7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    n8n

Verschil vellen- en rotatie offset? iemand??

Ik moet voor een schoolopdracht een aantal illustraties maken met betrekking tot druktechnieken, deze moeten 45,48 x 45 mm worden dus er kan niet te veel detail in kwijt. Ik heb er al een aantal gemaakt maar ik loop op een probleem bij offset druk. Ik moet een afbeelding maken van vellen en rotatie offset maar heb geen bijzonder goed beeld van hoe dat er uit ziet en wat de verschillen zijn. Nu is de vraag of iemand hier me daarbij verder zou kunnen helpen.

Hier is wat ik dusver heb, naar mijn idee zou dit vellen offset uitbeelden.

[size=9:18a12ba599]PS, t moet voor morgen af zijn en mn zusje is vandaag jarig waar ik niet onder uit kom[/size:18a12ba599]

alvast vedankt:lol:

Bijdrager
    eminence

dit is inderdaad vellen offset, maar uw voorstelling is dus 1 drukstation, waar telkens de offsetplaat wordt vervangen door een volgende kleur, dus een vel papier gaat 4x door de drukpers.
    Wanneer je nu 4 zo’n stations achter elkaar zet, en de papiervellen van het ene station naar het ander laat doorschuiven , heb je een vellen 4 kleurenpers, dus 1 vel papier gaat maar 1x door de drukpers en krijgt alzo de 4 kleuren ineens bedrukt.
    Wanneer je nu de papierinvoer (vellen) zou vervangen door grote bobijnen papier (rollen) , krijg je een doorlopende papierbaan en een 4 kleurenbedrukking in 1 doorvoer. en dan heb je een offsetrotatie.
    Men kan soms zelfs méér dan 4 kleurstations achter elkaar zetten, vb 5, dan kan de 5e dienen om vb lakinkten te drukken.
    Hopelijk ben je daarmee al een beetje op weg ….

Bijdrager
    n8n

dus ik begrijp dat als het papier van een rol af komt is het rotatie? en als het losse bladen zijn is het vellen?

super bedankt want kon hier niks concreets over vinden

Bijdrager
    eminence

inderdaad,
    rotatie offset is altijd 4 kleuren stations achter elkaar ( of méér)
    vellen offset kan 4 kleuren stations achter elkaar zijn ( of méér)
    vellen offset kan ook 1 kleur station zijn

Bijdrager
    Rik de Belg

Ik wil niet moeilijk doen, maar in feite is dat niet hélemaal juist.
    Hetgeen Eminence zegt, is door de tijd heen als juist aanvaard;-)
    Oorspronkelijk spreekt men van plano rotatie en rollen rotatie, omdat de opbouw van de drukpers gebaseerd is op roterende bewegingen. Dus non-stop draaiende beweging en dus ook een non-stop in één richting doorgaande papierbaan/vel.
    Dit was niet altijd zo, de kenners onder ons zullen beamen dat de vroegere typo- of hoogdrukpersen (die nu nog altijd gebruikt worden), en de oude litho-persen, niet op deze continu-bewegende cyclus was gebaseerd, maar op een heen- en weer gaande beweging. Er zat dus telkenmale een stop-beweging en een terugaande beweging in van het cliche/drukvorm.
    De nieuwe persen toendertijd hadden die heen-en weergaande beweging dus niet meer, en vandaar de nieuwe benaming van “rotatie”persen.

Deze achtergrond is verwaterd, en nu, heden ten dage, spreekt men nog enkel over
    rotatiepersen bij bobijnen (dus rol papier erin, en rol papier of vellen (sheeter) of geplooide en eventueel gelijmde kartenen eruit),
    en over vellenpersen (ofte plano) bij vellen in en vellen uit.
    Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben ?

Bijdrager
    eminence

zal wel juist zijn, maar na 40 jaar in het vak, wou ik die jongen die iets voor school nodig had, niet overrompelen met mijn “slimmigheid”http://forum.macosx.nl/posting.php?mode=reply&t=93712&sid=75657bd6a37df01ce09a7e7e920fae97#

Bijdrager
    n8n

Ik ben wel geïnteresseerd in hetgeen waar ik voor opgeleid word. Ik leer meer uit praktijk en de uitleg zoals hierboven dan op school vaak het geval is, waar ik mezelf ook alles heb aangeleerd op dit vak. Bedankt voor alle reacties. De beelden liggen druk-klaar dus het komt allemaal goed.

:lol:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.