12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    NickL

Vervangen HD voor SSD en upgraden RAM MacBook (13-inch, medio 2009)

Onlangs heb ik mij Macbook (White 2009) geüpdatet van 10.5 naar 10.10, hierdoor is die erg traag geworden.

Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is de HD schijf te vervangen door een SSD en het RAM geheugen te verhogen van 2GB naar 4GB.
    Ik neem aan dat dit ook echt tot betere prestaties lijdt? En is dit allemaal redelijk eenvoudig zelf uit te voeren?

Bijdrager
    makasa

Makkelijk te doen. Kijk op iFixit. Een wereld van verschil. Doe een clean install na vervanging. Daarna met Time Machine je backup terugzetten.

Bijdrager
    fixar

Ik neem aan dat dit ook echt tot betere prestaties lijdt? En is dit allemaal redelijk eenvoudig zelf uit te voeren

Kort antwoord: Ja en ja….

vollediger antwoord:

Nou zijn er 3 verschillende modellen MacBook uit 2009 (Early, Mid en Late 2009) met allemaal andere specificaties.

Wat zegt het systeemprofiel van de MacBook?

De Late kan namelijk tot 8GB RAM (8500) hebben, de andere twee tot maximaal 6GB (2 + 4GB) RAM (resp 5300 en 6400)

edit: lees nu in de topic-titel dat het een Mid 2009 is, die lust tot maximaal 6GB PC-6400 RAM

Geen van de MacBooks uit 2009 zal optimaal gebruik kunnen maken van de SSD snelheid door de 3GB Sata-II aansluiting, maar iets vlotter zal het zeker zijn.

Belangrijk is het om jezelf af te vragen hoe lang je nog met de MacBook wilt gaan doen (Reëel gezien dan)
    Besef dat deze upgrades van je Fiat geen Ferrari zullen maken, maar wel een wat sneller Fiatje

Ik denk dat je machine het meeste baat heeft bij meer RAM, de SSD zou ikzelf achterwege laten en dit geld gaan reserveren voor je volgende MacBook. Yosemite draaien met 2GB is een drama op elke Mac…

Bijdrager
    dennisgodderie

De Macbook Pro Mid 2009 kan normaal 8GB aan, aangezien ik dit momenteel ook in mijne heb steken.
    Gaat redelijk vlot met Yosemite, al denk ik er ook aan om de Samsung 840 Pro SSD aan te schaffen.

Maar zelf doen is helemaal geen probleem, kwestie van enkele schroefjes los te draaien:)

Bijdrager
    Wout78

Beste NickL,

Ik zit zelf ook te kijken naar een SSD upgrade. Ik zit zelf echter nog op Mavericks.

De laatste dagen lees ik echter dat je Yosemite niet meer zo makkelijk op een SSD kan zetten omdat Apple de kext-signing heeft aangepast. Hierdoor is zoals ik het begrijp 3rd party software (zoals TRIM support) niet langer meer mogelijk.

De meningen zijn dan weer verdeeld of de huidige SSD nog TRIM nodig hebben aangezien ze zelf ook over zgn. Garbage Collectors beschikken.

Iemand hier meer informatie over?

Bijdrager
    fixar
    dennisgodderie op 25 november 2014

De Macbook Pro Mid 2009 kan normaal 8GB aan, aangezien ik dit momenteel ook in mijne heb steken.

Da’s mooi, maar het gaat hier om een witte MacBook mid 2009, en die kan maar 6 GB gebruiken.

Bijdrager
    TheBigZ
    Wout78 op 25 november 2014

De meningen zijn dan weer verdeeld of de huidige SSD nog TRIM nodig hebben aangezien ze zelf ook over zgn. Garbage Collectors beschikken. Iemand hier meer informatie over?

Heel veel linkjes naar nuttige informatie in dit topic:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-met-ssd-en-hdd-fusion-of-niet/

Bijdrager
    NickL

Bedankt in ieder geval voor de reacties allemaal.

@fixar

Ik denk dat ik inderdaad alleen het RAM geheugen ga ophogen. Momenteel is het echt niet te doen met Yosemite. De SSD laat ik voor nu dan even achterwege. Nog tips voor een bepaald merk RAM of maakt dit niet zo heel erg veel verschil?

Als ik het allemaal voor elkaar heb laat ik jullie weten of dit voor mij echt de snelheid en het gebruikgemaakt heeft verbeterd.

Bijdrager
    NickL

Op de site van Apple zelf geven ze het volgende aan: http://support.apple.com/nl-nl/HT1651

“Extra opmerkingen Voor de beste prestaties mengt u het best geen grootten. Installeer altijd twee identieke geheugenmodulen (twee geheugenmodulen van 1 GB, 2 GB of 4 GB).”

“4 GB PC2-6400 DDR2 800 MHz RAM MacBook (medio 2009)”

Bedoelen ze hiermee maximum van 4GB in totaal of per slot?

Bijdrager
    fixar

MacTracker (handig gratis Appje) meldt het volgende:

Maximum Memory 6.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)
    Memory Slots 2 x 200-pin PC2-6400 (800MHz) DDR2 SO-DIMM

Dus hij herkent maximaal 6GB RAM….

2 opties: stop er 2 x 4GB in
    of
    goedkoper: 1 x 2GB en 1 x 4GB

Zorg gewoon dat je het bij een winkel koopt waar je het terug kan brengen mocht het niet werken. (kan bijna overal)

Bijdrager
    TheBigZ

2 opties: 1 x 2GB en 1 x 4GB
    of
    goedkoper: stop er 2 x 2GB in

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-2.13-white-13-mid-2009-nvidia-specs.html

Apple officially supports a maximum of 4 GB of RAM but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB memory module.

Circa €70, 2x2GB: http://tweakers.net/pricewatch/219300/kingston-kta-mb800k2-4g.html

Bijdrager
    NickL

Iedereen,

Bedankt voor de reacties!! Ik heb uiteindelijk gekozen voor 2x 2GB. Dit heeft uiteindelijk wel gezorgd voor een aanzienlijke verbetering van de snelheid waardoor het in ieder geval weer goed werkbaar is voor mij. Mocht dit na een hele tijd ook niet meer voldoende zijn dan zal ik een nieuwe laptop aanschaffen in plaats van een additionele aanpassing van mijn huidige laptop.

Nogmaals bedankt!

Geheugen gekocht via MAXICT. (Goede snelle service en goeie informatie)

Gr,

Nick

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.