9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Deskman

vertaalslag tabs van Xpress -> InDesign

Ik krijg in mijn opmaak van XPress, geopend in ID steeds geen enters door. De tekst staat als een lange brei aan elkaar. Ook tabellen zijn zo een onontwarbare kluwe. Ik kan me dat voorstellen als het gaat om fijnzinnige kneepjes in de layout, maar tabs moeten toch gewoon vertaald kunnen worden?

Maar nu: ik knip en plak naar Word, waar alles netjes met Tabjes en Enters doorkomt, plak het na een ‘save as Word’ en /of plaats de tekst in een kader, en wèg formatering?
    Pas als ik alle formatering in Word wis en opnieuw tabs instel komt het goed door.

Weet iemand een makkelijkere manier om van dit gekl*** af te komen? Anders moet ik 100 pagina’s tekst opnieuw gaan zitten bewerken. En dat is nooit grappig:(

Bijdrager
    piere

in indesign verborgen tekens weergeven.
    Met appeltje-f kun je de omzettekens vervangen
    vb een ^n (word-teken voor enter) vervangen door bv ^p (ID-teken voor enter)
    deze bewerking toepassen voor je gehele document.
    Dit kan je ook toepassen voor tabs, alineastijlen,…

succes

Bijdrager
    Deskman

Dat is nou net het lastige… De tabs hebben komen gewon niet mee. Ze hebben een code meegekregen als <E00D>. Verander je die dan wordt elke spatie een tab…

Op een of andere manier is er bij de vertaalslag van windows Word naar quark naar InDesign een andere codering gebruikt die bij Xpress en Word niet tot problemen leidt, maar bij ID wel.

In Word ziet alles er normaal uit. Ik verwijder dan de formatering van de alinea’s en voeg dan weer fonttype en tablocaties toe en als ik dat kopieer dan is er niks mis mee. Ik verwijder dus in Word geen onzichtbare tekens!

Bijdrager
    Zout

Probeer eens een RTF te maken in word en dat in te lezen in indesign dan? werkt dat beter?

Bijdrager
    Deskman

Nee, ook al geprobeerd:(

Bijdrager
    servir frais

gemakkelijkste oplossing lijkt me uw pagina(‘s) te bewaren als .eps’n en die te importeren in ID niet?

Bijdrager
    servir frais

oeps efkens te vlug geweest, volgende optie is ms beter, van uw document een certified pdf maken en plaatsen in ID…

Bijdrager
    helix

bij import eens uw opties aanklikken en wat verfijnen, misschien zit daar een mogelijkheid.

Bijdrager
    Deskman

Neen, driewerf neen. PDFjes importeren die dan niet meer te bewerken zijn. En onder de opties krijg ik geen bruikbare functies voor dit rare probleem.

De oplossing is om het word bestand eerst van zijn opmaak te ontdoen (fonts, tabpositie e.d. en dan weer een style aan de tekst toevoegen. Dat is niet zo heel veel werk, maar ik kan het alleen doen door het hele document aan te pakken. Als ik eerst per alinea moet omzetten ben ik nog uren bezig.

Toch bedankt voor de tips. Als ik de oorzaak nog eens achterhaal horen jullie van me.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.