10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    thomth

Verschil tussen composite en component kabel

Wat is het verschil tussen composite en component Apple videokabel. De pluggen zijn hetzelfde maar wat is het verschil qua kwaliteit enz.

Bijdrager
    Pieterr

Enorm.
    Composite heb je niks meer aan met recente Macs.
    Composite is SD, over Component kun je HD sturen.
    Meer info:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video
    http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video

Maar beter nog kies je voor een DVI of HDMI aansluiting van je Mac op je TV.

Bijdrager
    thomth

Ik wil gewoon op tv’s afspelen. Zowel op HD als oude beeldbuizen

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat is het verschil tussen composite en component Apple videokabel. De pluggen zijn hetzelfde maar wat is het verschil qua kwaliteit enz.

Hahaha… Dat ze beiden drie tulpstekkers hebben betekent absoluut niet dat ze het zelfde werken.

Composite = analoge video + links geluid + rechts geluid
    Component = rode video + blauwe video + groene video

Zoals Pieterr al zegt kom je met Composite niet hoger dan 576 beeldlijnen (SD resolutie) en kan je met component -wel- hoge resoluties (1080i) aan.

Voor oude beeldbuis TVs is composite nodig. Voor sjieke, nieuwe TVs kan composite nog wel, maar zal het er niet uitzien. Voor flatscreen TVs ed ben je beter af met component, DVI of HDMI.

Voor mijn oude Sony TV hebben we laatst de composit / S-Video converter van Apple gehaald, voor aan de mini-DP poort van m’n Macbook. Geeft heel aardig beeld, op een zeven jaar oude TV. Daar heb je echter wel het punt dat die werkelijk alleen composite video doorgeeft. Je geluid moet je nog met een aparte kabel doorgeven aan de TV, of anderszins op je stereo/luidsprekers aansluiten. In ons geval staan m’n Firewire speakers aan beide zijden van de TV.

Bijdrager
    Pieterr
    cailin op 26 augustus 2010

Voor mijn oude Sony TV hebben we laatst de composit / S-Video converter van Apple gehaald, voor aan de mini-DP poort van m’n Macbook. Geeft heel aardig beeld, op een zeven jaar oude TV.

Mini-DP naar Composite?
    Welke videokaart zit daar in dan? De 9400m doet geen Composite meer (althans, niet die op mijn Mac mini).

Bedoel je niet mini-DVI?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja, sorry… Mini-DVI… ik heb een Macbook uit 2008.

Ook belangrijk dus welke Mac de TS heeft!

Bijdrager
    thomth

Ik heb geen Mac

Geblokkeerd
    Anoniem

… okay?

Either way: component kan HD aan, composite niet. Klaar. Vraag beantwoord:)

Bijdrager
    thomth

Dus kan ik beter een component kopen

Bijdrager
    rogerpaolo
    cailin op 26 augustus 2010

Component = rode video + blauwe video + groene video

niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet….)

Component video bestaat uit drie signalen. Het eerste signaal geeft de luminantie weer van het originele RGB signaal. Dit bevat m.a.w. het zwart-wit beeld van het originele RGB-beeld. Het luminantie signaal wordt aangeduid met de letter “Y”. Daarnaast bevat het “Y” signaal informatie om de drie signalen te synchroniseren. Het tweede en het derde signaal zijn de kleurverschillen. Deze duiden de relatie aan tussen hun kleurcomponent en het luminantie signaal. De blauwe “Pb” component is gelijk aan “B-Y” en de rode “Pr” component is gelijk aan “R-Y”. “Pb” en “Pr” worden wiskundig afgeleid van het RGB signaal. De ‘P’ in “Pb” en “Pr” staat voor “Parallel”, het heeft te maken met de manier waarop de kabel is opgebouwd.

bron: wikipedia.nl

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.