7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Juch

Verschil Mac OS Extended en Extended Journaled

Ik heb net een externe HD van Lacie gekocht (250 GB). Ik twijfel alleen of ik de schijf extended formateer of extended journaled.
    Ik heb me een beetje proberen in te lezen over het verschil tussen die twee, maar ik word er niet heel veel wijzer op. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen en adviseren.

Wat ik begrepen heb is dat ze in principe allebei hetzelfde zijn, alleen dat met journaled hij zichzelf kan herstellen mocht er iets fout gaan….
    Dat windows wel overweg kan met extended, maar niet met extended journaled. Het rare is dan dat er blijkt dat Tiger standaard geinstalleerd wordt met Journaled en ik via het netwerk vanaf Windows op mijn Mac kan.
    Wat heeft “case sensitive” nog voor extra toevoeging op de schijf?
    Tot slot, ik lees op het forum over HFS+, maar ik zie dat nergens staan tussen de opties bij Disk Utility, ik ga er een beetje vanuit dat alles tegenwoordig HFS+ is. (is HFS een beetje te vergelijken met het verschil tussen FAT16 en FAT32 of meer tussen FAT32 en NTFS?)

Ik wil mijn ext. schijf gaan gebruiken voor mijn back-ups; documenten, muziek, fotos, filmpjes, etc.

alvast dank

Bijdrager
    iJoost

Journaled (HFS+) wil zeggen dat ie, net als bij een database, een soort transactielog gebruikt om vast te leggen wat er precies aangepast wordt. Dat voorkomt geen data-verlies in geval van een crash maar het zorgt er wel voor dat de structuur (directories en bestanden) van je harde schijf in zo’n geval consistent gehouden kan worden. Waardoor je niet telkens de hele structuur hoeft af te lopen met een fsck (op Windows de oude bekende checkdisk) om te proberen uit te vinden of het allemaal nog klopt en wat er eventueel aan te doen als het onverhoopt niet meer klopt. Zeker aan te bevelen dus.

Bijdrager
    Obi

een journaling file systeem logt de verandering in een file systeem in een log (journal) voorddat de verandering daawerkelijk wordt uiitgevoerd.
    Bij reparartie/herstel van de disk wordt het log gebruikt.

Als een externe harde schijf in een netwerk met verschillende computers (Mac, PC) moet samenwerken is het verstandig om de naam van de harde schijf een simpele naam te geven zoals EXTERNE_DISK_1.
    Vermijd tekens als &*/?> in de naam. Case sensitive wil zeggen dat de naam met hoofdletters en kleine letters gespeld mag worden. bv Externe_Disk_1. Het probleem is dat sommige file systemen (oa op de PC) sommige letters niet kunnen lezen, dit is te vermijden door hoofdletters te gebruiken en een ‘underscore’ gebruiken waar je een spatie verwacht.

obi

Bijdrager
    Juch

ik heb dit gevonden nu, voor de geintereseerde lezer:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107249

bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Obi”

Case sensitive wil zeggen dat de naam met hoofdletters en kleine letters gespeld mag worden.

Voor de duidelijkheid: “case sensitive” betekent dat hoofd- en kleine letters als verschillend gezien worden — “harde schijf 1” is dan een andere naam dan “Harde Schijf 1”. De meeste Unixen zijn bijvoorbeeld case-sensitive, maar MS-DOS niet: bij die laatste kun je alles in kleine letters typen, of in hoofdletters, maar hij zal toch hetzelfde commando uitvoeren. (Eigenlijk is het dus precies zoals Obi zegt, maar ook precies omgekeerd, afhankelijk van hoe je het leest :))

OS X, en in iets mindere mate Windows, zijn zgn. “case-aware” maar niet “case sensitive” — wat wil zeggen dat het het verschil tussen hoofd- en kleine letters kent (en behoudt), maar dat het voor het systeem niet uitmaakt welke je gebruikt.

Bijdrager
    Xserve

Journaling kan overigens altijd uit- of aangezet worden. Dan typ je het volgende in in de terminal, gevolgd door een druk op de Enter-toets, je wachtwoord intypen, en nog eens Enter-toets:

Uitzetten:
    [code:1:9b3695521e]sudo diskutil disableJournal /[/code:1:9b3695521e]
    Aanzetten:
    [code:1:9b3695521e]sudo diskutil enableJournal /[/code:1:9b3695521e]

Ik zie echter geen reden waarom Journaling uit zou moeten staan. “Case-Sensitive” is echter een héél ander geval. Kies dat formaat nooit als je OSX gaat installeren, want daarna gaat het aardig mis lopen (ik spreek uit ervaring). OSX wordt dan zo hoofdlettergevoelig dat sommige programma’s en updates niet meer werken. Uiteindelijk ga je waarschijnlijk OSX herinstalleren omdat het allemaal te moeilijk wordt.

Bijdrager
    iJoost

Als je dat zou willen doen, kun je dat ook gewoon vanuit het Schijfhulpprogramma doen.

Geen enkele reden om iemand (waarvan je geen idee hebt hoeveel Unix kennis hij heeft) aan te raden (tijdelijk) in te loggen als root met alle risico’s van dien.:-(

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.