6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    iAgree

Vervangen van oude router-airport , waar op te letten?

Hallo daar , ik heb nu een systeem staan met een speedtouch 500 en een draytek 2100 router airport, en wil dat vervangen door de volgende set up , modem speedtouch ( blijft dus het zelfde ), airport extreme base station, een een 8 poorts switch.

Aan het netwerk hangen 2 macs en 2 pc’s ,waarvan 1 pc alleen via een kabel de rest draadloos.

MIjn vraag is hoe sluit ik de switch en de airport aan op de modem, wat hang ik aan wat( modem ,airport,switch of modem ,switch ,airport ) , en op welke instellingen moet ik letten om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, ik bedoel daar mee de instellingen die ik dus zou kunnen opschrijven in het nu nog goed draaiende systeem met de draytek.

Kan iemand dat een beetje toe lichten ?

Bijdrager
    rrrichie

Je switch moet je zien als een soort knooppunt waar je alles aan hangt. Er vanuit gaande dat je Speedtouch een netwerk poort heeft prik je die dus in je switch.
    De airport ook, en de ene pc met netwerkkaart.

De rest zoekt dan verbinding via airport.

Je Speedtouch modem moet de default gateway worden. Dus al het verkeer dan niet “lokaal” gaat die kant op. Stel 10.0.0.1.

Stel de airport in dat de default gateway 10.0.0.1 is.
    Geef de airport bijvoorbeeld zelf 10.0.0.10.
    Je kan vervolgens de airport instellen om bridged te werken en dhcp nummer uit de delen van 10.0.0.100 tot 10.0.0.110 of iets dergelijks.
    Vul in Airport ook de dns server in, dan kan hij deze doorgeven aan de airport klanten.

Stel in de pc ook de default gateway in.

MAAAAAAR. Ik heb geen idee of de speedtouch die je hebt dit slikt. Ik denk dat je die ene router niet voor niets hebt. De speedtouch zal mischien maar met een ipnr werken.
    Dan moet de airport router worden en hang je de Speedtouch aan een van Airport netwerk poorten en de switch aan de ander. De poort naar de Speedtouch geef je dan een ipnr (dezelfde die je 2100 nu heeft aan de Speedtouch (WAN) kant)

Bijdrager
    iAgree

Ja datweet ik dus ook niet precies , het verschil zit m er vooral in dat de draytek een router airport in een is en de airport extreme dus een aparte switch krijgt , ik zit bij planet internet en heb eigenlijk geen idee of ik een vast ip enzo heb of niet,er is dus nog wel het een en ander uit te zoeken voordat ik me draytek los ga halen merk ik.

Bijdrager
    rrrichie

Je moet niks aan je modem veranderen.
    Probeer dit:
    Inloggen op je draytek,
    1. schrijf de gegevens op mbt het WAN (internet):
    – ip adres
    – netwerk masker
    – def gateway
    – dns server
    2. schrijf de gegevens op mbt het LAN (interne netwerk)
    – ip adres
    – netwerk masker
    – dhcp bereik (als dat aanstaat)

Sluit je Airport Extreme aan, die heeft ook een WAN en LAN stekker.
    WAN gaat naar het modem.
    LAN naar de switch
    Het beste is om even je Mac ook aan de switch te hangen.
    Stel dan met de Airport Configuratie programma de bovenstaande gegevens op de airport in.
    Klik op Advanced (of Show All Setting)
    Gegevens uit 1. invullen bij Internet (Het kan zijn dat je Draytek op het WAN als DHCP client ingesteld staat, dan vul je dat ook in bij Internet.)
    Gegevens uit 2 invullen bij Network.

Gaan met die banaan.

Bijdrager
    rrrichie

Als het eenmaal lukt om direct te internetten (via de switch).

Ga dan met het Airport gedeelte aan de gang.

Maar he andere vraag waarom vervang je de Draytek eigenlijk?

Bijdrager
    iAgree

De draytek is 11mb en de extreme 54 mb, en ik wil nog wel eens draadloos wat overgooien , dat gaat via 54mb ongeveer 5 keer sneller vandaar.

Bedankt richie als je het zo schetst , klinkt het logisch en niet echt moeilijk eigenlijk, misschien durf ik het nu toch wel aan;-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.