niet op gezeten, maar ik heb wel een symfonie gecomponeerd zonder iets echt te snappen van harmonieleer en componeer technieken. Ik ben dus een autodidact op dit gebied maar mijn ‘kennis’ is niet geschikt om door te geven omdat het vol met technische fouten zit. Op de zelfde wijze zijn er genoeg mensen die zichzelf de werking van een OS hebben aangeleerd maar is hun echte kennis soms geënt op een verkeerde basis. Dat kan ik merken aan de antwoorden die ze geven net als dat een echte componist zich waarschijnlijk rot lacht als hij mijn bladmuziek ziet terwijl het op het gehoor niet slecht klinkt.

En wat die “first post topic starters” betreft: zoals je zegt, dat kan een paniek reactie zijn juist gevoed door onwetendheid.(!) De één zal daarna ook niks meer van zich laten horen (en die kunnen we dan wel missen ook) maar de ander zal misschien leergierig zijn. Maar om dat te weten zul je eerst zelf moeten reageren. Als je dan vervolgens een minimum aantal post’s zou instellen waar moeten die dan over gaan? Stel dat iemand last heeft van de strandbal cursor, heb jij dan zin om op je traag werkende Mac eerst 10 of 15 zinloze post’s te plaatsen? Het is net alsof er bij de deur van een discotheek staat: “Stropdas verplicht”

Bijdrager
    fenkikon

Waar ik mij ook aan irriteer zijn de mensen die altijd alles beter weten op het forum en gelijk vol in de aanval gaan waarbij de vraag van de topic starter wordt vergeten. Ook een discussie is vaak niet meer leuk en leidt nergens meer toe. Wanneer mensen meer naar zichzelf zouden kijken zou het er al veel gezelliger aan toe gaan. Bijvoorbeeld door op een normale manier mensen door te verwijzen naar een ander forum mocht de vraag al honderd keer gesteld zijn. Vaak wordt dan geantwoord met: “gebruik de zoekfunctie.”
    Tot nu toe heb ik trouwens maar een enkele keer meegemaakt waarbij iemand niet bedankt voor de hulp.

Wanneer ik het antwoord op een vraag niet weet zal ik dat trouwens ook eerlijk zeggen of ik zoek het op.

Ik ben dus een autodidact op dit gebied maar mijn ‘kennis’ is niet geschikt om door te geven omdat het vol met technische fouten zit.

Je zult misschien niet alles weten maar mensen alsnog wel kunnen helpen met juist de kennis die je zelf vergaart hebt. Het is namelijk wel erg kort door de bocht om te zeggen dat iemand iets niet weet omdat deze geen expert is. Bovendien is het woord expert ook maar een woord denk bijvoorbeeld aan het grote aantal “social media experts” dat ons land inmiddels rijker is….

Wat misschien nog zou kunnen werken is een optie waarbij antwoorden en vragen een rating kunnen krijgen. Bijvoorbeeld op iFixit en het Apple forum heb je de mogelijkheid om aan te geven welk antwoord uiteindelijk het beste antwoord gaf op de vraag van de TS. Verder kun je ook nog instellen dat nieuwe gebruikers newbie’s worden genoemd en naarmate je posts omhoog gaan en je rating je een hogere gradatie krijgt. Nadeel is dan dat je elkaar niet als gelijke gaat behandelen.

Nog een optie, weet alleen niet of dat simpel is om te doen, zou zijn om mensen die net nieuw zijn alleen in het “snelle vragen, snelle antwoorden topic” te laten posten. Dus het moet dan onmogelijk gemaakt worden om first post topic starters een topic te laten starten. Mij valt op dat namelijk een hele hoop van de vragen prima in dat topic geplaatst kunnen worden en niet perse een eigen topic verdienen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zult misschien niet alles weten maar mensen alsnog wel kunnen helpen met juist de kennis die je zelf vergaart hebt. Het is namelijk wel erg kort door de bocht om te zeggen dat iemand iets niet weet omdat deze geen expert is.

Daar heb je gelijk in al hangt het wel van het vakgebied af. Soms weet je haast net zoveel als de expert en soms gewoon te weinig. Zo weet ik meer van kosmologie dan van componeren. En in het eerste geval ben ik ook haast een expert.:cool: Maar ik dacht eerder aan de gevolgen van onjuiste info. Bij muziek is dat lang niet zo groot als bij computers omdat in het laatste geval die verkeerde info tot data verlies kan leiden.

Wat misschien nog zou kunnen werken is een optie waarbij antwoorden en vragen een rating kunnen krijgen

Daar is al eens over nagedacht, maar men is bang dat het dan een soort wedstrijd wordt of men gaat op de man (of vrouw…) spelen. In de oude versie van de OMT site stond overigens wat meer informatie bij je avatar zoals het aantal post’s, je leeftijd en je land. Wat wel een mogelijkheid is als je persé een rating wilt hebben is dat de TS (en dan de TS alleen) 1 keer kan klikken op je avatar menu van de persoon die met de goede oplossing aan kwam. Je geeft dan geen rating maar wel het aantal oplossingen dat op naam van die persoon staat en dit kan dan bij ieders avatar vermeld worden. De mogelijkheid zou dan moeten bestaan om ook dat aantal door de TS lager te laten zetten als blijkt dat de oplossing achter af niet werkte.

Bijdrager
    Haike

Dat is zeker een mogelijkheid maar ook daar kan het wedstrijd element insluipen…. plus dat de TS ook kan klikken op basis van sympathie of antipathie en niet op basis van het juiste antwoord…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.