7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    MacFeegle

Verschillen in methodes van formatteren HDD

Heb een externe HDD van Lacie (USB 500Gb) die ik wil formatteren voor mijn Mac (OSX 10.4.11).
    Kan iemand uitleggen wat precies de verschillen zijn tussen de methodes (journaled, HSF+) die het schijfhulpprogramma mij bied? en waarom ik voor welke zou kiezen?

Ik vind op het forum van alles over Raid en formatteren voor OSX en Windows, maar dat heb ik niet nodig.

Bijdrager
    Oppie

Niet verder nadenken en HSF+ (journaled) gebruiken; is de standaard voor het Mac OS.

Of wil je de schijf ook aan een Windows pc hangen?

Bijdrager
    MacFeegle

hoeft niet aan windows, nadenken wil ik juist wel. al was het maar gewoon om het te begrijpen

wat doen de 4 opties die ik heb?

1) Mac OS (journaled)
    2) Mac OS (HSF+)
    3) Mac OS (hoofdlettergevoelig / journaled)
    4) Mac OS (hoofdlettergevoelig)

Bijdrager
    Pieterr

(1) Mac OS Extended (Journaled)
    (2) Mac OS Extended
    (3) Mac OS Extended (Case-sensitive, Journaled)
    (4) Mac OS Extended (Case-sensitive)

Als ik het allemaal goed begrijp, komt het hier op neer:
    (1) is het standaard formaat. (2) is gelijk aan (1), maar met Journaling uitgeschakeld. Dit is in feite een oudere versie van (1).
    (3) en (4) zijn gelijk aan respectievelijk (1) en (2), alleen is het file systeem nu niet case-preserving maar case-sensitive. Deze opties kunnen niet voor startup disks gebruikt worden, maar wel voor data disks. Redenen om hiervoor te kiezen worden uitgelegd in het Apple artikel.

In de volgende artikelen kun je wat meer informatie vinden:
    Hierarchical File System
    Mac OS X Choosing UFS or Mac OS Extended (HFS Plus) formatting
    Volumes met de structuur “Mac OS Uitgebreid”
    Mac OS X: About file system journaling
    Mac OS X: Mac OS Extended format (HFS Plus) volume and file limits
    Using the Case Sensitive/Journaled file system

Mac OS Extended and Mac OS Extended Journaled is case-preserving
    If a volume is formatted using the Mac OS Extended and Mac OS Extended Journaled format, you cannot have two files in the same location (the same folder or directory) with the same name–even if the case varies, such as “My File” and “my file”.

Bijdrager
    MacFeegle

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Had onderwijl de schijf ingesteld op HSF+ (de 2de) en (om te kijken wat het zou doen) journaling ingeschakeld.

Is het beter om gewoon de eerste te kiezen?

Bijdrager
    Pieterr
    ”MacFeegle”

Had onderwijl de schijf ingesteld op HSF+ (de 2de) en (om te kijken wat het zou doen) journaling ingeschakeld.
    Is het beter om gewoon de eerste te kiezen?

Waarschijnlijk komt het op hetzelfde neer. Zie How To Journal a Volume or Repair a Journaled Volume
    Maar als je nog geen eigen data op de schijf hebt staan, zou ik h’m (voor de zekerheid) opnieuw initialiseren op (1) Mac OS Extended (Journaled).

Bijdrager
    MacFeegle

wederom dank. denk dat we dit topic kunnen sluiten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.