17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    VictorJ78

Vervangen HDD voor SSD Macbook Pro late 2011

Hallo allemaal,

sinds gister was mijn Macbook ineens hel erg traag.
    Gezocht naar de oplossingen hier en het blijkt dat mijn HDD aan zijn einde is (foutmeldingen mij schijfhulp)

Nu wil ik deze vervangen door een SSD. Ik heb niet zo heel veel ruimte nodig.
    Tussen de 250GB en 500GB.

Alleen er is best veel keuze. Ik las hier op het forum dat ik lig een S-ataIII moet hebben.

Wat is een goede keuze. Ik doe wat aan muziek bewerking en Imovie bewerkingen naast mijn email, website gebeuren op mijn Macbook.

Alvast bedankt,

Victor

Specs:
    Macbook Pro 13 inch Late 2011
    2,8 Ghz Core i7
    Geheugen 16 GB 1333 MHz DDR3

Bijdrager
    fixar

Als je tussen de 250 en 500GB aan data op je MacBook hebt (en ook in de nieuwe situatie wilt houden) heb je dus een SSD nodig van circa 500 GB (alle merken hebben ook SSD’s in het assortiment van tussen de 480-525GB

Veel mensen zweren bij Samsung EVO 850 schijven en anderen (waaronder ik zelf) hebben goede ervaringen met de Crucial MX200 schijven… 500GB zal je dan zo’n 150 euro kosten.

Het kan ook nog voordeliger (enkele tientjes) door te kiezen voor SSD’s met goedkopere geheugenchips zoals bijv de Samsung Evo 750 of de Crucial BX200 of MX300 series… Er zijn nog vele andere merken die ook prima SSD’s maken maar daar heb ikzelf minder ervaring mee, maar misschien kan een ander forumbewoner daar zijn tips en ideeën over geven.

in dit overzicht zie je zo’n beetje alle schijven die in je MacBook passen en genoemde capaciteit hebben:

http://bit.ly/2drcMU4

Bijdrager
    T-sec

Eenmaal de keuze gemaakt, met CCC je HDD clonen naar de nieuwe SSD, omwisselen en klaar.

Bijdrager
    GeertGB

Het lijkt me dat je eerste prioriteit een back-up van je hdd is. Je tweede de hdd door een ssd vervangen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    T-sec op 28 september 2016

Eenmaal de keuze gemaakt, met CCC je HDD clonen naar de nieuwe SSD, omwisselen en klaar.

Als je Time Machine gebruikt voor back-ups is dat de veel makkelijkere manier: klik op het icoon, zeg dat Time Machine nú een back-up moet maken, en als hij klaar is zet je de computer uit. Vervang de harde schijf door een SSD, start de computer weer op, en zeg dan dat je een back-up terug wilt zetten. Klaar.

Bijdrager
    VictorJ78

Top dank jullie wel. Samsung sed besteld.
    Ik heb Time Machine altijd draaien. Dus dat komt dan goed.
    Ook de Startup USB gedownload.
    Nu is het wachten op het pakketje morgen:)

Bijdrager
    cmug

Voor prestaties is Samsung prima keuze. Voor beste prijs vs kwaliteit is er meer nuance
    https://be.hardware.info/reviews/6835/17/500-gb-ssd-review-20-modellen-in-de-sweet-spot-hardwareinfo-ssd-prestatiescore-2013-2016

Bijdrager
    VictorJ78

Pff, nieuwe SSD geplaatst.
    Opstarten. Kan ik de SSD niet formatteren.
    Nu lees ik dat dat waarschijnlijk aan de SATA kabel ligt.

Dus ik bel een aantal reparatie centra hier in de buurt.
    Nee die mag ik niet los verkopen.
    :(

Bijdrager
    VictorJ78

Oude harde schijf er in en die doet het gewoon. Wel heel traag

Bijdrager
    T-sec

Misschien even verder kijken naar andere opties.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  T-sec.

Bijdrager
    VictorJ78

Hoi T-sec,

zojuist besteld:D

Thx

Bijdrager
    VictorJ78

Even een update.
    Met een omweg de aardeschijf kunnen installeren en backup terug kunnen zetten. (via usb)

Met de huidige SATA krijg ik een berg foutmeldingen.
    Helaas heeft bovengenoemde bedrijf nog steeds niets geleverd.
    Donderdag besteld…..

Ben nu bezig via eBay, maar weet niet precies welke kabel de juiste is.

Werk dus nu via een usb.

Bijdrager
    rickyyy9

Hoi Victor,

de juiste kabel is de hdd sata kabel voor de a1278 2011/2012.

Wat voor foutmeldingen krijgen je?

Bijdrager
    VictorJ78

Hoi Ricky,

Je ziet de achtergrond van het opstarten en ineens komen er allemaal letters en cijfers over het scherm heen.
    Voordat ik kan zien wat er allemaal staat start hij weer opnieuw op.

Bijdrager
    VictorJ78

Het leek op dit:
    http://apple.stackexchange.com/questions/80000/understanding-kernel-panic-error-log

Het rare is dus dat hij via de usb wel werkt, maar niet via de data kabel in de macbook.
    Daarom heb ik de conclusie getrokken dat de Sata kabel stuk is. (wat ik weer gevonden had op internet)

Bijdrager
    tomx

Even een misschien wel geheel terzijde reactie.
    Maar wat een geweldig machientje. Ik heb een MBP 15″ laat 2011. Lekker SSD Samsung 850 500 Gb erin gezet en 16 GB.
    Misschien doe nog maar eens 1Tb met al mijn foto’s.
    Wel een probleem gehad. Met het moederbord.
    Gesmolten soldeer (sinds +/- 2010 zit er geen lood meer in en dat gaf flinke problemen) afgelopen nazomer. MAAR!!!!
    Apple heeft dat gratis gerepareerd (na veel aandringen van de gebruikersgroepen).
    De moederbord inruilaktie van de laat 2011 MBP kan nog tot het einde van dit jaar! 2016!
    Voor dat soort storing moet je toch even zoeken op internet. Want er moet natuurlijk wel echt iets specifiek kapot zijn.
    En dat zit dan meestal in de soldering van de grafische kaart.
    Nu draait hij weer als een zonnetje.

Die retina kunnen ze bij Apple stoppen waar geen licht meer is, wat mij betreft, want veel te duur en weinig flexibel.
    Vroeger kocht je een betere machine na een paar jaar voor hetzelfde geld. Dat was de vooruitgang.
    Zo vaak nog ethernet gebruikt en DVD voor biep dingen.
    Men kan werkelijk niets meer uitbreiden. De natte droom van Steve Jobs.
    Je kunt ze alleen nog maar gebruiken. En heb je geheugen tekort……..?!
    Tsja, Dat noem ik vooral gebruiksvriendelijk naar hun eigen bankrekening op de Bahama’s, want dan moet je gewoon een nieuwe kopen!

Bijdrager
    Soulshaker
    tomx op 07 oktober 2016

Nu draait hij weer als een zonnetje.

Maar het probleem zal opnieuw terugkomen. Binnen een jaar , 2 jaar . Het nieuwe moederbord heeft nog steeds dit probleem.
    De 13″ zou hierbij niet getroffen zijn.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.