16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Franko

Vervangen CPU Mac mini.

Aangezien mijn Mac Mini al meer dan 2 jaar oud is en ik geen Applecare had is hij allang uit zijn garantie.

het is een 1.83 ghz, 1 gb, 80 gb hdd mac mini.

Hier wil ik dus wat aan gaan doen, ik weet dat het geheugen en de hardeschijf goed te vervangen zijn en ik weet ook dat er een mogelijkheid is voor het vervangen van een CPU.

Maar hoever kan ik gaan? is 2.0 ghz echt het hoogste of kan 2.16 of 2.3 ghz ook?

en welke zijn er dan voor geschikt? bijvoorbeeld de T7600 serie van Intel?

Bijdrager
    Stadsman

Tsja, wat wil je er eigenlijk mee bereiken? Upgraden van de CPU lijkt me niet zo een belangrijke investering, geheugen en harde schijf kunnen natuurlijk nooit kwaad.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je moet zorgen dat je een CPU hebt met een 479 socket. Je kan niet zomaar elke
    willekeurige CPU erin gooien vanwege formaat, andere pins, ander verbruik en
    architectuur:)

De volgende CPU’s zijn van wat ik weet te gebruiken:
    http://www.ciao-shopping.nl/Processoren_5008_3-intel-socket_479
    http://tweakers.net/pricewatch/cat/612 (even scrollen naar de “479” sectie)

Wel even een aanvulling: als je je CPU, geheugen én HD vervangt, kan het rendabeler
    zijn om een hele nieuwe te kopen. Als je alles optelt (verkoop Mini, en het geld wat je zou
    uitgeven voor de totale upgrade), dan heb je een leuk bedrag waar je bijna een nieuwe
    voor hebt. Alleen als je een game-pc of andersoort krachtpatser hebt is het vaak financieel
    beter om alleen de onderdelen te vervangen, maar bij een “budget” machine als de Mini
    is het vaak beter om hem te vervangen… ténzij je van knutselen houdt natuurlijk:)

Wat wel zo is, is dat een nieuwe CPU soms meer dan alleen processorsnelheid-winst heeft,
    zoals bijvoorbeeld een nieuwere architectuur, meer cache e.d. Jouw processor heeft “maar”
    2MB cache, dus elke upgrade gaat je al het dubbele aan cache opleveren.

Dus je gaat zéker merken dat een T7600 (een 2.33Ghz processor die zou moeten passen)
    een flinke winst kan opleveren. Gooi een 7200rpm HD en nog 1GB aan ram in je Mini en je
    hebt een leuk snelheidsmonster. Vooral het extra geheugen en de snellere HD (er zit nu een
    5400rpm HD in waarschijnlijk) maken je systeem wat “snappier”, waarbij de CPU voor een
    algemene flinke snelheidswinst gaat zorgen.

Let wel op dat deze processoren (nieuw) al snel ruim boven de 200 euro kosten;)

Bijdrager
    Afroman

Ik twijfel of je de CPU überhaupt kan vervangen in een Mac Mini. Net als de iMac en de MacBooks zit volgens mij de CPU vast op het moederbord.

Geblokkeerd
    Anoniem

Nee hoor, in de Mini zijn de CPU’s niet gesoldeerd. In de iMac wel, en als ik me niet
    vergis in zowel de MacBook en MacBook Pro ook:)

Bijdrager
    Franko

ja ik zie nu ook de prijzen van de CPU’s. niet echt rendabel.

misschien eerst maar eens mijn geheugen en Hardeschijf een upgrade geven.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat wel een goed idee is, is de 5400rpm schijf vervangen voor een 7200rpm versie
    met meer cache (let op dat het om een laptopschijf gaat). Dat ga je goed merken in
    je systeem, tesamen met minimaal 2Gb aan ram:)

Bijdrager
    Franko

jaa ik was sowieso van plan eerst even het geheugen een boostje te geven. want 1 gb aan geheugen is echt een ramp :?

Inactief
    Anoniem

Ik heb precies de zelfde Mac mini, heb zelf een aantal keren het geheugen vervangen. En cpu 2x.

De eerste keer dat ik het cpu heb vervangen ging er een T7200 in. (origineel zat er een T5600 in) Maar omdat ik kernelcrash kreeg heb ik het maar terug gedraaid en nooit meer geprobeerd.

Tip:
    – Doe er 2x2GB geheugen in ( kost 2x19euro) dan heb je 4GB ramm waarvan hij maar 3,2GB kan gebruiken.
    – Doe er een andere hardeschijf in, ik heb een 320GB 7200rpm schijf in. Maakt wel veel meer geluid. Je kan beter een 5400rpm nemen. 500GB is 100 euro ongeveer.
    – Kijk op ebay naar een T7600 of een T7400 deze zijn 2,33 en 2,16ghz. Verschil merk je zeker. ongeveer 150 euro
    – DVD brander, ik weet niet precies welke ik erin heb gedaan maar die was 60 euro.

Alles bij elkaar zo een €350
    Maar dan heb je een Mac mini die echt een paar keer zo snel.
    Vind je het te veel doe dan eerst het geheugen daarna de hardeschijf daarna de cpu.

De volgende cpu’s kunnen erin:
    T7200, T7400, T7600

Ik had de T7200 deze is weer terug gezet in mijn laptop en die heb ik stom weg verkocht :cry: verschil van een T5600 naar een T7200 merk je al. Laat staan naar een T7600.

Handleiding voor het demonteren staat gewoon op internet. En vervang het liefst alles in 1 keer.

”joram”

Je moet zorgen dat je een CPU hebt met een 479 socket. Je kan niet zomaar elke
    willekeurige CPU erin gooien vanwege formaat, andere pins, ander verbruik en
    architectuur:)

De volgende CPU’s zijn van wat ik weet te gebruiken:
    http://www.ciao-shopping.nl/Processoren_5008_3-intel-socket_479
    http://tweakers.net/pricewatch/cat/612 (even scrollen naar de “479” sectie)

Wel even een aanvulling: als je je CPU, geheugen én HD vervangt, kan het rendabeler
    zijn om een hele nieuwe te kopen. Als je alles optelt (verkoop Mini, en het geld wat je zou
    uitgeven voor de totale upgrade), dan heb je een leuk bedrag waar je bijna een nieuwe
    voor hebt. Alleen als je een game-pc of andersoort krachtpatser hebt is het vaak financieel
    beter om alleen de onderdelen te vervangen, maar bij een “budget” machine als de Mini
    is het vaak beter om hem te vervangen… ténzij je van knutselen houdt natuurlijk:)

Wat wel zo is, is dat een nieuwe CPU soms meer dan alleen processorsnelheid-winst heeft,
    zoals bijvoorbeeld een nieuwere architectuur, meer cache e.d. Jouw processor heeft “maar”
    2MB cache, dus elke upgrade gaat je al het dubbele aan cache opleveren.

Dus je gaat zéker merken dat een T7600 (een 2.33Ghz processor die zou moeten passen)
    een flinke winst kan opleveren. Gooi een 7200rpm HD en nog 1GB aan ram in je Mini en je
    hebt een leuk snelheidsmonster. Vooral het extra geheugen en de snellere HD (er zit nu een
    5400rpm HD in waarschijnlijk) maken je systeem wat “snappier”, waarbij de CPU voor een
    algemene flinke snelheidswinst gaat zorgen.

Let wel op dat deze processoren (nieuw) al snel ruim boven de 200 euro kosten;)

Dit klopt niet helemaal, je kan niet elke socket 479 cpu erin stoppen. Het past wel maar gaat niet werken. De chipset ondersteunt niet alles.

Bijdrager
    Franko

bedankt voor de Info!

Maar het is een 7200 rpm 2,5 inch sata schijf toch? maken die alsnog zoveel herrie dan?:?

dus de orginele CPU die erin zit is een T5600?

Inactief
    Anoniem
    ”Franko”

bedankt voor de Info!

Maar het is een 7200 rpm 2,5 inch sata schijf toch? maken die alsnog zoveel herrie dan?:?

dus de orginele CPU die erin zit is een T5600?

Jaa, ja.

Nou ik heb de Western digital 3200BEKT die maakt wel meer geluid dan de originele 80GB schijf die erin zat.
    Weet niet of er een “bencmark” programma bestaat voor op de Mac. Ik ben zelf pas over gestapt. Maar dan kan ik even meten hoe snel de mijne is. En dan kan je dat ook doen, dan zie je gelijk het verschil.

Mijn mini heeft nu als extra:
    Western Digital WD3200BEKT, veel geluid
    Optiarc DVD RW AD-7630A (dvd brander, deze werkt niet vlekkeloos. Soms slikt hij de cd’s)
    2x1GB ddr2 so-dimm 667mhz goedkoopste merk. Werkt goed

Bijdrager
    Franko

ok, dus je hebt aan het eind toch maar de orginele CPU teruggezet?

Inactief
    Anoniem

Jaa klopt, want ik kreeg kernel panics. Wat ergens anders aan lag. Maar die cpu kwam uit een gewone windows laptop.

Bijdrager
    sven-
    ”iNanc”

Weet niet of er een “bencmark” programma bestaat voor op de Mac.

Ja, er zijn benchmark programma’s voor de Mac.

Cinebench
    Geekbench
    XBench

en er is ook een Benchmark topic op dit forum.

Inactief
    Anoniem

Geekbench haalt bij mij 2404.

Bijdrager
    Franko

ik zal eens kijken straks.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.