10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    The JM

Verschillende activeringspunten partitie

Ik heb een externe harde schijf met 2 partities: Time Machine en Data. Nu wil ik dat op Data de downloads van SABnzbd terecht komen, dus heb ik in de voorkeuren de downloadmap gewijzigd naar /Volumes/Data/Downloads.

Maar nu merk ik dat de partitie Data steeds een ander activeringspunt krijgt. Dan is het /Volumes/Data en dan is het /Volumes/Data 1. Ik krijg dan ook vaak een error van SABnzbd dat hij de downloadsmap niet kan vinden.

Als ik de map /Volumes bekijk zie ik dat Data én Data 1 bestaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de partitie Data altijd mount als /Volumes/Data?

Bijdrager
    The JM

Ah, ik heb de boosdoener gevonden. Als ik de schijf unmount probeert SABnzbd nog steeds te zoeken naar /Volumes/Data. Deze bestaat op dat moment niet meer, dus hij maakt zelf een map Data in /Volumes aan waardoor /Volumes/Data al bestaat als ik de schijf mount en de schijf dus gemount wordt als /Volumes/Data 1.

Hoe kan ik SABnzbd verbieden nietbestaande mappen zelf aan te maken?

Geblokkeerd
    Anoniem

Niet. Of natuurlijk zorgen dat /Volumes niet aanpasbaar is door jouw eigen user account.

Bijdrager
    The JM

Dat is ook een oplossing inderdaad. Kan dat zomaar? Heeft dat verder geen gevolgen voor het OS?

Bijdrager
    JaNiintendo

Nee, alleen voor dat gedeelte, zegmaar. Verder niks. Waarom zouden ze zo’n functie dan iig hebben?

Bijdrager
    The JM

Alleen voor dat gedeelte? Hoe bedoel je? Ik vraag me af als ik geen schrijfrechten heb op /Volumes of het OS ze dan wel nog heeft.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

“Het systeem” is een andere gebruiker dan jouw account. Ik voorzie alleen wel problemen in dat, als je je account geen schrijfrechten geeft op /Volumes, jijzelf ook niks meer kunt bewaren op alle schijven die in /Volumes gemount worden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Nee, zo werkt dat niet onder Unix… gelukkig maar…

Jouw account hoort ook geen rechten te hebben op /Users bijvoorbeeld, maar wel op /Users/JouwNaam.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan moet je toch echt eens even

ls -dl /Users

doen;) Iedereen heeft lees-, schrijf- en uitvoerrechten op /Users:

drwxrwxrwx  9 root  wheel  306 17 sep  2009 /Users

Bij mijn weten moet je op het hele pad schrijfrechten hebben voordat je in een map kunt schrijven. Als /Users dus op drwxr-xr-x (0755) zou staan, kon je niet in je thuismap schrijven …

Geblokkeerd
    Anoniem

Okay, /Users niet dan, maar dat vind ik zelf slecht zeg! Dat die world writable is. Maar in je tweede stelling heb je het mis. Zie:

<br />
    Shippo:tmp thomas$ mkdir dir1<br />
    Shippo:tmp thomas$ mkdir dir1/dir2<br />
    Shippo:tmp thomas$ chmod 555 dir1<br />
    Shippo:tmp thomas$ touch dir1/dir2/test<br />
    Shippo:tmp thomas$ ls -al dir1<br />
    total 0<br />
    dr-xr-xr-x   3 thomas  wheel  102 Jan 14 21:00 .<br />
    drwxrwxrwt  13 root    wheel  442 Jan 14 21:00 ..<br />
    drwxr-xr-x   3 thomas  wheel  102 Jan 14 21:00 dir2<br />
    Shippo:~ administrator$ sudo chown root:staff /tmp/dir1<br />
    Password:<br />
    Shippo:tmp thomas$ ls -al dir1<br />
    total 0<br />
    dr-xr-xr-x   3 root    staff  102 Jan 14 21:00 .<br />
    drwxrwxrwt  14 root    wheel  476 Jan 14 21:01 ..<br />
    drwxr-xr-x   3 thomas  wheel  102 Jan 14 21:00 dir2<br />
    Shippo:tmp thomas$ touch dir1/test2<br />
    touch: dir1/test2: Permission denied<br />
    Shippo:tmp thomas$ touch dir1/dir2/bla<br />
    Shippo:tmp thomas$<br />

Dus zelfs al was /Users 555, dan kon je in je homedir alsnog gewoon je gang gaan.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.