12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    wido

verschuiving regels in Word 2011

Beste mensen,
    Ik loop geregeld tegen een heel vervelend probleem aan in Word 2011. Het gebeurt vaak dat een regel van een bladzijde die op mijn scherm aan het begin van een nieuwe pagina staat, bij de afdruk onderaan de vorige pagina staat. Dat is bijzonder irritant, want over de lay-out had ik natuurlijk wel nagedacht.
    Ik had gehoopt dat dit in SP1 niet meer zo zou zijn, maar helaas is dat niet zo.
    Ik vermoed dat het een bug is in Word, maar misschien weet iemand van jullie een oplossing om dit probleem te vermijden?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    Dickie

Heb je al geprobeerd hoe de pagina wordt geprint als je een pagebreak geeft voor die regel?

Bijdrager
    wido

Heb je al geprobeerd hoe de pagina wordt geprint als je een pagebreak geeft voor die regel?

Bij een pagebreak gaat het wel goed. Het zijn de doorlopende regels waar het mis kan gaan, deze regels beginnen allen op een nieuwe regel.

Bijdrager
    Dick de Roos

En de pagina-afmetingen zijn in Word en de printerinstellingen dezelfde?

Bijdrager
    wido

En de pagina-afmetingen zijn in Word en de printerinstellingen dezelfde?

Volgens mij zijn deze hetzelfde, namelijk A4.

Ik vraag me af of ik de enige ben die dit probleem heeft, ik kan er verder niets over vinden.

Bijdrager
    MrGlenneke

En je marges?

Bijdrager
    justhan

Hoewel ik veel Word-documenten maak, die uit meerdere pagina’s bestaan, heb ik dit nog niet aan de hand gehad, dus ik vraag me af of je het in Word zelf moet zoeken.
    Feitelijk kan ik niets anders roepen dan Dick al heeft gedaan. Kijk in ieder geval nog even goed na, of de instellingen wel overeenkomen met die van je printer. Als tussenoplossing kun je wellicht gebruik maken van “afdrukvoorbeeld”, zodat je niet voor de onaangename verrassing van een verkeerde print komt te staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    wido op 22 april 2011

Volgens mij zijn deze hetzelfde, namelijk A4.

Dat zegt jammer genoeg helemaal niks. Bij Word is al sinds jaar en dag de precieze plaatsing van dingen op de bladzijde afhankelijk van het model printer dat je gebruikt — in elk geval onder Windows viel mij dit al zo rond 1995 op: als ik een andere printer koos, schoven regels boven- of onderaan bladzijden naar de volgende of vorige bladzijde. Ik weet niet precies op welke manier de Mac-versie met printers omgaat, maar ik vermoed dat dit is waar jij ook last van hebt.

Bijdrager
    wido

Als tussenoplossing kun je wellicht gebruik maken van “afdrukvoorbeeld”, zodat je niet voor de onaangename verrassing van een verkeerde print komt te staan.

Inderdaad, dat doe ik dus ook. In het ‘afdrukvoorbeeld’ staat het ook verkeerd, terwijl het ‘gewoon’ wel goed staat. Wel lastig hoor. Dit is een van de redenen dat ik toch weer meer en meer iWork gebruik…

Ik weet niet precies op welke manier de Mac-versie met printers omgaat, maar ik vermoed dat dit is waar jij ook last van hebt.

Ik vermoedde dat ook al… Zucht.

Maar bedankt voor jullie reacties.

Bijdrager
    Dick de Roos

Tja, Word gaat blijkbaar wel goed om met mijn printer (Canon MG 5250), maar dus niet goed met alle (jouw) printers.
    Misschien kan je eens een andere driver voor deze printer proberen? (de met de OS meegekomen driver resp. de driver die met de printer is meegekomen).
    Over welke printer hebben we het hier?
    En had je dit bij een vorige versie van Word niet (2004 en/of 2008)?

Bijdrager
    CedricH

Een optie om het probleem te omzeilen is misschien eerst exporteren naar PDF en dan die PDF vanuit voorvertoning af te drukken. Ik vind het wel een raar probleem, ik gebruik ook Word 2011 en ik heb er nog nooit last van gehad.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat jij het nog nooit gehad hebt betekent niet dat het probleem niet bestaat;) En zoals ik al opmerkte: Word haalt dit soort fratsen al zeker 15 jaar uit … In principe kun je natuurlijk zeggen: er is geen probleem, want Word is een tekstverwerker en geen opmaakprogramma, dus waar de tekst op de bladzijde staat is niet belangrijk. Maar in de praktijk zijn tekstverwerkers ook opmaakprogramma’s, en dan wordt het dus wel een probleem als je er eentje gebruikt waarbij je niet zeker kunt weten dat de opmaak op het scherm ook hetzelfde zal zijn als op papier.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.