15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Ce.

Vervangen schijf -> Max Fan speed

Dag allen,

In mijn iMac (27″ mid 2011) is vorig weekend door een Apple Reseller de standaard HD vervangen door een Sata Western Digital (Caviar Green 64 MB For Mac Pro). (Link voor specs.)

Sindsdien, enkele minuten na de boot springt mijn HD fan op ongeveer 5400 RPM. Ook als ik geen enkel programma open of enige belasting toebreng aan het systeem.

Ondertussen heb ik de System Management Controller (SMC) proberen te resetten maar dit bracht geen positief resultaat op.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    Verdult

Teruggaan. Het lijkt me dat de temperatuur sensor niet goed is aangesloten of defect is.
    Wat krijg je als je de temperatuur uitleest?

Bijdrager
    Ce.

35°C na enkele minuten boot – 5400 RPM
    Na installatie Macs Fan Control: 38°C – 1386 RPM

Bijdrager
    Verdult

Hmm, je kan er uiteraard voor kiezen om je snelheid handmatig te controleren, zelf ben ik daar echter geen fan van, je koopt geen dure apple om vervolgens nog alles zelf te doen.

Bijdrager
    Ce.

Veel doe je niet zelf, je forceert de fan gewoon om niet sneller te gaan draaien of op maximum te springen onder de 35°C vervolgens gaat hij sneller naarmate de warmte.
    Maar toch… je hebt gelijk. Vermits ik slecht zonder Mac kan, zal ik het voorlopig zo moeten stellen. Apple resellers in België zijn niet zo snel met herstellingen:( dus maar wachten tot ik op verlof ben…

Toch bedankt!

Bijdrager
    SunKeeper

Beetje slordig dat ze dit niet hebben gecontroleerd.

Dat de fans op volle kracht springen komt simpelweg omdat er een foutieve- of geen waarde van één van de hoofdtemperatuursensoren doorkomt. Het koelsysteem springt dan in een automatische beveiliging om oververhitting te voorkomen.

Dus of de HD Bay sensor of de harddisksensor. Zo niet, hebben ze ergens anders een draadje losgetrokken tijdens (de)montage. Je kunt dit zelf niet zien, omdat van die foutieve- of niet aangesloten sensors meestal geen temperatuur wordt getoond in software. (bijv. iStat-widgets)

Dit moet kosteloos hersteld worden. Geef het wel z.s.m. door, ook al kunnen ze eventueel niet meteen ermee aan de slag.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Ce. Er is gewoon een niet originele (niet door Apple geleverde) harddisk ingezet, daardoor wordt het toerental afhankelijk van de temperaruur niet geregeld door de Mac.

Elke zichzelf officiële Apple reperateur noemende weet dat al jaren, het is zelfs strikt verboden door Apple om niet originele onderdelen in een Mac te plaatsen.

Je kan hier rechtmatig over klagen bij Apple, zodat deze reseller bij een volgende Mac dit niet meer zal doen en de klant de overlast zal besparen (weer terug, weer zijn computer kwijt, weer ophalen..

Deze reseller, was het eigenlijk wel een officiële APPLE reseller? heeft kennelijk niet eens een eindcontrole gedaan op zijn reparatie, gewoon dichtschroeven en KLAAR IS DIE WEER!!!!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Sunkeeper,

Meestal, afhankelijk van het model Mac, wordt de temperatuur uitgegelezen via een stekkertje op de HD, via die aansluiting wordt de temperatuur uitgelezen die door de, speciale Apple firmware aanwezig in de HD, wordt verstrekt.
    Op iMac’s is er ook wel een temperatuursensor op de HD geplakt, die kan je overzetten, al kan het zijn dat het nog verkeerd gaat omdat de ene harddisk relatief veel warmer/kouder kan worden dan het andere merk.

N.B. op een door Apple geleverde HD zal zich altijd een Apple logo bevinden!!!!!!..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hebt twee ‘niveaus’: de Apple Reseller en de Apple Premium Reseller. De TS spreekt over de eerste. De kans is dan aanwezig dat het product niet naar een AASP is gegaan. (Apple Authorized Service Provider)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik,

Een Reseller of Premium Reseller mag alleen van Apple sleutelen aan een Apple product als die zelf AASP is, anders mag die er helemaal niet aankomen en moet hij het uitbesteden aan een AASP!!!!!!

Er wordt wat afgerommeld in Nederland en nu ook in België???

Ligt ook wel een beetje aan Apple zelf, maar dat wordt een te lang verhaal hier…..

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb dat verhaal vaker gehoord over die harddisks voor iMacs en Mac mini’s die zogenaamd een verkeerde firmware bevatten waardoor de sensor niet correct uitgelezen kan worden.

Echter vele schijven en een aantal Mac mini’s en iMacs verder ben ik deze specifieke situatie nog niet tegengekomen. Is er bekend om welke modellen het gaat? Ik heb zelf gezien dat het geen probleem is bij 2008, 2009, 2010 en 2011-modellen. Iedere schijf van Western Digital en Seagate (schijven die Apple er OEM ook in plaatst) worden keurig herkend met juiste temperatuur(sensor).

Geval van de TS is gerommel door iemand die er kennelijk de ballen van snapt. Heb je nog geluk dat er geen vuil achter de glasplaat is gekomen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Sunkeeper,

Die Apple OEM HD’s hebben Apple firmware!!!, zijn dus wat dat betreft niet compatible!!

Soms kan je ook de sensor aansluiting kortsluiten, ben je van het lawaai van de fan af, zou niet mijn oplossing zijn…

Laat die “Apple Reseller van @Ce.” uit België dit maar niet lezen….

Bijdrager
    Qmagic

Zoals al aangegeven is het probleem dat je temperatuur sensor niet (goed) werkt, of de harddisk geen Apple firmware heeft.
    Ik zelf zou eerst terug gaan naar de winkel en hun het probleem laten oplossen.

Je kan het probleem ook software matig oplossen:
    http://www.hddfancontrol.com

Bijdrager
    Ce.

Bedankt iedereen!

Zonet-uit enorme irritatie- m’n Mac binnen gaan brengen. Blijkt dat ze een verkeerde HD (serie) er in hebben gestoken. Nieuwe werd besteld en zal hem waarschijnlijk halverwege volgende week terug kunnen gaan afhalen. Jammer maar heelaas…

Bijdrager
    SunKeeper

Wat een prutsers, moeten zich schamen.
    Ik mag hopen dat je nog iets van een voordeeltje of cadeaubon krijgt voor het ongemak. Zij maken toch een stomme fout?

Zelf op mijn werk ook wel eens gehad dat een machine per ongeluk niet 100% in orde was en opgehaald door de klant. (harddisk intern vergeten aan te sluiten)
    Zodra de klant het had ontdekt en opbelde werd er ogenblikkelijk tijd voor gemaakt. Klant kwam langs en probleem werd direct opgelost. Vervolgens nog een muis cadeau gegeven t.w.v. € 29,-. Klant stond ongeveer te twijfelen of hij de muis wel moest aannemen haha.:)

Zoiets als bovenstaande vindt ik service verlenen. Foutje kan gemaakt worden, maar zet dit wel netjes recht als het overduidelijk je eigen fout is.

Doe je echter net alsof je een mongol bent, zou je je diep moeten schamen als bedrijf. Geen andere woorden voor.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.