14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Vervanger Adobe InDesign

Ik zou graag van Adobe software af willen, de afhankelijkheid (en de prijzen) van Adobe wordt me te groot…

Wat zou een goed alternatief zijn voor InDesign?

Bijdrager
    Maikelw

Geen idee wat alternatieven zijn. Maar er houdt met een dergelijke keuze rekening mee dat samenwerken met andere designers en bureaus een stuk moeilijker worst gezien Adobe de standaard is.

Bijdrager
    SvS

worst worst worst… ja, ik geloof dat een behoorlijke groep mensen (mn. eenmanszaken en kleine bedrijfjes) op goedkopere alternatief zitten te wachten, maar niet durven te overstappen op apps zoals Affinity Designer en Photo als vervanger voor Photoshop en Illustrator. Binnenkort komen ze ook met Designer, opmaakprogramma. Al met al goedkoop, maar is het niet te goedkoop = duurkoop?!? Als het gelijkwaardig blijkt, stop ik per direct bij Adobe en bespaar hiermee honderden per jaar. Dus het lijkt mij iets te mooi om waar te zijn, niet?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    bartvdv

Het is al jaren geleden dat ik nog open bestanden heb aangeleverd aan iemand. Drukklare PDF is wat collega’s verwachten. Dus het zou wel best kunnen meevallen met die overstap. Ik hou vooral mijn hart vast (wel, niet echt) voor de toename aan beunhazerij.

Wat die prijzen van Adobe betreft, die vind ik zelfs aan de lage kant. De pakketten met updates waren duurder. Maar tegenwoordig moet iedereen alles zo goed als gratis kunnen krijgen. Als een eenmansbedrijf er niet in slaagt een maandelijkse abonnementskost van pakweg 60 euro te betalen, dan houden ze er maar beter mee op. In werkelijkheid betaal je zelfs geen 60 euro, want het is fiscaal een aftrekbare kost …

Bijdrager
    SvS

Klopt, Bartvdv, daarom ‘sukkel’ ik ook voort op Adobe CC pakket. Pas bij minimaal gelijkwaardig niveau zou ik het eens overwegen. Bijvoorbeeld Pages van Apple is geweldig om documenten mee te opmaken, maar een ramp bij het exporteren naar PDF. Alleen daarom al.

Trouwens, Ik heb pas nog open bestanden moeten aanleveren aan ‘China’. Probeer dat maar es met alternatieven.

Bijdrager
    Shmoo

Binnenkort komen ze ook met Designer, opmaakprogramma

Publisher bedoel je..:wink:

Publisher is uitgesteld, hetzelfde als Photo en Designer voor iPad (Pro) omdat Photo en Designer voor Windows veel meer toekomst en inkomsten zal genereren.

Ik denk dat de kans dat dit ooit gaat gebeuren heel erg klein is en de reden is vooral omdat de doelgroep die met InDesign moet werken dit helemaal niet wilt. Dit is een doelgroep die heel anders is dan designers-designers.

InDesign mensen zijn de technische mensen van het grafische wereldje, al hun kennis zit in hun hoofd. Niet alleen weten ze als geen ander hoe InDesign werkt ook weten ze alle over hoe printers werken, hoe inkt zich op papier verwerkt, snijmarges, kleuren, typografie.. en ga zo maar door. Los daarvan zijn het ook altijd de InDesign mensen ( print-industrie ) die roept dat 60,- per maand voor software niet veel geld is. Het zijn diehard Adobe fans.

De jongens en meisjes die vooral met Photoshop en Illustrator werken zijn veel meer de creatieve mensen uit de grafische wereld. Dit zijn mensen die hebben vaker minder kennis van wat ze doen en waarom ze dingen op bepaalde manieren doen maar werken veel meer op basis van inspiratie. Zie zien ergens iets wat ze mooi of interessant vinden en dan maken op die basis hun eigen ontwerp en daarna delen ze dit ook maar al te graag op platformen als Dribbble en alle andere.
    Deze mensen hebben verder geen connectie of gevoel bij Adobe, voor hen is Adobe gewoon een softwarebedrijf als alle andere software die ze gebruiken. Als er software is dat 20,- kost en doel wat het moet doen, nemen ze dat ook al hebben ze geleerd op school met Adobe te werken. Deze mensen kunnen veel betere switchen binnen hun workflow omdat ze minder afhankelijk zijn.

Moderator
    Night

Het enige professionele alternatief dat je dan nog hebt is Quark XPress. Maar van die prijzen (€ 999,- per licentie) word je ook niet vrolijk, hoor… (tenzij je kan aantonen dat je het voor school nodig hebt, dan ben je nog maar een kleine 80 euro kwijt)

En hoezo is Publisher uitgesteld?
    https://itunes.apple.com/nl/app/publisher-plus/id862880554?mt=12

De Lite versie is helemaal gratis, zodat je het kunt proberen.
    https://itunes.apple.com/nl/app/publisher-lite/id892306462?mt=12

Helaas is de vergelijkingstabel tussen de lite en plus versie op de site van de maker niet goed gelinkt, waardoor ik geen vergelijking kon bekijken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Shmoo

Maar dat is niet de software waar wij het over hadden..

Je hebt Serif, een softwarebedrijf dat al jaren software maakt voor de grafische en creatieve industrie maar nooit echt gezien werd als ‘gevaar’ voor Adobe omdat ze een eigen doelgroep hadden zullen we maar zeggen. Zowel voor PC als Mac maakte ze al jaren voor sommige mensen de bekende programma’s WebPlus, PagePlus, PhotoPlus, DrawPlus en MoviePlus.

Niks mis mee dat ging gewoon z’n gangetje… maar een aantal jaar geleden heeft dit bedrijf Serif een compleet nieuw bedrijf opgericht onder de naam Serif Labs en een aantal mensen uit het ene bedrijf overgeheveld naar het Labs bedrijf. Dit Labs gedeelte is een hele eigen weg ingeslagen en staat eigenlijk gewoon op eigen benen, ze zijn software gaan maken onder de naam Affinity. Deze apps zijn nu al bekender onder de naam Affinity Designer en Affinity Photo.
    Dit Labs -team had ook op de planning staan om als derde programma in de Affinity familie – Affinity Publisher te maken, daar waren ze ook al mee bezig en dit zou een InDesign alternatief geweest moeten zijn. Of dit er ooit nog gaat komen ? het bedrijf zegt van wel en dat ze het alleen hebben uitgesteld en niet afgesteld maar goed dit zijn dingen die je vaker hoort en uiteindelijk hoor je er nooit meer iets over omdat andere diensten en producten succesvol worden.
    Dit Labs -bedrijf groeit harder dan onkruid op dit moment en ze verkopen alleen nog maar Mac apps, kun je nagaan wat dat gaat geven als de Windows apps van Designer en Photo klaar zullen zijn.

Bijdrager
    Oortjes

Bijdrager
    computer space

Blijft gat in de markt. InDesign is veel te veel op de fanta en de freaks gericht: leuk voor een hoop gekkigheid, maar gewoon snel een beetje strakke dikke pil opmaken ho maar. Ook kunnen we nog steeds afbeeldingen niet laten aflopen in de gleuf (excuus voor suggestief taalgebruik). Maar grootste manko is dat ID geen afbeeldingen kan renderen met flink wat opties voor export. Je moet iedere foto handmatig op maat maken (downsamplen bij PDF export is geen optie, dat is voor een snelle preview leuk, maar niet voor drukwerk).

Bijdrager
    KarelWillem
    Oortjes op 30 mei 2016

Painter van Corel

Dat is natuurlijk helemaal geen alternatief voor InDesign, maar eerder een Photoshop/Illustrator alternatief.

Bijdrager
    SvS
    computer op 30 mei 2016

(downsamplen bij PDF export is geen optie, dat is voor een snelle preview leuk, maar niet voor drukwerk).

Kun je dit even uitleggen? Kan het niet op ‘gemiddelde downsampling naar’ 300px per inch? Dan is het zo oké voor de drukker, ik doe het al jaren zo en nooit klachten over ontvangen van zowel klanten als drukkers.

Bijdrager
    koen

Moderator
    Night
    computer space op 30 mei 2016

Maar grootste manko is dat ID geen afbeeldingen kan renderen met flink wat opties voor export. Je moet iedere foto handmatig op maat maken (downsamplen bij PDF export is geen optie, dat is voor een snelle preview leuk, maar niet voor drukwerk).

Daar gebruik ik dan ook Pitstop Pro voor (Acrobat plugin)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.