24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Roel Van Gils

Verschil in fysieke resolutie 27" en (vorige generatie) 24" Cinema Display

Sinds een jaar of twee gebruik ik een 24″ Apple LED Cinema Display. Geweldig scherm; niets op aan te merken.

Nu wilde ik graag een tweede exemplaar kopen (ik werk op verschillende locaties), maar het was me eigenlijk helemaal ontgaan dat de 24″ Cinema Display uit productie genomen is sinds de introductie van de 27″ versie vorige zomer. Nu zijn mijn ogen niet zo heel best en weet ik dat sommige beeldschermen met een heel hoge resolutie voor mij gewoon lastig bruikbaar zijn omdat de ‘fysieke resolutie’ te fijn is (het aantal dots per inch). Die staat los van het aantal beeldpunten dat het scherm kan weergeven.

De 24″ had een resolutie van 1920×1200 pixels, maar de nieuwe 27″ versie heeft er 2560×1440. Dat is 60% meer, maar de schermoppervlakte is lang geen 60% groter. Dus kan ik me inbeelden dat de tekst, pictogrammen etc. ook een stukje kleiner worden weergegeven. Voor foto’s zal dat wellicht super zijn, maar 10pt tekst in pakweg Mail zal mogelijk minder goed leesbaar worden.

Stel: je meet een lijn van 500 pixels op het scherm van een 24″ Cinema Display (heb het zelf nog niet gemeten), maar diezelfde lijn zal (op de native resolutie van 2560×1140) zal een stukje korter zijn op de 27″ versie.

Ik zou ze graag eens naast elkaar bekijken, maar da’s niet zo evident. Misschien is het verschil ook helemaal niet zo groot. Wie heeft ze naast elkaar staan of heeft hier ervaring mee? En valt het in de praktijk erg op dat alles ietsje kleiner is? De grote schermoppervlakte lijkt me trouwens wél interessant

Wie weet raad?:)

Thanks,
    Roel

Moderator
    unSOUND

Het verschil waar je op doelt is het verschil in PPI. Daar komt het op neer dat hoe hoger dat getal, hoe kleiner de pixels zijn. Het 24 inch scherm is 94 PPI, het 27 inch scherm is 109 PPI.

Een enkele pixel is dus 0,27 mm op het 24 inch scherm, en 0,23 mm op het 27 inch scherm. Dus letters zullen 15% kleiner zijn.

Bijdrager
    Yannes

De letters worden niet kleiner, er komt meer ruimte in je mail/webpagina’s.

Edit: Hmm, letters kleiner volgens unSOUND, verschil met mijn broertjes 23″ scherm is niet te zien.

Moderator
    unSOUND

Misschien is het dan ook handig om te vertellen wat de PPI van dat scherm van je broertje is, anders heeft vergelijken natuurlijk weinig nut…

Bijdrager
    Edwin

Ik heb diverse 40-50 plussers nu een 27 iMac of een MacBook Pro 15″ 1680×1050 zien aanschaffen en komen allemaal met dezelfde klacht dat de fonts (veel) te klein zijn. Ikzelf (50+) ben geswitcht van een MacBook 13″ 1280×800 naar een MacBook Air 13″ 1440×900 met helaas hetzelfde probleem.

Windows kan nog centraal worden ingesteld op b.v. 120dpi maar zelfs dat is niet optimaal (applicaties ogen gewoon minder fraai). Alle zoom en font-instellingen van de Mac ten spijt, de hoge resoluties zijn niet optimaal voor teksten.

Ik zal aan de (beeldscherm)bril moeten wil ik nog comfortabel kunnen werken.

Bijdrager
    Roel Van Gils

@unSOUND: bedankt. Ik heb de specs van het 24″ en het 27″ model ook even opgezocht en jouw berekening (15% ‘kleiner) lijkt te kloppen. Bedankt! Om echt te kunnen inschatten of de hogere pixeldichtheid een echt merkbare invloed heeft, kan ik enkel ervaren door het in de praktijk te testen, vrees ik.

@Yannes: om de DPI-waarde van je scherm te meten, kan je deze handige tool gebruiken: http://pediddle.net/dpi-ruler.html.

Iemand van jullie nog een idee od de 24″ versie nog ergens (liefst nieuw) te koop is? Dit scherm lijkt me nog steeds ‘the perfect fit’ voor mij. De extra schermruimte van de 27″ heb ik eigenlijk niet echt nodig en de hogere dpi schrikt me dus ook af, zoals gezegd.

Bijdrager
    Johnnie5

Staan er 2 te koop op Tweedehandsmac

Moderator
    Night

Och… en anders zijn er nog wel een handvol trucjes om je ogen te ontzien, zoals deze:
    http://hints.macworld.com/article.php?story=20080402181745803

Bijdrager
    Pieterr

@blockhead: Je kunt de ppi-waarde van je scherm berekenen met de formule van Pythagoras.
    In Google: sqrt(2560^2 + 1440^2)/27

Bijdrager
    Swisi
    Pieterr op 02 januari 2011

@blockhead: Je kunt de ppi-waarde van je scherm berekenen met de formule van Pythagoras.

In Google: sqrt(2560^2 + 1440^2)/27

Nooit gedacht dat ik deze formule ellende, in het echte leven ging tegen komen. -.-

Bijdrager
    Roel Van Gils

@Swisi: wow, bedankt! Ik had nooit gedacht dat de stelling van Pythagoras ooit écht een praktisch nut zou hebben in mijn leven:)

Bijdrager
    Swisi

Je moet Pieterr bedanken.:)

Bijdrager
    Thomash

Ik vraag me af wat voor laag opgeleid leven jullie hebben…. Ik ken menig bouwvakker en tuinman die niet zonder de stelling van Pythagoras kunnen..

Bijdrager
    Swisi

Ik zit op school en ken die wel..
    Idd, bouwvakkers en tuinmannen zullen dit regelmatig tegenkomen, maar een ‘normale’ scholier?

Bijdrager
    Thomash

Iedereen die HBO en WO onderwijs volgt waar een beetje normaal denkwerk bij komt kijken is wel eens een kwadratenwet toe te passen..

Nu moet ik ook eerlijk toegeven dat ik op mijn middelbare school het nut van wiskunde ook niet altijd zag.. Echter nu ik studeer kan ik het veelzijdig toepassen..

Het was meer als ludieke opmerking bedoelt, niet te beledigend opvatten!

Bijdrager
    Swisi

Tuurlijk, ik snap ook het nut van die dingen. In België hebben we een ander onderwijssysteem, vergelijken is dan net iets moeilijker (met NL)..;)

Overigens had ik jouw post verkeerd opgevat…
    Ten tweede: ik had dus totaal geen zin om even te gaan rekenen.;)

Bijdrager
    Roel Van Gils

@Thomash: je opmerking slaat nergens op.

Bijdrager
    Thomash

Dank je wel voor je input. Is er een specifieke reden waarom je 96 uur nodig had om deze conclusie te publiceren? Of snap jij de stelling van pythagoras niet?

Moderator
    unSOUND

blockhead is misschien gewoon een tijdje niet online geweest en zag nu pas dat jij dit topic had gebruikt om andere leden onderuit te halen met een zinloze opmerking over “wat voor laag opgeleid leven” ze hebben…

Bijdrager
    Swisi

Is het niet waar, Thomash?;)
    *Digitale oorlog is begonnen*

Even een (saaie) mededeling:
    Hou het vriendelijk op dit forum. Gebruik geen discriminerende uitspraken, of beledig niemand.
    Zo kan het forum een leuke plek zijn voor meer dan andere 50.000 omt’ers.

Bijdrager
    Thomash

Zit een kern van waarheid. Daar laat ik het dan wel bij…

Bijdrager
    Roel Van Gils

@Thomash: Fijn zo.

Bijdrager
    iep
    Yannes op 01 januari 2011

De letters worden niet kleiner, er komt meer ruimte in je mail/webpagina\’s.

Edit: Hmm, letters kleiner volgens unSOUND, verschil met mijn broertjes 23″ scherm is niet te zien.
    Zolang fonts nog aan pixels gekoppeld zijn worden letters kleiner wanneer het aantal ppi groter wordt. Een grotere ppi betekent namelijk kleinere pixels en aangezien pixels aan fonts gekoppeld zijn is de cirkel weer rond:) Het magische woord in deze is resolution independence, daarmee maakt het niet meer uit omdat fonts en pixels van elkaar zijn losgekoppeld. Letters worden dan altijd even groot weergegeven ongeacht de ppi van het scherm. Apple is hier mee bezig maar heeft dat na jaren nog altijd niet volledig geïmplementeerd in OS X. Wellicht dat de huidige 27″ schermen en de ontwikkelingen bij de iPhone en iPad nu eindelijk voor wat meer schort in de zaak zorgen.

Bijdrager
    Pieterr

Mee eens. Er is overigens niet alleen werk te doen bij Apple, maar ook bij de applicatie-ontwikkelaars.

Resolution Independance is een van de (weinige?) features waar Windows 7 voorloopt op OS X.

http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2008/09/13/follow-up-on-high-dpi-resolution.aspx
    http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2008/09/16/more-follow-up-to-discussion-about-high-dpi.aspx

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.