12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Q-collective

Vertraagd Apple oudere iPhones met nieuwe versies van iOS?

Je hebt vast weleens van het volgende (broodje aap) verhaal gehoord: met een nieuwe versie van iOS doet Apple bewust tweaks om oudere iPhones langzamer te maken. Dit zou je dan stimuleren om een nieuwe iPhone te halen. Waarom Apple tijd en moeite stopt om dat te doen, in plaats van gewoon iOS niet meer te ondersteunen voor oudere modellen (zoals gebruikelijk is in de Android wereld), heb ik altijd een wat rare gedachtesprong gevonden.

Enfin, Futuremark heeft een zeer uitgebreide test gedaan met drie verschillende versies van iOS (9, 10 en 11) over 7 verschillde iPhone modellen:

Since 2016, we have collected more than a hundred thousand benchmark results for seven different iPhone models across three different versions of iOS.

Wat blijkt? Geen dramatische veranderingen.

De iPhone 5s GPU:

De iPhone 5s CPU:

Voor de iPhone 6, 6s en 7 is er hetzelfde beeld, open daarvoor het artikel maar even.

Waarom blijft dat idee toch maar bestaan? Nou…

That said, there are some factors that might affect people’s perception of performance after updating an older device with a newer version of iOS. An update might add new features that use more resources or require more processing power. New apps developed for the latest models might not run as smoothly on older devices. Conversely, apps designed for an earlier version of iOS might not take full advantage of optimizations in the latest version. And then there is always the psychological effect of knowing that there is a new and improved model available, which can make your own device seem outdated.

Er is dus een “prijs” voor de lange en goede service van Apple en dat is deze mythe. Al met al is dit een goede bust van deze mythe:)

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Shmoo

Dat wisten we toch al jaren… nu nog mensen zo ver krijgen dat ze hetzelfde gaan geloven bij macOS en dan vooral qua RAM bijprikken of toekomst proof aankopen doen zoals we dat hier noemen. Dar bestaat ook niet meer.

Wat wel niet heel duidelijk is, hoeveel procent trager zou je merken.
    Ik bedoel stel een iPhone 5s scoort 300 punten in sept. 2016 en 275 punten in sept. 2017. Dan is dat dus iets minder, op een maandelijkse grafiek zal het verschil in niveau nog minder zichtbaar zijn wanneer je het uitsmeert over een jaar, maar bij hoeveel punten kun je echt voelbaar verschil merken. Ik kan mij voorstellen, omdat het touch devices zijn, dat je traagheid in heel veel factoren kunt aantreffen. Daar waar een Mac traag is en dan sloom wordt of een strandbal toont. Kun je op een iPhone traagheid ervaren in het navigeren tussen apps of buttons aantikken die 400ms later reageren. Omdat je het aantikt met je vinger en niet aanklikt met een muis is je reactie of beleving ook iets anders.

Bijdrager
    KarelWillem

An update might add new features that use more resources or require more processing power. … …New apps developed for the latest models might not run as smoothly on older devices.

En… maken dat het gebruik van je telefoon dus ook daadwerkelijk trager IS.

Maar niet omdat Apple dat persé doet omdat het oudere modellen wil vertragen.

Het is het bekende ‘stel dat ik Wordperfect 7 zou kunnen draaien op mijn huidige machine; hoe snel zou dat dan wel niet zijn!’

Bijdrager
    SvS

Dit is nu reden waarom ik de 5s niet naar iOS11 bijwerk.
    Spijt dat 4s toen is bijgewerkt tot hoogst mogelijke iOS. Ze werken allemaal prima, alles doet nog (chapeau), maar over dat performance is een beetje jammer.

Bijdrager
    bartvdv

Je hebt vast weleens van het volgende (broodje aap) verhaal gehoord: met een nieuwe versie van iOS doet Apple bewust tweaks om oudere iPhones langzamer te maken

Waren het niet autoconstructeurs die sjoemelsoftware inbouwden die konden detecteren wanneer een testprogramma liep ? Het lijkt mij maar naïef om aan te nemen dat Apple dat niet zou doen? Dus eigenlijk heb je helemaal niks bewezen. Mijn iPad, 2e generatie, is na bepaalde updates onwerkbaar traag geworden waardoor de iPad niet meer gebruikt wordt. En dat is geen gevoel, maar een feitelijke vaststelling.

Bijdrager
    GoeieDag

Zie je @q-collective, het heeft geen enkele zin, zo’n gedegen onderzoek opbrengen. Ik had de link ook al klaar liggen, voor als ik weer zo’n bewering zou tegen komen. Maar zie wat er gebeurt.
    Mensen als @bartvdv zullen altijd blijven geloven dat Apple bewust sjoemel software inbouwt, want het “zou naïef zijn te veronderstellen dat ze het niet doen”. Tegen dit soort complot-theorie aanhangers is geen kruid tegen gewassen.
    Dommigheid is natuurlijk makkelijker vol te houden dan een intelligente argumentatie.

Dat die iPad niet lekker werkt, kan honderden reden hebben, en er zijn vast goede oplossingen voor te verzinnen. Maar het is natuurlijk veel makkelijker Apple de schuld te geven, en het daarbij te laten.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Joid
    bartvdv op 10 oktober 2017

Het lijkt mij maar naïef om aan te nemen dat Apple dat niet zou doen? Dus eigenlijk heb je helemaal niks bewezen.

Inderdaad! Ik gebruik Apple producten ook alleen maar met mijn alu-hoedje op!

Oh en @goeiedag we hebben het hier wel over feitelijke vaststelling, hè. Dus daar kan je simpelweg niets tegen in brengen

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Joid.

Bijdrager
    IGBA
    GoeieDag op 10 oktober 2017

Dat die iPad niet lekker werkt, kan honderden reden hebben, en er zijn vast goede oplossingen voor te verzinnen. Maar het is natuurlijk veel makkelijker Apple de schuld te geven, en het daarbij te laten.

Pas op GoeieDag, nu komt vast de reactie dat je voor Apple werkt en/of (erger nog) een Fanboy bent.8-O

Bijdrager
    bartvdv

Argumentatie ? Dommigheid ? “Gedegen onderzoek” (sic), LOL.

Er staat nergens op een (wetenschappelijke) manier omschreven in het artikel op welke manier de processor werd getest, behalve dat een commerciële app werd gebruikt, oh wonder, ontwikkeld door hetzelfde commerciële bedrijf dat hierdoor extra publiciteit krijgt. Tenzij het door onafhankelijk onderzoek wordt bevestigd, is dit artikel niet meer waard dan om het even welk ander redactioneel item.

Ik sta beter met mijn alu-hoedje dan jullie in je witte gewaden.

Bijdrager
    GoeieDag

Het bedrijf had anders veel meer opwinding gegenereerd, en daarmee free publicity, als ze wel hadden kunnen aantonen dat Apple jouw sjoemelsoftware gebruikt. Dat alu-hoedje staat je nog steeds niet.

Moderator
    Pete.Z

Tegen de believers in deze wereld is niet te argumenteren.
    Geniet gewoon van het voordeel dat prima bruikbare hardware dankzij hen voor weinig te koop komt,want onbruikbaar.

Bijdrager
    Q-collective
    bartvdv op 10 oktober 2017

Waren het niet autoconstructeurs die sjoemelsoftware inbouwden die konden detecteren wanneer een testprogramma liep ? Het lijkt mij maar naïef om aan te nemen dat Apple dat niet zou doen? Dus eigenlijk heb je helemaal niks bewezen. Mijn iPad, 2e generatie, is na bepaalde updates onwerkbaar traag geworden waardoor de iPad niet meer gebruikt wordt. En dat is geen gevoel, maar een feitelijke vaststelling.

Het staat je vrij om het bestaan van dergelijke sjoemelsoftware te bewijzen. Als je het een beetje aardig onderbouwd, ben je in no time over heel de wereld een bekend figuur.

Ik wacht rustig af. Tot die tijd ga ik af op wat de gegevens me vertellen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.