22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    ridesmet

Verschillen tussen NL en US/UK Qwerty?

Beste noorderburen,

Kan er mij iemand zeggen wat de opmerkelijkste verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Engelse/Amerikaanse Qwerty toetsenbord indeling? Als er al verschil is…
    Links naar plaatjes van toetsenbord indelingen zijn altijd welkom!

Ringo

Bijdrager
    pimpel

In systeemvoorkeuren, ga naar toetsenbord, schakel daar toetsenbordweergave in, selecteer keyboard dat je wilt zien en je ziet deze in zwevend venster, druk shift in en je ziet wat er boven letters staat.

Mac os x is toch handig, niet?? 8)

Bijdrager
    ridesmet

Bedankt voor de tip! Heel handig…

Het resultaat is dus dat er blijkbaar geen verschillen zijn tussen de NL en US keyboard layout. Enkel de UK keyboard layout heeft een pond teken waar de NL en US een # staan heeft.

Het is eigenlijk ook wel leuk te zien dat het keyboard venstertje elke toetsaanslag toont op het virtuele toetsenbord. Heel handig om te weten hoe ik letters met accenten moet combineren.

Ringo

Bijdrager
    MDF

Gelezen in het tijdschrift MacFan nummer 54 (september 2004)

Negentig procent van de Nederlandse bevolking gebruikt een Amerikaans (US) toetsenbord dat eigenlijk minder geschikt is om Nederlandse teksten te typen, aangezien het niet logisch omgaat met vreemde tekens zoals trema’s en accenten. Wanneer de letter ‘ij’ op uw QUERTY-toetsenbord rechts naast de ‘L’ staat, heeft u waarschijnlijk een Nederlands toesenbord. Ontdekt u een ‘;’ (punt-komma) rechts naast de ‘L’, dan beschikt u over een Amerikaans toetsenbord.

Ik kan het niet controleren, in België gebruiken we immers een AZERTY toetsenbord. :P

Bijdrager
    JanWeijers

Er zijn toch meer verschillen. Bijvoorbeeld alt-2 is een euro teken op een Nederlands toetsenbord en een TM teken op een Amerikaans.

Dat Macfan verhaal is een beetje vreemd. Heeft iemand ooit een toetsenbord gezien met een “ij” er op?

Jan

Bijdrager
    Yosemite

Hieronder staat een plaatje van een Amerikaans Apple Keyboard (klik op de foto voor een grotere versie)

Zoals je kan zien zijn er maar een paar verschillen met het Nederlandse keyboard. De voornaamste verschillen zijn de brede linker shift toets en brede return toets, waardoor de tilde (~) en backspace () toetsen op een ander plaats zitten. Daarnaast kan je zien dat Apple op het Nederlandse keyboard symbolen gebruikt voor de shift, tab, etc, toetsen en namen voor deze toetsen op het US keyboard.

Bijdrager
    ridesmet
    ”MDF”

Ik kan het niet controleren, in België gebruiken we immers een AZERTY toetsenbord. :P

Ik ben een Belg, maar een software ontwikkelaar en die categorie mensen zweert bij QWERTY!:-) In mijn geval is dat dus een US QWERTY!

”Yosemite”

Zoals je kan zien zijn er maar een paar verschillen met het Nederlandse keyboard.

Dat is nu net het probleem. Ik ken een US keyboard op mijn duimpje, maar wil eventueel van Tweedehandsmac.nl een tweedehandje kopen en die zijn hoofdzakelijk met NL QWERTY keyboard. Je had voor mij dus beter een plaatje van een NL QWERTY keyboard erop gezet.

Groeten,

Ringo

Bijdrager
    iljitsch

Dit is een foto van een Apple Wireless Keyboard NL:

http://www.muada.com/tstbrdnl1.jpg

De daadwerkelijke verschillen:

– linker shift is smaller waardoor de ~ en ` toets tussen shift en Z zit.
    – de return-toets is smaller en hoger, waardoor de | en toets er links van zit, boven rechter shift

Verder is wat “normaal” ` en ~ is nu § en ±, staat er een € erbij op de 2 (die met alt een € geeft als je toetsenbordlayout op NL staat, een ™ als-ie op US staat) en hebben wat toetsen geen of een andere naam: control is ctrl, tab, shift, shift lock, option, return, enter, home, end, page up, page down en de “gewone” delete hebben nu een tekentje in plaats van tekst. Evenals het ding boven de 7 op het numerieke toetsenbord, waarvan ik na de vorige foto eindelijk weet dat het de “clear” toets is. Er staat nog wel tekst op help en de delete daaronder en op esc, en zoals gezegd control is ctrl en option/alt heeft naast het option-tekentje nog wel de tekst alt.

Praktisch gezien is het vooral wennen dat de linker shift en return kleiner zijn. De verplaatste toetsen gebruik je normaal niet veel behalve ~ om naar een ander window te gaan maar die haal je toch niet door elkaar met de ~ op een niet-apple toetsenbord.

Bijdrager
    TrackZero

Dit is een erg oud draadje ik weet het maar ik vroeg mij af of ik die amerikaanse keyboarden kan bestellen via de nederlandse store? Je kan wel een engelse/intl bestellen maar volgens mij is dat niet amerikaanse.

Bijdrager
    Nisei

Volgens mij is English International juist wel de Amerikaanse.

Bijdrager
    Quack

Ik heb bij mijn iBook ook int’l engrish besteld, maar die heeft dus ook de korte linker shift en ~ op de verkeerde plek. Het enige verschil wat ik zo snel zie met een nl keyboard is dat er een euro tekentje ontbreekt.

Ik zou ook graag een *echt* amerikaans toetsenbord willen op mijn nieuwe Macbook, maar dat kan blijkbaar niet als je ‘m in .nl besteld. Als je die los besteld zal het wel weer gruwlijk duur worden :(

Bijdrager
    TrackZero
    ”Quack”

Ik heb bij mijn iBook ook int’l engrish besteld, maar die heeft dus ook de korte linker shift en ~ op de verkeerde plek. Het enige verschil wat ik zo snel zie met een nl keyboard is dat er een euro tekentje ontbreekt.

Ik zou ook graag een *echt* amerikaans toetsenbord willen op mijn nieuwe Macbook, maar dat kan blijkbaar niet als je ‘m in .nl besteld. Als je die los besteld zal het wel weer gruwlijk duur worden :(

Hier was ik ook al bang voor. De productnummers verschillen ook namelijk vandaar dat ik twijfelde. Ik zal volgende week eens bellen naar Apple om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Bijdrager
    iljitsch

Misschien is het een idee om een actie te beginnen om dit eens bij Apple onder de aandacht te brengen? Ik ben er nu wel redelijk aan gewend maar als ik straks een Intel Mac ga kopen heb ik toch liever een normaal toetsenbord, en zo te zien geldt dit voor nog veel meer mensen.

Het lijkt me dat als we met een voldoende grote groep bij Apple aankomen met het verzoek ook in Nederland/Europa ANSI toetsenborden naast de huidige ISO toetsenborden te leveren ze dit wel willen doen.

Bijdrager
    Torz

Toevallig heb ik twee witte toetsenborden op mijn buro naast elkaar staan, waarvan de ene us en de andere nl is.

De ~/` knop staat ergens anders dus naast linker shift, Daardoor is de linkershift korter dan bij us
    Bij us ontbreekt het § teken. Dat is het enige wat mist.
    De tabs/capslock/shift/control/clear/option knoppen heb deze namen op us versie ipv een symbool
    De return knop US is anders van vorm en daardoor is de | / knop anders gepositioneerd
    De home/end/page up page down knoppen en de enter rechts onderin hebben namen in us versie ipv symbool.
    Voor de rest zijn ze identiek.

Dus in gebruik maakt het niet veel uit.

Bijdrager
    DK master
    ”iljitsch”

Dit is een foto van een Apple Wireless Keyboard NL:

http://www.muada.com/tstbrdnl1.jpg

De daadwerkelijke verschillen:

– linker shift is smaller waardoor de ~ en ` toets tussen shift en Z zit.
    – de return-toets is smaller en hoger, waardoor de | en toets er links van zit, boven rechter shift

Verder is wat “normaal” ` en ~ is nu § en ±, staat er een € erbij op de 2 (die met alt een € geeft als je toetsenbordlayout op NL staat, een ™ als-ie op US staat) en hebben wat toetsen geen of een andere naam: control is ctrl, tab, shift, shift lock, option, return, enter, home, end, page up, page down en de “gewone” delete hebben nu een tekentje in plaats van tekst. Evenals het ding boven de 7 op het numerieke toetsenbord, waarvan ik na de vorige foto eindelijk weet dat het de “clear” toets is. Er staat nog wel tekst op help en de delete daaronder en op esc, en zoals gezegd control is ctrl en option/alt heeft naast het option-tekentje nog wel de tekst alt.

Praktisch gezien is het vooral wennen dat de linker shift en return kleiner zijn. De verplaatste toetsen gebruik je normaal niet veel behalve ~ om naar een ander window te gaan maar die haal je toch niet door elkaar met de ~ op een niet-apple toetsenbord.

huh, raar maar dan heb ik nog een andere…

want ik heb wel die korte shift enzo, maar niet dat euroteken bij de 2 :roll:
    overigens heb ik ook een wireless keyboard.
    zie Hier een plaatje..

:)

Bijdrager
    Quack
    ”Torz”

Dus in gebruik maakt het niet veel uit.

Dat maakt wel degelijk uit. Dat die shift korter is, is behoorlijk irritant. Ook de ` en ~ gebruik ik vaak en dus is het naar dat die op een andere plek zit.

Anyway, vandaag mijn Macbook Pro 17″ besteld. Hij ging kijken wat de mogelijkheden waren om er een US toetsenbord in te zetten. Ik ben benieuwd :)

Bijdrager
    TrackZero

Zoals beloofd ben ik er even achteraan gegaan. Ik heb met een aantal distributeurs gebeld en natuurlijk met Apple sales en die wist me te vertellen dat het niet mogelijk is om in Europa aan een Amerikaans (M9034LL/A) toetsenbord te komen! Je kan wel laptops bestellen met het US toetsenbord maar wil je er eentje voor je desktop dan houdt het gewoon op. Super irritant ook dat ze steeds beginnen over dat ik dan maar de English (Int’l) (M9034Z/A) moest nemen terwijl die gewoon weer dezelde Euro layout heeft.

Bijdrager
    XBL
    ”JanWeijers”

Dat Macfan verhaal is een beetje vreemd. Heeft iemand ooit een toetsenbord gezien met een “ij” er op?

Dit is, voorzover ik me kan voorstellen, iets wat slaat op de type-machine tijd. Ik kan mij herinneren dat ik heb leren typen op een QWERTY tobo met een echte Hollandsche lange-ij erop. Voorzover ik weet (behalve de hier genoemde verschillen; imo niet noemenswaardig) zijn er geen echte verschillen meer tussen NL/US/UK QWERTY borden.

Een verplaatsing van een toetsje is simpel aan te leren; leren typen op een AZERTY bord is veel vervelender (maar goed; je moet zelf weten hoeveel zo’n echt UK bord je waard is, zoals ik al zei vond ik het niet noemenswaardig belangrijk).

Jochem

Bijdrager
    Gert Arijs

Hoe zit het met het gebruiken van een extern qwerty-toetsenbord op een belgische macbook?
    ziet de computer dat het een qwerty is en typt hij zoals het zichtbaar is op het toetsenbord, of typt hij toch azerty?
    ik groet u.

Bijdrager
    mac lover

dat is wel in te stellen in de system preferences

Bijdrager
    LeonO

Heeft iemand misschien een foto van het “International” keyboard, of zoals het in de Apple Store heet:
    Apple Keyboard (wit) – English (Int’l), Bestelnummer: M9034Z/A ?

Ik heb al op diverse plekken gezocht naar een goede foto of de specificaties, maar het enige wat ik kan vinden zijn vage thumbnails. Ook een aantal Apple winkels (Machouse en Macsupport A’dam) en een telefoontje naar Apple zelf leidde niet tot meer dan vage opmerkingen als “het maakt niks uit” of “de enter toets is anders”, of “er zit geen .paragraafteken op”

Dus als iemand zo aardig zou willen zijn een fotootje te plaatsen, heeeeel graag :). Dankuwel.

Bijdrager
    3mph

Dan heb ik ook nog een klein vraagje…

In december vertrek ik voor 7 maanden naar New York, ik wilde hier mijn nieuwe MBP Core 2 Duo bestellen.. Als ik hem bestel, welk toetsenbord moet ik dan bestellen aangezien op de apple.com website gesproken wordt over een spaans en amerikaans toetsenbord:

Volgens mij kan ik sowieso mijn in Amerika bestelde MBP in het Nederlands installeren? Dit kon met mijn vorige dacht ik iig wel..

Groeten!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.