4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    MichMich

Versiebeheer word

Voor onze afdeling copywriting ben ik opzoek naar een goed versiebeheersysteem voor Word-bestanden onder OSX. Onze developmentafdeling werkt met GIT, maar dit is voor Word niet echt een ideale oplossing. En eigenlijk ook iets te ingewikkeld voor de non-techies.

Wat belangrijk is, is dat de app de volgende dingen kan:
    – Versies opslaan met commits (dus beschijvingen wat er is aangepast)
    – Bestanden locken zodat maar één gebruiker op het zelfde moment aan één bestand kan werken.
    – Diffs tussen de bestanden tonen.
    – Een simpele duidelijke interface heeft.
    – Centrale opslag.

Op dit moment gebruiken ze DropBox, maar hierin ontbreken toch een paar belangrijke functies uit bovenstaand overzicht.

Wat verder belangrijk is , is dat ik naar een echte applicatie zoek. Google Docs valt dus buiten de boot.

Mochten jullie een idee hebben, dan hoor ik het graag. Bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Ik ben bekend met Subversion (onder Unix en Windows). Er is ook een OS X client voor: http://www.versionsapp.com/ waar ik zelf geen ervaring mee heb maar die misschien interessant voor je is.

Bijdrager
    MichMich

Hi TheBigZ,

Dan voor je suggestie. Ik heb inderaad Subversion ook geprobeerd, maar helaas heeft subversion ook niet echt een perfecte word ondersteuning.

Bijdrager
    iep

Zoiets heet een documentmanagementsysteem en die zijn er in vele soorten en maten.

Git en zijn grote concurrent Mercurial (ook wel Hg) zijn zogenaamde distributed version control systemen (dvcs). Subversion is weer een version control systeem (vcs). Deze laatste is gecentraliseerd. Het verschil is eenvoudig: git/mercurial kun je lokaal gebruiken zonder server, zonder netwerkverbinding. Subversion MOET je met een server gebruiken en vereist een netwerkverbinding als je er volledig gebruik van wil maken (zonder kun je lokaal nog wel wat maar dat is zeer beperkt). Het grote voordeel van dvcs is echter dat het ook centraal kan werken, sterker nog, je kunt het samen laten werken met bijv. subversion. Het mooie aan mercurial tov git is dat dit stukken eenvoudiger werkt en erg veel op subversion lijkt. Voor wie iets simpels zoekt en/of subversion gewend is, is mercurial wat voor de hand liggender dan git.

Version control systemen zijn echter totaal anders dan een documentmanagementsysteem en richten zich vooral op programmeerwerk. Daar gebruik je vooral platte tekst en een bepaalde workflow. Dit is terug te zien in de mogelijkheden en optimalisaties van zo’n version control systeem. Met apps als SourceTree, Tower, Versions, enz. is het voor gebruikers al wel wat eenvoudiger maar men zal zich nog altijd de werkwijze aan moeten leren en dat kan best lastig zijn. Bij een documentmanagementsysteem is dit eenvoudiger. De wikipedia link die ik hier heb neergezet heeft helemaal onderaan de pagina een externe link staan waar ze een overzicht hebben van documentmanagementsystemen, kun je wat ideeën opdoen.

Diffs tussen bestanden wordt lastig. Dit werkt eigenlijk alleen goed bij plain text bestanden en dat zijn Word documenten over het algemeen niet. Het is dan aan het systeem of het om kan gaan met dit soort documenten en daar een diff van kan maken. Subversion kan daar minder goed mee omgaan als git en mercurial.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.