15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    ram0n

verschillende rasters zichtbaar maken in opmaak

dag allemaal!
    Binnenkort ga ik voor een poject een typografisch vouwblad maken van 1 bepaald lettrtyp.
    Dit vouwblad zal uiteindelijk worden gezeefdrukt.

Op dit vouwblad wil ik zo maken dat 1 letter uit verschillende rasters bestaat.
    Simpelweg als je bijvoorbeeld een F hebt dat de horizontale streep in raster 20 word gedrukt en de verticale in raster 80.

Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik dit zou moeten opmaken en hoe ik die rasters dan ook zichtbaar op mijn scherm krijg..

Ik kom niet verder dan een simpel effect in photoshop waarbij ik een selectie maak en dan een filter. optisch ok maar zo kan ik geen waarden aangeven.

hebben jullie tips in hoe en wat bij het opmaken van dit blad ?
    het vouwblad word dus uiteindelijk in 1 of 2 kleuren gezeefdrukt…..

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

:?

Bijdrager
    MacBeer

Ik denk dat je voor iedere letter beter een apart document kan maken. Deze letter zet je dan om in een raster door de kleurmodus om te zetten naar bitmap (eerst grijswaarden 50/50 en dan bitmap).
    Bij deze instelling krijg je een dialoogvenster te zien waarin je kan kiezen voor een puntvorm (of lijn), de hoek en de rasterliniatuur.

Ik zou daarna deze vorm omzetten in Live Trace, puur en alleen om de vrijheid te kunnen hebben om te schalen.

Bijdrager
    macmickey2

zeefdruk heeft veel overeenkomsten met flexo druk. Wat jij zegt zou bv beteken dat je van de F wel een lettercontour zou moeten maken of een vectorbestand waarbij de horizontale streep een pms vulling van 20% geeft en de andere helft van 80%. dit betekent dat deze dingen door de rip voor films al gerast worden. Je kan deze rasters alleen goed zien met een loupe.
    Jij wilt dit “effect”, denk ik, dus uitvergroot laten zien. Dan kan je de tip van MacBjorn toepassen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Het makkelijkste en mooiste gaat dit met Freehand.

hier kun je met “halftone” elk gewenst raster aan elk onderdeel meegeven, en de rasterinstellingen van de belichter overrulen. Als het goed is wordt dit raster ook meebewaard in een EPS, die je dan weer kan plaatsen in een opmaakprogramma. Wel even testen op een (Postscript) laserbelichter.
    Ik heb dit laatst ook gezocht in Illustrator CS2 maar helaas niet gevonden.

In Photoshop kan je ook een halftone raster maken, maar dat is bij lange na niet zo mooi als een raster wat je in Postscript genereert. In Photoshop doe je dit door je afbeelding eerst naar Grayscale te zetten, dan naar bitmap. Als je dan voor de optie “halftone screen” kiest kun je een rasterwaarde (hoek, vorm en lineatuur) instellen. Het mooiste wordt het met (zeer) hoge beeldresoluties (dus de resolutie die ingesteld staat bij “image Size” ) wat voor kleine illustraties (letters) wel kan.
    Een zeefdrukraster is natuurlijk behoorlijk grof, maar je wilt dat de rasterpunt zelf mooi strak blijft en niet hakkelig wordt.

Bijdrager
    MacBeer

Tja, dat is waar… de mooiste rasters krijg je door postscript.
    Je zou een middagje letters moeten gaan printen op een lasterprinter. Als je die letters grijs maakt dan moet je rasters krijgen.
    Dan deze prints op een analoog kopieer-apparaat vervolgens vergroten…. maak gewoon zoveel kopiën als je kan. Vervolgens ga je met deze kopiën aan de slag door ze gewoon op de tafel of op de vloer te positioneren. Gaat veel gemakkelijker en spontaner dan op de computer.

Misschien zou je eens bij een drukker kunnen vragen voor een doos losse rasterpunten. De meesten hebben die nog wel liggen.

Studieobject: kijk naar het werk van David Carson voor inspiratie.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”MacBjorn”

Misschien zou je eens bij een drukker kunnen vragen voor een doos losse rasterpunten. De meesten hebben die nog wel liggen.
    .

liggen waarschijnlijk naast het plintenladdertje en de vierkante gaten boor ?
    of je moet wrijfrasters bedoelen :wink:

Bijdrager
    ram0n

hhehehe ja dat doosje losse rasterpunten heb ik hier zelf ook nog wel;) 8)

nooit bij stilgestaan dat inderdaad een zwarte vulling van 20 % ook een raster van 20 is.
    het blijft alleen wel virtueel moeilijk te zien die rasters…
    freehand heb ik helaas geen ervaring mee.het is illustrator photoshop of indesign…:D

die tip om op een laserprinter te printen en de letters uiteindelijk uit te vergroten is ook een idee …..postscript heb ik niet mee te maken geloof ik..

het blad maak ik op de kunstacademie en daar maken ze geen filmpjes meer maar halen ze (laser) prints door de slaolie en gaan op die manier de zeef belichten

Bijdrager
    MacBeer

Postscript zie je ook niet… dit is slechts de taal waarmee de mac met de laserprinter communiceert. Die omzettig maakt het raster op die printer.
    Papier weken in slaolie en het dan belichten??? Daar heb ik not nooit van gehoord!!!

Bijdrager
    appleholic
    ”ram0n”

nooit bij stilgestaan dat inderdaad een zwarte vulling van 20 % ook een raster van 20 is.

Ook niet bij stilstaan.:evil:

Raster 20 is een raster van 20 lijnen per cm. DIt komt overeen met ca. 50 lijnen per inch. Heeft dus niets te maken met een vulling van 20%.

Alhoewel je een vulling van 20% best in raster 20 kan afdrukken.

Bijdrager
    ram0n

damn….ik ben er nog steeds niet uit
    (sorry dit gaat mij echt iets te diep allemaal)

hoe kan ik dit geheel dus nu het beste (en simpelste opmaken) zodat ik ook visueel kan zien hoe de rasters met elkaar werken ?
    :oops:

Bijdrager
    appleholic

Vrij makkelijk: tekst in PhotoShop maken en omzetten naar bitmap, halftone screen.

Je ziet dan direct het raster.

Bijdrager
    ram0n

ik zal er vanavvond nog wel even mee gaan stoeien !:D
    thanks voor de uitleg…
    als ik wat problemen tegenkom mag ik jullie dan weer lastig vallen;)

Sleutelbeheerder
    Night

Je hebt enerzijds de rasterfijnheid, meestal uitgedrukt in lpi (lines per inch) het aantal rasterpunten per inch (2,54 en ’n beetje cm.)
    Anderzijds heb je de rasterwaarde. Dat is de lineaire dekking die een raster (welke fijnheid dan ook) heeft. 0% is wit, 50% is midden grijs en 100% is zwart. Dit wordt verkregen door de rasterpunten, die in een vast stramien liggen, steeds groter te maken.

Dan heb je ook nog de rasterhoek.

De hoek die een lijn maakt, als je een lijn zou trekken door een aantal puntjes dat op één lijn ligt, t.o. een horizontaal of verticaal. Bij meerkleurendruk zijn die hoeken per drukkleur verschillend t.o.v. elkaar, om moiré (een soort vlekkenpatroon dat onstaat als rasterpunten dezelfde of nagenoeg dezelfde hoek hebben, doordat de punten dan op elkaar vallen) te voorkomen.

Standaard rasterpunten zijn rond, maar om moiré te voorkomen, wordt ook gebruik gemaakt van ovale punten.
    Dit alles geldt voor standaard rasters, waarbij de rasterpunten op een vaste afstand van elkaar liggen volgens een vast stramien.

Dan heb je ook nog FM (of stocchastische) rasters, waar niet gebruik word gemaakt van steeds grotere punten om een tint donkerder te maken, maar van de hoeveelheid even grote puntjes in een bepaalde oppervlakte (grootte van een “vakje”).

Voordeel van dit type ratser is dat er geen moiré kan ontstaan en dus geen rasterhoeken nodig/mogelijk zijn.

Duidelijk zover?:-P

Bijdrager
    ram0n

erg duidelijk allemaal
    thanks!

Bijdrager
    DTP2

Je kan gewoon met Illustrator een letter tekenen en die uit verschillende rasterpercentages opbouwen. Tijdens het belichten van een film voor zeefdruk (bijvoorbeeld raster 18 ) krijg je een heel grof raster die fijner wordt naarmate je rastergetal lager wordt. Hoef je helemaal geen punten voor te gaan zitten tekenen , want de belichter doet dit voor je.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.