-
Q:
Verschil in geluidskwaliteit iTunes – Finder
Hallo,
ik heb al een aantal jaren een iMac en net viel me het op dat er verschil zit in de geluidskwaliteit wanneer in een nummer in iTunes af speel of in Finder (met de spatiebalk). In iTunes klinkt het veel minder goed. Daar waar in Finder de bass tonen m’n trommelvliezen doen trillen, zijn deze bijna niet aanwezig in iTunes. Lijkt wel of het geluid ‘afgevlakt’ wordt in iTunes.
Heeft iemand een idee hoe dat kan?
Grt.
Ik heb net een test gedaan in en buiten iTunes.
Wat me al eerder opviel is dat het geluidsvolume in iTunes veel lager is dan dat in Finder.
Met Geluidscontrole uitgeschakeld gaat het echt decibellen omhoog.Maar iTunes blijft alles alsnog een stuk minder hard doorgeven.
Pas als ik de equalizer +6 dB geef, gaat het in de richting van het geluid in de Finder.In Finder kan ik mijn tafel laten trillen, in iTunes standaard absoluut niet.
Hier ook al geconstateerd.
Waar speel je mee af in Finder ? (te achterhalen met rechter muisknop: open met…). Bij mij is dat standaard met iTunes. En bij jou ?
Ik gebruik wel eens win amp. Dit programma is officieel ontwikkeld voor Windows.
Er is ook een OSX versie voor de Mac. Ik heb een idee, dat dit programma niet meer ondersteund wordt door de ontwikkelaar.
Muziek kun je natuurlijk ook afspelen via VLC media speler. Je kunt natuurlijk kijken of deze mediaspeler wel een groter volume bereik ondersteunt.Hebben jullie het vinkje bij Sound Check aan staan?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201724Ik had ook een tijd volumeaanpassing aanstaan. Echter hoorde ik bij sommige tracks vervorming bij hoge pieken in volume. Dat was opgelost toen ik het weer uitschakelde. Wil je de hoogst mogelijke kwaliteit, zet dan alle filters op neutraal, vergelijkbaar met een versterker zonder toonregeling en eq..
Hoe krijg ik het volume ooit weer allemaal op nul (neutraal)?
Dat moet je niet willen, want dan heb je geen headroom meer. Helaas gebruikt iTunes voor de ‘soundcheck’ de iTUNnorm, in plaats van ReplayGain. En deze waarde laat zich in iTunes (in tegenstelling tot ReplayGain) helaas niet blijvend wijzigen. Als je die waarde wijzigt (m.b.v bijv. batch-taggers als BeaTunes) wordt deze bij afspelen in iTunes direct weer door de iTUNnorm vervangen.
Ook is het zo dat dezelfde waarde bij verschillende tracks nog steeds een enorm verschil kunnen geven in volume’beleving’. Dit komt door de verschillen in dynamiek/compressie tussen tracks. Bij bijv. dezelfde waarde van -4db zal een track met een hoge dynamiek vaak als veel zachter worden ervaren dan een track met hoge compressie. Nòg Soundcheck, nòg ReplayGain, nòg normalizing van tracks naar dezelfde waarde lossen dit probleem op, want de dynamiek/compressie blijft hetzelfde. En dus ook het verschil in volume’beleving’.
Bij shuffle-play zul je dit probleem dus ook met Soundcheck en ReplayGain blijven houden. Beter is ‘on-the-fly’ comprimeren. Dit heeft echter als nadeel dat tracks met hoge dynamiek kunnen gaan ‘zuchten’, als je het overdrijft. Plotselinge uithalen worden gedempt. Maar bij mij geeft dit toch het beste resultaat. Ik gebruik hiervoor de combinatie AudioHijack (niet gratis) en LoudMax (gratis). Ik vind het ideaal voor shuffleplay tijdens situaties als je bijv. aan het werken of lezen bent, of als je visite hebt. En als ik een album afspeel zet ik het ff uit. En je hoeft er geen plugins voor in het systeem te installeren, zoals bijv. Boom doet. LoudMax is feitelijk een combinatie van automatic gain en multibandcompressor. Dit ‘on-the-fly’ comprimeren is ook wat radiozenders over het algemeen doen om de volume en klankervaring constant te houden, zodat luisteraars een constant volume en toonbalans ervaren, en spraak goed verstaanbaar blijft. Wèl gebruikt dit proces natuurlijk meer cpu (bij mij ±5%) , maar je hebt je cpu ook om te gebruiken.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.