4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Frank Visser

Verschillen processor MacBook Pro en geld waard?

Hallo allemaal, een goedemorgen!:)

Paar dagen geleden had ik al een draadje geopend naar een macbook air of pro.
    Dat het een pro word weet ik zeker. Maar mijn laatste vraag.

Een 13” of 15” maakt mij niet zo heel veel uit qua grootte.
    Het enige waar ik mij ‘zorgen over maak’ is dat de 13” beschikt over een processor waarvan ik twijfel of die wel op de toekomst gemaakt is?
    2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz

Dat is dan de 13” die ik zou willen nemen van 1529,-
    Als je verder kijkt naar de 15” zie ik dit staan:
    2,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,2 GHz

Een i7 quad-core, dat klinkt en ziet er uit alsof die gemaakt is op de toekomst en zo een stuk langer mee zal gaan dan de 13”
    is dit waar? Is deze aanzienlijk beter en het geld waard? want deze kost 2029,-
    Gelukkig kan ik via onderwijskorting bestellen, dan zijn ze alweer iets goedkoper en ligt het verschil ietsje dichter bijelkaar.

Dankjewel!

Bijdrager
    Nic

Ik heb me onlangs dezelfde vraag gesteld: 13″, of 15″ – met het oog op de toekomst?

Gebruik je de 13″ bijvoorbeeld vier jaar lang voordat je deze wil vervangen, dan heeft de laptop je €1529/4 = €382,50 per jaar gekost.
    Als je per jaar ongeveer €382,50 wil afschrijven op je laptop, dan zou je de 15″ MBP 16 maanden langer moeten gebruiken wil je hier jaarlijks niet meer aan kwijt zijn. Terwijl over vier jaar de quadcore i7-processor van de 15″ MBP misschien nog helemaal in orde is, is 8GB werkgeheugen tegen die tijd wellicht het bare minimum, is de GPU verouderd of loop je er dagelijks tegenaan dat je 256GB opslag vol is. Dan moet je toch nog meer dan een jaar met de machine doen voordat je deze ‘mag’ vervangen. Je kunt dat nu al proberen te ondervangen door voor de 15″ MBP van €2600 te gaan, maar daar moet je dan eigenlijk 34 maanden – haast drie jaar – langer mee doen dan de 13″.

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik de rekenkracht van de 15″ MBP niet nodig heb, en dat ik de €500 tot €1000 verschil tussen de 13″ en de 15″ beter kan reserveren om over vier jaar een spiksplinternieuwe 13″ MBP te kopen, die dan ongetwijfeld stukken sneller is dan de 15″ van nu. Dat leek me een stuk toekomstbestendiger.

Bijdrager
    SunKeeper
    Frank op 09 januari 2014

Paar dagen geleden had ik al een draadje geopend naar een macbook air of pro.

Waarom zet je dit dan niet daar neer? Zo sloop je het overzicht, iedereen moet nu het forum doorspitten op zoek naar het andere verhaal.

Ik ga daar nu wel verder.

Bijdrager
    Frank Visser

@Nic

Dankjewel, ik zal op verzoek van SunKeeper verder gaan op mijn oude topic en daar reageren.

@SunKeeper,

Je hebt gelijkt, sorry. Ik ga daar nu verder.

Hier verder

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.