3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Verschillende bestanden serveren afhankelijk van inlognaam?

Voor een site waar ik mee bezig ben, vraag ik me af of het mogelijk is om met Apache verschillende bestanden aan verschillende gebruikers te laten zien, afhankelijk van de naam waaronder ze ingeloggen. Wat ik bedoel is dat ik een directory beveilig met een wachtwoord in een .htaccess, en dat als Piet inlogt, dat de server hem dan b.v. index.html.piet geeft, terwijl als Truus inlogt, ze index.html.truus te zien krijgt.

Ik zit hier aan iets te denken dat vergelijkbaar is met de manier waarop je Apache bestanden in verschillende talen aan gebruikers kunt laten geven, maar als dit op een andere manier te doen is, zou dat ook een optie zijn. Ik neem aan dat dit b.v. via PHP wel zal kunnen, maar ik heb zeg maar 0,1 verstand van PHP (niet helemaal nul komma nul, maar het scheelt niet veel :)) en kon niets vinden in de handleiding daarvoor waarmee ik uit de voeten kon. Daarnaast gebruik ik PHP liever niet als het niet noodzakelijk is:)

Bijdrager
    computer space

Je kunt in het https deel mappen met verschillende indexen maken voor users met paswoorden. Alleen is PHP veel handiger. Je kunt dan ook op basis van IP adres al specifieke info voorschotelen. Ik weet niet of er voor de verschillende gebruikers veel hetzelfde blijft? Als iedereen volstrekt ander spul te zien krijgt, kan de https manier prima, maar is 90% hetzelfde, dan is php weer ideaal. Neem bijvoorbeeld netvibes. Daar maak je niks bij aan, en toch onthoud ie al jouw specifieke instellingen. Ik heb zelf een keer een goed simpel nederlands boek over php gehaald, en sindsdien gebruik ik het altijd. Met een paar regels code, kun je al zo veel leuks doen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hmm … de pagina’s zullen voor het grootste deel hetzelfde zijn, dus de PHP-methode zal dan denk ik toch handiger zijn. Ik zal me denk ik daar dan maar eens wat meer in moeten verdiepen. Bedankt in elk geval:)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.