9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    silvercircle

Verschil Radeon 9800 en 9650?

Ja, ik vind daar niet zo direct info over maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen de 9800 en 9650 die nu bij de nieuwe G5 zit? Uitgaande van de 256mb versies?
    Welke geeft beste prestaties?

Bijdrager
    chilli dude

de 9800 is een nieuwere Radeon versie, sneller, beter, ondersteunt meer dingen, etc. Zoek de specificaties even op de

Bij een videokaart is het niet zozeer hoe meer mb hoe beter…dus 256mb wil niet persee zeggen dat hij beter is:)

Radeon9800

Bijdrager
    klaus

Ik veronderstel dat die 9650 ook een nieuwe videokaart is, maar dan in de zin van “vroeger was hij nog te krijgen”, daarmee bedoel ik dus niet dat hij nieuwere technologiën gebruikt dan de 9800. Volgens mij is het een aangepaste 9600, waardoor hij meer werkgeheugen krijgt, en de mogelijkheid geeft tot het aansluiten van een 30″ en nog een ander dvi scherm.

Ik zou er ook wel wat meer van willen weten, of die apart verkrijgbaar is bijvoorbeeld.

Bijdrager
    cempa

ATI Radeon 9600 (verkrijgbaar voor alle Power Mac G5-systemen)
    De Radeon 9600 Pro voert de grafische prestaties van uw computer nog eens extra op door middel van een “quad-pipe”-3D-architectuur, SmartShader 2.0-technologie en de HyperZ III +-geheugenarchitectuur. De Radeon 9600 kan meer dan 1,3 miljard textuurpixels per seconde produceren. SMARTSHADER(TM) 2.0 is een 3D vertex- en pixel shader-engine waarmee complexe effecten van filmkwaliteit in 3D-games en professionele programma’s worden weergegeven. Door de grote framebuffer van 128 MB snel DDR SDRAM biedt de Radeon 9600 uitstekende spelprestaties en is de kaart ideaal voor ontwerpprogramma’s.

ATI Radeon 9650 (alleen verkrijgbaar voor Power Mac G5-systemen met twee processors)
    De Radeon 9650 biedt ondersteuning voor dual-link DVI op een van de twee DVI-poorten op de kaart, zodat u een 30-inch Cinema HD Display kunt aansluiten. De kaart bevat 256 MB snel DDR SDRAM-videogeheugen, levert meer dan 1,6 miljard textuurpixels en ondersteunt SMARTSHADER(TM) 2.0, een 3D vertex- en pixel shader-engine waarmee complexe effecten van filmkwaliteit in 3D-games en professionele programma’s worden weergegeven.

Bijdrager
    silvercircle

Op de site van Ati zie ik nu inderdaad dat “Only the RADEON 9800 Pro can offer more”.
    Vroeger kon je nog kiezen voor de 9800 maar nu is het nog enkel NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL en de 9650.

Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    Pleeborstel

De ATI Radeon 9650 is niet meer dan een aangepaste en versnelde Radeon 9600XT met twee DVI-aansluitingen voor dat 30 inch scherm van Apple. Los zul je deze kaart niet vinden, daar hij speciaal voor Apple gemaakt is. Ik denk dat de reden voor het uitbrengen van deze kaart heel eenvoudig is: de enige andere kaarten die de 30 inch kunnen aansturen zijn de nVidia GeForce 6800GT , 6800Ultra en de ATI Radeon X800XT. Deze zijn voor veel mensen te duur.

Apple wil hiermee waarschijnlijk dat scherm voor meer mensen bereikbaar maken. Ik zet er wel mijn vraagtekens bij omdat iemand die een 30 inch kan betalen vast ook geen moeite heeft om wat centen neer te tellen voor een 6800 of X800:P

Het is trouwens jammer dat de keus voor Maccers zo beperkt is qua videokaarten. Een Radeon X700XT of GeForce 6600GT zijn ook uitstekende kaarten voor de gemiddelde gebruiker, maar helaas zijn deze slechts op het PC-platform te vinden. Meer keus zou mooi zijn, nu zijn de meeste kaarten of gedateerd (de goedkope dus) of te duur (de goede):x

Moderator
    unSOUND
    ”Pleeborstel”

Ik denk dat de reden voor het uitbrengen van deze kaart heel eenvoudig is: de enige andere kaarten die de 30 inch kunnen aansturen zijn de nVidia GeForce 6800GT , 6800Ultra en de ATI Radeon X800XT. Deze zijn voor veel mensen te duur.

Met als verschil dat de 9650 slechts één 30″ kan aansturen,
    de duurdere kaarten kunnen er twee aansturen.

Bijdrager
    Pleeborstel
    ”unSOUND”
    ”Pleeborstel”

Ik denk dat de reden voor het uitbrengen van deze kaart heel eenvoudig is: de enige andere kaarten die de 30 inch kunnen aansturen zijn de nVidia GeForce 6800GT , 6800Ultra en de ATI Radeon X800XT. Deze zijn voor veel mensen te duur.

Met als verschil dat de 9650 slechts één 30″ kan aansturen,
    de duurdere kaarten kunnen er twee aansturen.

Ja, dat klopt. Ik vind het alleen een onnodige kaart. Hij is nauwelijks beter dan de gewone 9600 en mensen die een 30″ kunnen betalen zullen toch wel geen problemen hebben met de meerprijs van een X800 of 6800 zoals ik al eerder zei.

Liever had ik PCI-Express gezien zodat ook kaarten als de Radeon X700 of GeForce 6600 naar de Mac komen. Deze kaarten zijn prima te betalen en leveren genoeg kracht voor de gewone gebruiker. De 9600 begint toch al oud te worden en de GeForce 5200 is belegen :sealed:

Bijdrager
    Hugoengels

En dan is het ook nog zo dat Apple en Ati verschillende soorten kaarten verkopen.

Zo was de 9600XT van Ati wel leverbaar bij een G5 maar niet via een retail kanaal.

De X800 gaat weer via een Retail-kanaal en niet via Apple

Die nieuwe 9650 zal wel net als de 9600XT alleen leverbaar zijn bij aanschaf van een G5.

Lekker handig:roll:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.