14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

Verschillende werkomgeving op je Mac op twee verschillende schermen?

Mensen,

Zoals in een eerder topic gemeld, heb ik een nieuw (voor mij dan) ACD 30” op mijn cMP aangesloten.

Ik ben op de hoogte van ‘SPACES’ maar ik zoek iets dat ik wil doen en alleen kan omschrijven als volgt:

Ik heb ook mijn TV aangesloten. Ik ga ze niet tegelijkertijd gebruiken. Of het één, of het ander.

Maar de reslotuties zijn natuurlijk zeer verschillend. Ik wil een soort manier vinden om met een commando, app of instelling te kunnen kiezen voor een werk- of gebruikomgeving voor de TV 720p (is dan nog leesbaar) met alleen een dock met een browser, Jriver en een snellink naar Netflix.

Daarnaast een omgeving met de hoge resolutie 2560×1600 en een dock met alle gebruiksprogramma’s.

Bestaat dit? Hoe doe ik dat?

Het mooiste zou een menuappje zijn waar je snel kiest voor TV en ACD of zoiets. En dat de Mac dan gelijk naar die instellingen gaat. Nu doe ik dat handmatig met syssteemvoorkeuren/beeldschermen. Komaan, dat moet makkelijker kunnen….. En dan ook de dock.

Alle hulp is wederom, welkom!

Grts,

Geit

Bijdrager
    TheBigZ

Snel schakelen kan met

http://displaymenu.milchimgemuesefach.de

Moderator
    Night

Als je twee verschillende uitgangspoorten gebruikt om je ACP en je TV aan te sluiten, is je probleem opgelost. Eenmalig de resolutie per display instellen in systeemvoorkeuren/beeldschermen en je bent klaar. Je hebt dan als het ware 3 displays, die, afhankelijk of ze zijn aangesloten, getoond en gebruikt kunnen worden. Uiteraard is het hoofdscherm dat van je Mac, tenzij je de dock naar een van de twee displays verschuift. Je moet dan overigens geen ‘mirroring’ gebruiken, maar per display de resolutie apart instellen.

Door dit te gebruiken in combinatie met Spaces, kun je ook nog eens per app aangeven, op welk display ze moeten worden geopend.

Bijdrager
    Geitekaas

Big Z, het programmaatje lijkt te doen wat ik vraag, maar op het moment dat ik mijn scherm aan doe, ongeacht of mijn TV aan staat, blijft het scherm in dezelfde resolutie als mijn TV. Ondanks dat de resolutie aangepast is (zoals je op het plaatje kunt zien). Het uitzetten van Mirror maakt van mijn TV een ongelofelijke niet-leesbare brij. Hij neemt namelijk dan de resolutie van het ACD aan. Voor alle duidelijkheid: dank voor het leuke appje. Ik zoek een mogelijkheid om twee verschillende werkomgevingen automatisch te hebben. Als ik mijn TV aanzet, op 720p. En als ik mijn ACD aanzet, de hoge resolutie. Zonder dat ik daar voor hoef te klikken het liefst, of alles iedere keer moet resetten.

Night, beide monitoren staan aangesloten op mijn GTX 680. De TV is via HDMI, het scherm uiteraard via DUAL DVI. Volgens mij – of ik moet iets gemist hebben – heb ik precies gedaan wat jij schrijft. Ik krijg het niet voor elkaar om ergens in mijn Preferences de verschillende resoluties toe te wijzen in MIRROR standEn als ik de MIRROR uit zet, dan heb ik opeens twee schermen en dat is dus ook niet de bedoeling.

Ik wil dus twee verschillende werkomgevingen.

De ene is om TV te kijken met Netflix.

De andere is voor alle andere bewerkingen, en dus via mijn ACD.

Zie de plaatjes.

plaatje voor Big Z:

N

Plaatje voor Night:

Als ik de instelling voor het ACD verander naar Optimize for Apple Cinema, dan verandert mijn TV ook mee. En dan moet ik voor het scherm gaan zitten om nog iets terug te kunnen veranderen.

Ik wil mijn Mac zo instellen dat hij de TV op 720p laat staan, en het ACD op 2560×1600. Ik weet niet of ik daar wel of niet MIRROR voor moet instellen, maar volgens mij moet ik Mirror aan laten staan omdat anders de muis (of een geopend programma) onvindbaar wordt als een van de monitoren uit staat.

Ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb kunnen maken; het is even lastig. Wel dank allen alvast.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Geitekaas.

Bijdrager
    TheBigZ

Mirror moet je niet instellen als je twee schermen hebt met een verschillende resolutie.

Bijdrager
    Geitekaas

Aaaa.. tja, daar ben ik inmiddels achter🤪

Maar nu? Is er toch een oplossing? Of moet ik iedere keer bij het wisselen van TV naar monitor en terug ook een nieuwe instelling kiezen? Is daar geen appje of script voor, denk je?

Zullen toch wel meer mensen zijn in een zelfde soort situatie?

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>TheBigZ op 21 juli 2019 om 22:23</p>
    Mirror moet je niet instellen als je twee schermen hebt met een verschillende resolutie.

En ik bedenk mij ook nog even dat zonder mirror het ook niet werkt hoor! Als ik een resolutie kies voor het ene, is de andere monitor ook gelijk zo, ook ZONDER mirror…. al een paar keer geprobeerd!

Moderator
    Night

Zie je bovenaan staan ‘Optimize for‘? Die moet je bij de ACD instellen op ACD, niet op Panasonic TV. Je kunt dan per display de juiste resolutie instellen. Als het goed is kun je bij Arrange dan instellen dat je 3 desktops hebt, bijvoorbeeld 1 links en 1 rechts van je hoofdscherm. Door op Gather Windows te klikken krijg je overigens alle instellingsschermen op je hoofdscherm, je hoeft dus niet voor je TV te gaan zitten om e.e.a. in te stellen. In feite heb je dan als je klaar bent 1 groot scherm, je kunt vensters verschuiven over alle actieve schermen. Zo gauw er 1 niet actief is, vervalt die mogelijkheid voor dat scherm. Je kunt dus niet per ongeluk iets ‘van je desktop’ schuiven.

Bij gebruik van Spaces moet je dan in kunnen stellen dat een bepaalde space op een bepaald scherm wordt getoond. Je kunt daarna ook nog per app aangeven in welke space, dus op welke display deze wordt getoond.

Bijdrager
    TheBigZ

Geitekaas op 21 juli 2019 om 20:19

Zoals in een eerder topic gemeld, heb ik een nieuw (voor mij dan) ACD 30” op mijn cMP aangesloten. Ik heb ook mijn TV aangesloten. Ik ga ze niet tegelijkertijd gebruiken. Of het één, of het ander.

En als je nou wél gewoon twee schermen tegelijkertijd aansluit, en kiest voor “Desktop uitbreiden” (niet mirroren).

Je TV laat je dan uitstaan als je via de ACD wilt werken, en vice versa.

Krijg je dan niet precies wat jij zoekt?

Moderator
    Night

Ik denk dat TS dan weer in de problemen komt qua resolutie…  🤔

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>TheBigZ op 22 juli 2019 om 07:44</p>

Geitekaas op 21 juli 2019 om 20:19

Zoals in een eerder topic gemeld, heb ik een nieuw (voor mij dan) ACD 30” op mijn cMP aangesloten. Ik heb ook mijn TV aangesloten. Ik ga ze niet tegelijkertijd gebruiken. Of het één, of het ander.

En als je nou wél gewoon twee schermen tegelijkertijd aansluit, en kiest voor “Desktop uitbreiden” (niet mirroren).

Je TV laat je dan uitstaan als je via de ACD wilt werken, en vice versa.

Krijg je dan niet precies wat jij zoekt?

Neen. Want dan heb je geen grens. Je kader van je scherm bestaat niet meer en loopt door in het andere. Maar ik gebruik of het ene of het andere scherm.

ik begrijp ook niet hoe Night het heeft over 3 schermen. Ik zie er maar twee. Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik weet niet anders het uit te leggen dan dat ik het reeds gedaan heb. Soms wil ik via mijn mac TV kijken. Soms wil ik via mijn mac werken op het ACD. That’s all. Ik wil niet met mijn muis van het ene naar het andere scherm. Ik wil op het scherm dat ik gebruik alles kunnen zien. De dock etc. De resoluties moeten ingesteld worden die passend zijn voor de schermen. Mss moet ik twee accounts aanmaken… 1 voor TV en 1 voor het scherm. Ik zal vanavond SPACES nog maar eens nader bekijken. Mss mis ik iets.

Het lijkt me zo simpel? Raar dat dat niet kan.

Moderator
    Night

Okee. dan heb je eigenlijk dus maar 1 appje extra nodig: MultiDock. Dan maak je op elke display een eigen ‘dock’ met de apps die je op dat display wil gebruiken.

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>Night op 22 juli 2019 om 13:16</p>
    Okee. dan heb je eigenlijk dus maar 1 appje extra nodig: MultiDock. Dan maak je op elke display een eigen ‘dock’ met de apps die je op dat display wil gebruiken.

En dan met multischermen werken… Dat blijft een vervelende situatie. Ik wil liever mirroring met twee verschillende resoluties per scherm.

Het appje ziet er iig interessant uit! Mss werkt het wel op die manier. Ik ga het proberen en laat het weer weten. Lukt het niet, ga ik eens een nieuw account aanmaken en gebruik fast user switching. Dat lijkt mij nu de enige oplossing met maar 1 klik per keer dat je van scherm wisselt.

dank wederom

Moderator
    Night

Je kunt nu eenmaal niet mirroren in verschillende resoluties. Dat is inherent aan de term ‘mirror’: niets meer en niets minder dan een reflectie van het origineel.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.