14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Version Control, maar dan lokaal

Hallo allemaal,

Ik ben al tijden op zoek naar een bepaalde soort version control voor Adobe Illustrator, maar het lijkt soms wel of dat wat ik zoek niet (meer) bestaat. Vroeger in OS9 was er een plugin voor Illustrator die, télkens als je je bestand bewaard, áltijd een kopie van dat bestand op een andere locatie bewaard. Sinds OSX heb ik een dergelijke plugin helaas niet meer kunnen vinden.

Indesign heeft bijvoorbeeld standaard de functie dat het een soort log bestandje bewaard zodra je een bestand opent, zodat als Indesign crashed, het logbestandje de laatste bewerkingen tóch nog heeft bewaard voor je. Met Photoshop heb je layer comps, wat ook een soortevan “extra veiligheid” is.

Nu ken ik Version Cue wat standaard bij elk Adobe pakket zit, maar dat werkt nogal omslachtig en via servers… wat ik zoek is echt een plugin/programma wat dit lokaal doet. Puur om te voorkomen dat als je een keer een verkeerd bestand bewerkt of per ongeluk weg gooit, dat je altijd een lokale versie ergens hebt staan.

Ik doel niet op het maken van een backup… die hebben we natuurlijk ook, maar die werkt op dag-basis. Er zijn momenten dat er dingen mis gaan met bestanden (of je wilt een concept wat je 5 minuten geleden hebt aangemaakt, bewaard en gewijzigd, tóch weer terug hebben).

Het lijkt een beetje op http://pixelnovel.com/timeline/ maar dan lokaal, én het gebeurt op de achtergrond en niet in een aparte timeline met een aparte save-button (bij Pixelnovel moet je een andere save button gebruiken i.p.v. de bekende die je normaal gebruikt).

Eeuwige dank en roem aan degene die zo’n programma/plugin zich nog herinnert of weet waar ik die kan krijgen/kopen!:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    TRML

Dat kan je toch gewoon zelf doen door nooit het origineel te bewerken maar een kopie, en dan voeg je aan de bestandsnaam de datum en tijd toe en klaar ben je.

Geblokkeerd
    Anoniem

Klopt, maar ik wil het automatisch laten gebeuren, omdat je op je werk toch vaak een haast klus hebt en dat het er wel eens bij in schiet, en dat sommige mensen dit soort dingen simpel weg niet kan/wil onthouden… en geloof me, ik heb een legio aan mensen op m’n werk (en voorgaande banen) die zich daar gewoon niet mee bezig willen houden omdat het afleid van hun eigenlijke werk/creativiteit. Iets wat ik op zekere hoogte wel kan begrijpen.

En as er programmaatjes/plugins voor zijn neemt dat weer een handeling uit handen, dus waarom zou je het handmatig willen doen? Daar is ook de automatische spellings-check voor in het leven geroepen:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik neem aan dat CS6 geen Versies gebruikt? Doet het dat wel, dan heb je al wat je zoekt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Helaas niet Jakko:)

Ik was echt verbaasd om te zien dat de handige plugin uit het OS9 tijdperk niet meer bestaat… als je dit soort dingen kan automatiseren met een plugin/programma, dan neemt dat zoveel kopzorgen van bedrijven weg. Het gebeurt toch met enige regelmaat dat mensen naar me toe komen met de melding “ja ik heb in dit bestand wat verandert, maar dat had ik in het andere bestand moeten doen. Kan ik dit nog terugkrijgen?” Met zo’n “Save duplicate files” optie zou dat gelijk opgelost zijn zonder dat mensen zich ermee bezig hoeven te houden.

Versies van OSX is wel zoiets ja, maar da’s ook weer online en werkt ook met bijzonder weinig programma’s (moet zelfs nog zien dat dat echt dé oplossing gaat worden in OSX op de lange termijn, aangezien het in mijn ogen alles behalve transparant is).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Versies werkt niet online maar op je eigen computer. Waar het volgens mij vooral aan ontbreekt qua inburgering ervan is dat Apple er niet genoeg nadruk op legt (of dat mensen de handleiding niet lezen — eigenlijk denk ik eerder dat laatste :)).

Bijdrager
    MouseMighty

Klein gokje… TimeMachine gebruiken?

Geblokkeerd
    Anoniem

Time Machine als extra backup is voor een bedrijf geen realistische optie helaas… We hebben nu al enkele TB’s aan data en dat groeit met 10+ medewerkers best snel. Plus we hebben Retrospect draaien, én Time Machine werkt niet zoals Pixelnovel dat doet (qua version controle).

@Jakko;
    ik had Versies en “files in de Cloud” van iCloud door elkaar gehaald. Ik wist inderdaad dat Versies zelf de bestanden wel lokaal bewaard, maar die bewaart bijna elke “scheet” die je in een bestand veranderd i.p.v. een kopie pér save:) Dat zou met foto’s van 100MB of meer héél snel in de TB’s lopen. Pixelnovel komt qua functionaliteit eigenlijk het meest in de buurt (m.u.v. de manier van saven en ’t feit dat ’t op een server moet worden gesaved) van wat ik zoek:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kun je Illustrator niet scripten op eenzelfde manier als InDesign? Want in dat geval zou je een script kunnen maken dat eerst een kopie maakt van het huidige bestand en dan Illustrator opdracht geeft om het bestand te bewaren. Als dat kan is alleen nog de vraag of je daar ook een sneltoets aan toe kunt wijzen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat kan inderdaad:)

Het hele Adobe pakket kun je prima Applescripten, en daar kun je dan ook een toetsencombinatie aan hangen… áls je kan Applescripten. En dat kan ik niet.

Heb op Adobe’s Scripting forum ook gevraagd of iemand me daarmee kan helpen, maar ik kom daar geen Applescripters tegen tot dusver, en het is een beetje een vergeten programmeertaal zo te zien. Vroeger kon je nog redelijk makkelijk iemand vinden die met Applescript overweg kon, maar sinds Automator is dat een heel stuk minder geworden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan denk je: “Dat draai ik wel even in elkaar.” En dan kom je erachter dat geen enkele van die rotprogramma’s mee wil werken … Illustrator geeft niks bruikbaars terug als het bestand geen naam heeft en een Bewaarvenster tonen lijkt ook onmogelijk, strings splitsen in AppleScript is een ramp (maar dat wist ik al :)), om maar niet te spreken van de ellende met aliassen versus strings, de Finder verdomt het om bestanden te kopiëren naar dezelfde map, enz. enz. enz.

Maar goed, dit script zou grofweg moeten doen wat je wilt:

tell application "Adobe Illustrator"<br />
    	set mijnDocument to front document<br />
    	try<br />
    		set mijnBestand to file path of mijnDocument as alias<br />
    	on error number -1700<br />
    		(*<br />
    		Foutmelding -1700 is "een object kan niet in type een object worden omgezet.", en dat wil blijkbaar zeggen: "mijnBestand heeft geen waarde". Helaas lijkt het onmogelijk te zijn uit Illustrator te krijgen of een document al bewaard is, en een lege bestandsnaam is niet om te zetten in iets anders, dus dan maar deze wat slechte oplossing.<br />
    		Verder kun je Illustrator niet de opdracht geven om de gebruiker een Bewaar-dialoog te tonen, en ik heb geen zin om dat verder uit te zoeken, daarom de volgende waarschuwing aan de gebruiker.<br />
    		*)<br />
    		display alert ("U moet het document eerst handmatig bewaren voordat er een versie van bewaard kan worden.")<br />
    		return<br />
    	end try<br />
    	if modified of mijnDocument then<br />
    		tell application "Finder"<br />
    			set mijnBestandspad to POSIX path of ((folder of mijnBestand) as string)<br />
    			set mijnOrigineel to POSIX path of mijnBestand<br />
    			set tijdelijk to AppleScript's text item delimiters<br />
    			set AppleScript's text item delimiters to "."<br />
    			set mijnKopie to text items of name of (info for mijnBestand) as string<br />
    			set mijnExtensie to last text item of mijnKopie<br />
    			set {year:j, month:m, day:d, hours:u, minutes:mm, seconds:s} to current date<br />
    			set mijnKopie to mijnBestandspad & ((text items 1 through -2 of mijnKopie) as string) & " " & j & "-" & m * 1 & "-" & d & " " & u & "-" & mm & "-" & s & "." & mijnExtensie<br />
    			set AppleScript's text item delimiters to tijdelijk<br />
    			(*<br />
    			Kopiëren doen we maar via de Unix-shell omdat dat makkelijker gaat dan proberen de Finder zo ver te krijgen een bestand te kopiëren naar dezelfde map terwijl de bestandsnaam van het doelbestand nog niet bestaat :(<br />
    			*)<br />
    			do shell script "cp " & quoted form of mijnOrigineel & " " & quoted form of mijnKopie<br />
    		end tell<br />
    		save mijnDocument<br />
    	end if<br />
    end tell

Plak het bovenstaande in de AppleScript Editor en voer het van daaruit uit, of bewaar het script en draai het op die manier.

Geblokkeerd
    Anoniem

Een Applescripter! Zeker 10 jaar geleden dat ik voor het laatst iemand ben tegen gekomen die daarmee om kon gaan:)

Wat ik trouwens niet zeker weet: Applescript moet je “handmatig” gebruiken toch? Je kunt Applescript zeker niet koppelen aan een bestaande menu-optie (zoals in dit geval de Save-optie)?

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is niet mijn favoriete taal, vooral omdat het aansturen van programma’s altijd zoveel moeilijker blijkt te zijn dan je voorgespiegeld wordt.

Wat het aanroepen betreft: je kunt het in het Scripts-menu zetten (door het script naar de map /Applications/Adobe Illustrator <versie>/Voorinstellingen/en_US/Scripts te kopiëren) maar aan die scripts kun je zo te zien geen sneltoetsen toewijzen.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik weet in ieder geval van InDesign dat je ook Java script kan gebruiken. Misschien staat er een bruikbare oplossing bij Adobe Exchange

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.