21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    wikniee

Verstuur ik virussen?

Gisteren belde onze internethosting/provider met de mededeling dat ik veel virussen zou verzenden. Die verzocht mij dringend om een antivirusprogramma aan te schaffen anders zou ik gedeactiveerd worden. Wij verzenden maar een paar mailtjes per dag en dat zijn geen office of vreemde bestanden. Wij hebben adsl en 2 macs waarvan een met systeem 9 en de ander met 10.2 draait. Zou het kunnen dat onze macs allerlei virusmailtjes in de achtergrond doorstuurd?

Bijdrager
    appleholic

Denk het wel. Onze mailserver is laatst ook gehackt, met als resultaat enige honderdduizenden verstuurde mailtjes:evil:
    Heeft te maken met de instellingen van je firewall.
    Draai je onder OSX of OS9?

Bijdrager
    Delta_T

Jij verstuurt helemaal geen virussen. Er zijn virussen in omloop die een willekeurig (in dit geval jou) adres uit een adresboek pakken en die als afzender plaatsen zodat het lijkt alsof jij de virus verstuurd hebt.
    Dus het is waarschijnlijk iemand die jij kent (of ooit gemaild hebt) en een Windows machine heeft.
    Macs zijn veilig voor de meeste virussen die momenteel in omloop zijn.

Bijdrager
    boekeloo

Ik heb ook klachten van mensen die een word bijlage die ik mee stuur niet willen openen omdat hun virusscanner (windhoos) aangeeft dat heea besmet zou zijn???

Ik vraag me dus ook wel eens af of er dingen in mijn spullen zitten die mijn apple virex niet ziet maar er toch zijn!!??

Bijdrager
    ElectricCat

Bijdrager
    GeMacert

Ik heb een gelijke ervaring. Ook ik ben (per mail) gewaarschuwd door mijn provider dat ik virussen verzond en dat als ik er binnen drie dagen niets aan zou doen, ik geen gebruik meer van de mailserver kon maken. Bleek een storm in een glas water. Ik schrok wel en heb o.a. op dit forum gezocht naar info.
    Een systeembeheerder vertelde me dat die waarschuwing zelf een virus kon zijn/bevatten. Toen werd het allemaal nog bedreigender. Heb vertrouwd op mijn firewall en tot nu toe ben ik nog niet bedrogen uitgekomen. Is er ergens een site de eenvoudig uitlegt hoe dat nou zit met virussen en waarom Mac gebruikers zich (nog) geen zorgen hoeven te maken?

Bijdrager
    MacBeer

mmhhh, die virussen die graven in adresboeken, dat zijn toch pc virussen?
    Ook ik krijg dit soort mails, vergezeld van .pif bestanden. Foute boel dus, maar ook al zou ik ze openen, dan zou er nog niets gebeuren.
    Feit is dat onze e-mail adressen in adresboeken staan die van Windhoos gebruikers zijn. M.a.w. je kunt er niets tegen beginnen.

Ik hoorde laatst dat er voor Mac OSX geen virussen bekend zijn. Dit lijkt me sterk, unix-virussen zijn dan toch ook schadelijk voor ons?

Bijdrager
    cubizer

ALS er uberhaupt Unix virussen bestaan, zijn ze schadelijk voor osX, maar ik betwijfel of ze er zijn. Hoeveel mesen hebben nu een Unix machine?:?

Bijdrager
    ElectricCat
    ”GeMacert”

Ik heb een gelijke ervaring. Ook ik ben (per mail) gewaarschuwd door mijn provider dat ik virussen verzond en dat als ik er binnen drie dagen niets aan zou doen,

Dat was per MAIL , dat is idd een virus, maar deze man verteld GEBELD te zijn . Dat lijkt me een ander verhaal (tenzij er nu telefoonvirussen zijn natuurlijk)

Bijdrager
    Erikaatje

Ik krijg deze mails ook !! sinds kort ook op me mail van school.
    Lijkt iets nieuws te zijn waar echt bijna iedereen last van heeft!
    ERG irritant!

Bijdrager
    wikniee

…..en de provider/hosting zegt ook dat de virussen van ons ip-adres komen.

Bijdrager
    Erikaatje

misschien zijn ze wel zo leuk geweest en hebben ze dit x ook aan de maccers gedacht bij het virus maken :D

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Ik krijg de laatste tijd mailtjes van de Engelstalige directie, de systeembeheerder en personeelszaken van mijn website (5 pags totaal!) dat ik een virus heb en dat ik onmiddelijk hun tool moet gebruiken om e.e.a te verwijderen. Zo ook mailtjes van mij onbekende bedrijven die zeggen dat ik hun een virus heb gestuurd, automatische reply’s op formulieren die ik never heb ingevuld, Microsoft die mij Windows -patches stuurt, ’t gaat maar door. Op mijn werk kan ik al een maand lang elke dag 10 tot 20 onderschepte virusmailtjes weggooien en ’t wordt steeds meer.

Volgens mij staat die hele PC wereld op instorten en moeten ze binnenkort allemaal een Mac kopen!

Als je je zenuwachtig maakt: installeer het leuke programmaatje “Little Snitch” dat ongeauthoriseerd internetverkeer onderschept en meldt.

Bijdrager
    JeePee

Je bent echt niet besmet met een virus, wees daar niet bang voor! Er is nog geen virus dat in staat is zich te versturen via Mail. Maarrrr, het is mogelijk dat je inderdaad gehackt bent. Zoek eens in dit forum op het woord: Hacker en lees het. Er was al eerder iemand gehackt en zijn computer werd voor spam gebruikt. Wanneer je voor spam gebruikt wordt, dan zou je ook virussen kunnen versturen…:?

Hoe goed heb je je firewall dichtzitten? Lees de stukjes over hackers, er staan een aantal zaken in over wat je kunt doen. Succes!:|

Bijdrager
    wikniee

Ik heb de firewall niet aanstaan in 10.2. Is dat nodig of raadzaam?

Bijdrager
    Ludo

Het virus waar veel mensen uit deze draad last van hebben is waarschijnlijk het “WORM.NETSKY.P” virus, dat momenteel een erg grote verspreiding kent.
    Voor meer info hierover zie: http://uk.trendmicro-europe.com/
    Overigens zijn er WEL degelijk virussen die een Mac kunnen besmetten en deze verplaatsen zich natuurlijk ook via e-mail/netwerken en websites!
    We hebben in het verleden op m’n werk (uitsluitend macs) ook last gehad v/e wormvirus, weliswaar niet erg destructief, maar het verspreid zich door je hele netwerk en uiteindelijk slibt de boel dan dicht en vertraagd (waarom wordt m’n systeem zo langzaaaaam?). Het aantal virussen is wel stukken minder, en van de meeste PC virussen heeft een mac (nog) geen last, maar dat is slechts een kwestie van tijd denk ik. Een virusscanner (Virex bijv.) die up-to-date gehouden wordt is dan ook geen overbodige luxe. Firewall aanzetten is wel het minste wat je moet doen (waarom zou je het niet doen)

Bijdrager
    barbar25

Wanneer je enkel je computer gebruikt voor internet en e-mail kun je het best de ingebouwde firewall aanzetten. Het hindert niet en het beschermt je wel. Verder kun je best eens contact opnemen ( telefonisch, indien geen 0900 nummer, voor wat meer uitleg) wat betreft dat virus. Er zijn een aantal meldingen van virussen naar macgebruikers van ogenschijnlijk betrouwbare bronnen (cfr. macfan virusmelding). Dit is inderdaad het gevolg van knip en plak werk uit het adresboek op een windowscomputer.

Bijdrager
    Brak Mak Morn

FIrewall aanzetten?

NODIG!

Zet aan dat ding!

Bijdrager
    JeePee

Misschien kan je provider je meteen vertellen om wat of welke virus(sen) het gaat, dan kun je aan de hand daarvan achterhalen of het om een Mac- of Windows-virus gaat en of je dus zelf besmet bent. Verder zoals al meer personen aangaven, zet aan die firewall :D

Voor informatie over virussen kun je ook terecht bij Virusalert.nl, verder hebben we sinds een jaar Waarschuwingsdienst.nl, je kunt je bij hen abonneren op een waarschuwingsemail, mocht iets echt gevaarlijk zijn. Tot nog toe alleen emails over Windows, maar op hun site stonden heel af en toe ook lekken in OS X, zij het zeer weinig.

@ Ludo, over wat voor worm heb jij het? En draait die onder Mac OS X?

Bijdrager
    Ludo

@jeepee: gelukkig is dit alweer een hele tijd geleden gebeurd, en de naam v/h/ virus kan ik me ook niet meer herinneren. We hadden destijds geen anti-virus software draaien en merkten alleen op een gegeven moment dat alles trager werd (het was toen nog een OS9 systeem) na installatie van Virex (anti -virus prog.) werd dit ontdekt en heeft Virex de “worm” verwijderd.

Bijdrager
    JeePee

Ah, dus een OS 9 worm, dus niet iets waar iemand met OS X last van zou kunnen hebben (zolang hij geen 9 of Classic draait).:D

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.