2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    jan367

verschil in internetsnelheid

Ik heb nu al enige tijd een Ziggo abonnement alles-in-een plus (down 60 à 90 en up 6 à 9 Mbit/sec). Het Ziggo modem in de meterkast (direct naast mijn appartement) is een Cisco EPC 3928 waarop aangesloten mijn telefoon, dig. televisie en internet. Op de internetaansluiting van het Ziggo modem heb ikzelf middels een ethernetkabel een Apple AirPort Express binnen mijn appartement aangesloten (dit, omdat WiFi van het Ziggo modem een onvoldoende/slecht resultaat gaf door de dikke betonnen muur tussen meterkast en mijn appartement). Deze AirPort Express verzorgt nu de WiFi in mijn appartement. Deze configuratie werkt bij mij uitstekend en dus bevredigend.

Echter er is toch iets vreemds waar ik geen verklaring voor heb:
    Het programma van Speedtest.net geeft aan een download snelheid van ongeveer 40 Mbit/s en upload ongeveer 8 Mbit/s (Speedtest van Ziggo en Speedtest van UPC geven een nagenoeg zelfde resultaat).
    Daarentegen het programma Speedtest.nl geeft aan download ca. 23000 kbps = omgerekend 23000:1024= ca. 22 Mbit/s (upload 6400:1024= 6 Mbit/s).
    Waardoor wordt het verschil veroorzaakt? Het kan niet liggen aan snelheidsmetingen op ander tijdstippen want de verschillen blijven nagenoeg hetzelfde, wanneer ik ook meet!
    Wie weet de verklaring voor dit verschil?

Moderator
    Night

Eenvoudig, het hangt ook af van de testserver. Ziggo en upc zitten “bij de bron”, terwijl de speedtestserver een eigen testserver heeft. Kijk voor de lol maar eens op speedtest.net. Daar kan je zelf visueel testservers selecteren. Dan kan je zien hoeveelverschil daar in zit.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.