15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Karen

Verschil tussen duurste ibook en powerbook? Behalve 600 euro

Aangezien mijn G4 al 2 keer gecrashed is ben ik opzoek naar een handige back-up. Mijn MAC dealer vertelde mij dat er niet zoveel verschil zit in een ibook en een powerbook, behalve dat in het Powerbook meer RAM ingebouwd kan worden. Het prijsverschil is echter zo’n 600 euro, je zou toch zeggen dat er meer voordelen aan een powerbook moeten zitten? Wat raad je me aan als backup voor grafische werkzaamheden?

Bijdrager
    angorawol

Ik zou een Powerbook groot scherm kiezen voor grafische werkzaamheden (kan je nog eens aansluiten op je groot scherm)

Bijdrager
    iFredo
    Bijdrager
    Richie79

Zelf volg ik een grafische opleiding en heb ik pas een Powerbook aangeschaft. Ik werk dan met programma’s als Adobe illustrator en photoshop, indesign CS, Flash & dreamweaver, videobewerking e.d. Ik vind de powerbook dan persoonlijk geschrikter dan de iBook. Je kan de intern geheugen en de grafische kaart verder uitbreiden , scherm is groter ( 15 & 17 ) wat fijner werkt. Later kun je Tiger op je powerbook installeren, de grafische kaart van een iBook kan het niet aan. Bluetooth & Airport Extreme is al standaard ingebouwd. Dit zijn toch allemaal voordelen vind ik zelf als je het vergelijkt met de iBook.

Bijdrager
    Schrijvert

Ook een verschil is dat je aan een iBook wel een tweede scherm kan koppelen maar dat deze het beeld alleen spiegeld en in dezelfde resolutie werkt als je iBook zelf. Daarintegen kun je b.v. met een powerbook een 20 inch applescherm “echt” als tweede scherm gebruken en ook nog in een fatsoenlijke resolutie!

gegroet,

Bijdrager
    iFredo
    ”Richie79″

Later kun je Tiger op je powerbook installeren, de grafische kaart van een iBook kan het niet aan.

????????? Ik draai Tiger momenteel op onderstaande configuratie! Ik denk dat jij de Core technologie bedoeld, welke naar mijn idee idd niet werkt op een iBook.

Bijdrager
    Richie79
    ”freerksmit”
    ”Richie79″

Later kun je Tiger op je powerbook installeren, de grafische kaart van een iBook kan het niet aan.

????????? Ik draai Tiger momenteel op onderstaande configuratie! Ik denk dat jij de Core technologie bedoeld, welke naar mijn idee idd niet werkt op een iBook.

Yes de core technologie werkt niet op een iBook, maar dat was al bekend:)

Bijdrager
    xPer

Er zijn de laatste tijd alle vele discussies over dit onderwerp geweest….

Maar toch, de snelheid van een systeem wordt niet alleen bepaald door de CPU clock snelheid. Stop een Ferrari motor in een oude Lada en je kunt nog steeds niet hard door de bocht op het circuit zeg ik dan altijd maar weer.

Grootste verschil zit ‘m dus in het systeem overall. Ik bedoel sneller bus, snellere RAM chips en aanzienlijk betere video kaart. Tel daarbij op dat 15” en 17” PowerBook een widescreen display hebben en het is duidelijk dat voor grafisch werk de PowerBook het verschil van die EURO 600,00 echt waard is.

Bijdrager
    syriani

aansluitmogelijkheden zijn beter op powerbook
    het externe beeldschrm kan zonder extra softwarepakketjes of “hack’s” in mirror mode of gewoon je bureaublad uitbreiden over het tweede scherm, dit kan een ibook standaard NIET.

idd de grafische kaart is echt wel het zwakste punt hier, 32 mb is gewoon te weinig als je beetje toekomstgericht denkt. kijk maar eens naar de specificaties van MOTION, apple’s laatste software pakket, er is maar een beperkt en eigenlijk recent hoopje videokaarten dat dit pakket kan draaien.
    ook alle realtime rendering waar apple zo gek van is putten ze in toekomst verder uit.
    er zit in tiger een nieuwe onderbouw of een beter uitgewerkte onderbouw voor gans het OS gebaseerd op quartz extreme maar een geheugenvreter van jewelste indien je wilt dat deze functie geactiveerd is op je systeem.

verder hebben powerbooks normaalgezien gigabit ethernet(12″ ben ik niet zeker van, twijfel er aan)

firewire 800, hoe je het ook draait of keert, de 400 zal over een jaartje we lergens achterop beginnen hinken.

ik geloof dat het ram oo kwat geoptimaliseert is, of was het nu het moederbord, sla me dood ik weet het niet precies meer.

zo op papier lijken de verschillen miniem, maar ik ken mensen die na mijn aanschaf van ee npowerbook een ibook hadden gekocht en die zijn al lang uitgeteld terwijl ik nog vrij goed meekan met mijn huidige macje.(zie specificaties onderaan) na toch een kleine twee jaar wat stillaan begint te tellen voor een computer..

succes ermee

Bijdrager
    @GHB

De processor en de bussnelheid zijn beide ook hoger. Niet dat het mega scheelt, maar het scheelt toch.

Tevens kan je ook 5400 toeren HD kiezen ipv de standaard 4200 toeren.
    Ook kan je eventueel een 128Mb videokaart laten installeren.

Overigens ik werk met de duurste iBook en het bevalt me prima. Erg snel. Je kan heel makkelijk een extrene monitor aansluiten, etc. (nog nooit extended desktop geprobeerd)

Bijdrager
    Oupro

Zet ze eens naast elkaar en ga er een uurtje mee spelen. Je zult merken dat een Powerbook toch prettiger werkt. Als het gaat om werking is de Powerbook toch echt wat degelijker. Echter wat het uiterlijk betreft is de iBook toch een flink stuk robuuster.

Maar dat heeft ook allemaal zijn redenen. De Powerbook is echt bedoeld voor mensen die geen rare dingen uithalen met hun computer, maar wel veel vragen van een computer. Met de iBook daarentegen moet veel gesleept kunnen worden. En dus daarom tegen een stootje kunnen. Niet voor niets dat de buitenkant van een iBook gemaakt is van polycarbonaat wat bijna niet kapot te krijgen is. Een deukje zul je in een iBook daarom ook niet snel tegenkomen. Iets wat bij een Powerbook wel mogelijk is zeker als je er veel mee sleept.
    De Powerbook is veel meer gericht op prestaties. En dat hoef nu net niet van de iBook te verwachten. Wil overigens niet zeggen dat je voor zakelijk gebruik geen iBook kunt gebruiken, maar voor mobiele topprestaties kun je beter gaan voor de Powerbook.

Zelf heb ik een iBook en ik ben daar erg tevreden mee. Zo nu en dan werk ik wel eens op een Powerbook van iemand anders, maar dan merk ik de kracht uit zo’n apparaat toch wel. Overigens zo lang als ik voor mijn gebruik nog mee kan met mijn iBook 500 heb ik nog geen behoefte om aan een nieuwe Mac te denken.

Bijdrager
    fistkikker

Kijk een hier op Macopinion.com. Ene Charles Moore vergelijkt daar de iBook en de Powerbook. Redelijk uitgebreid en weloverwogen verhaal, gericht op wat je er mee kan (niet alleen op tech specs).

Maar waarom staat dit draadje toch onder Classic en niet onder hardware?

Bijdrager
    Ruben

Ik ben sinds kort ook de happy bezitter van een PowerBook en had al een iBook. Over het algemeen vind ik de PowerBook mooier, sneller, fijner etc… maar voor mobiel gebruik kies ik toch nog regelmatig voor de iBook en wel om 3 duidelijke voordelen; 1. de iBook doet VEEL langer met de accu (waarschijnlijk omdat de processor minder power vraagt). 2. de airport ontvangst op de iBook is duidelijk vele malen beter. Zo zit ik bijvoorbeeld op zolder met beide computer, terwijl de iBook op de Airport nog 3 of soms zelf 4 streepjes geeft, ben ik met de PowerBook aangewezen op een kabeltje omdat deze totaal geen ontvangst meer heeft. 3. de iBook wordt niet zo f**k**g heet en kan ik gewoon op schoot nemen zonder mijn poten te verbranden.

Als je veel mobiel bent is het dus zeker wel even het overwegen waard of je echt een PowerBook nodig hebt.

Bijdrager
    iFredo
    ”xPer”

Er zijn de laatste tijd alle vele discussies over dit onderwerp geweest….

Maar toch, de snelheid van een systeem wordt niet alleen bepaald door de CPU clock snelheid. Stop een Ferrari motor in een oude Lada en je kunt nog steeds niet hard door de bocht op het circuit zeg ik dan altijd maar weer.

Grootste verschil zit ‘m dus in het systeem overall. Ik bedoel sneller bus, snellere RAM chips en aanzienlijk betere video kaart. Tel daarbij op dat 15” en 17” PowerBook een widescreen display hebben en het is duidelijk dat voor grafisch werk de PowerBook het verschil van die EURO 600,00 echt waard is.

Ik zou eerder stellen: als je een circuit op gaat, neem je dan een Lada of een Ferrari??

Dus; ga je zwaar video bewerken, neem dan een Ferrari en geen Lada

Bijdrager
    Ruben
    ”Waterman”

Maar waarom staat dit draadje toch onder Classic en niet onder hardware?

Gelijk heb je, bij deze verplaatst…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.