16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

verschil cat5 en cat6 kabels

Binnenkort wordt er nieuwe leidingen bij ons getrokken en kan ik eindelijk een vaste draad van router naar werkplek krijgen. Heb de optie tussen cat5 en cat6 bekabeling etc. Dat is “chinees” voor mij.
    Maakt het veel uit in techniek, is het compatibel met mijn vrijwel volledige apple infrastructuur, grote prijsverschillen in bekabeling etc?

Internet abo met snelheid van 60Mb is ruim voldoende op dit moment. Of tzt de kids hardcore gaan gamen etc weet ik niet en wat de toekomst allemaal door de kabeltjes wil gaan wringen weet natuurlijk ook niemand.

Wat is wijsheid?

Bijdrager
    fred44nl

jouw internet abonnement mag dan wel 60 Mb/s zijn, maar het lokale netwerk kan veel sneller zijn.
    tegenwoordig kunnen de meeste apparaten 1 Gb/s aan, dus moet je niet bezuinigen op kabels.
    de keuze is cat5E en cat6.
    cat5E moet voldoende zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Bijdrager
    jebman

Kort en helder antwoord en duidelijke link. Dankjewel Fred.

Bijdrager
    Brombeer

De kosten van de boel bekabelen zitten niet zozeer in de kabel, maar in het trekken van de kabel. Van oudsher is het advies om zo modern mogelijk te kiezen, des te langer blijft die actueel. CAT5e lijkt voor nu voldoende, van CAT6 heb je langer plezier.

Maar moderner is ook vaak dikker dus als het kan, zorg dan ook voor ¾ inch (19,05mm) buizen en niet voor de standaard ⅝ inch (15,87mm).
    Die laatsten zijn te nauw om twee afgeschermde (FTP of STP) CAT6-kabels doorheen te trekken (been there; done that; sweaty T-shirt) en veel prikpunten hebben een dubbel contact, zodat er ook twee kabels naar toe moeten (doorlussen is af te raden, het is geen 220)

Omdat de koperkernen van CAT6 dikker zijn, zullen de walljacks (zit in de muur en daar prik je de RJ45-stekker in) en patchpanels (daar komen de andere uiteinden van de kabels bijeen en die verbind je dan met een korte kabel naar de switch of router) ook CAT6 moeten worden.

Bijdrager
    fixar

Brombeer legt het nóg beter uit! Net als hij raad ik je aan om te gaan voor de Cat6 oplossing. De meerkosten van Cat6 t.o.v. Cat5e zullen beperkt zijn en dan is het verstandiger om te kiezen voor de snellere, modernere variant.

Al in enkele (kantoor)panden het obsolete Cat4 en Cat5 (zonder E) moeten (laten) vervangen door iets moderners om het netwerk geschikt te krijgen voor 100Mbit en Gigabit ethernet. zonde van al dat dubbele werk.

Zorg ervoor dat alle poorten netjes worden afgemonteerd op wandcontactdozen (RJ45) en een patchpaneeltje in de meterkast en dat de poorten netjes genummerd zijn.

Succes

Bijdrager
    computer space

Kosten kabel en pluggen zijn wel degelijk stuk hoger voor cat6. Kwam hier op bijna dubbele, incl frezen, monteren en sckakelmateriaal. Pluggen zijn rechter, voor cat6 vaak diepere centraaldozen nodig, of je krijgt van die schuine contactdozen, Bedenk dat Cat6 voor 10Gbit geschikt is. Ga je dat gebruiken?

Bijdrager
    LighScan

Let goed op, CAT6 is eigenlijk niks meer dan een gewone CAT5E. Het is CAT6A dat je zoekt!

Bijdrager
    JJmac

In de winkel ligt al CAT 7, wat moeten we daarvan denken.

Bijdrager
    Hydræ

Ik zou gaan voor Cat 6. Meer toekomstbestendig voor als je later overstapt naar fiber (glasvezel internet), en de kabels zijn beter afgeschermd tegen crosstalk en frequentieinvloeden van buitenaf. Er zijn tegenwoordig zoveel stoorzenders en zendmasten dat een goed afgeschermde kabel noodzaak is. Een kabel wil je éénmalig hoeven aanleggen, het is veel gepiel wil je alles goed wegwerken.

Bijdrager
    fred44nl

gigabit is algemeen ingevoerd in 2010.
    6 jaar later wordt nog steeds veel apparatuur geleverd met een 100 Mbit aansluiting.
    kijk maar es naar TV’s, PVR’s, laptops tot € 500,–, etc.etc.
    wanneer krijgen we dan particuliere apparatuur die geschikt is voor 10 Gbit ??
    en wat gaat dat dan kosten ??
    de reden dat Gbit aansluitingen nog steeds geen algemeen goed zijn, komt eenvoudigweg door de prijs.

maar ik ben wel benieuwd naar het prijsverschil tussen een cat5E netwerk en een cat6(A) netwerk.
    want zonder die info kun je geen beslissing nemen.

Sleutelbeheerder
    Night

Belden en Draka zijn goede merken mbt ethernet kabels. Verstandig is om bij een vast gelegde netwerkkabel een niet-flexibele kern te nemen.

Als prijsvergelijk (per 50 mtr)

Cat5E: € 14,00 – 20,00
    Cat6A: € 20,00 – 60,00
    Cat7_: € 60,00

Bijdrager
    jebman

Oh, zal de installatie man toch maar eens om een prijs vragen voor Cat5E en Cat6A.

Bijdrager
    Oortjes

En WIFI?

Ik heb zins 2008 het hele huis voorzien van cat 5e, nu in 2016 is alleen mijn TV en mijn NAS voorzien van een kabel, de rest heeft een draadloze relatie met mijn router…

Bijdrager
    jebman

Wifi gaat zoals wifi gaat. Te veel netwerken in de buurt met 2.5 of 5Ghz voor stabiele verbinding gedurende meerdere maanden. Als ik bij speedofme test, ongeveer vaste routine elke dag, varieert mijn snelheid tussen de 25 en 60Mb/s over de wifi. Afgelopen van alles al geprobeerd. Met laptop beneden in huis naar de AirportExtreme gewoon de maximale snelheden van abonnement. Met een zekere regelmaat reset van aiports nodig.

Gaat om een andere woning dan waar ik nu zit.
    Ga ethernet laten leggen vanuit meterkast (airport extreme) naar woonkamer (Airport express voor woonkamer en tuin etc), ethernet naar 1e etage (mocht wifi het niet halen en tzt ligt het er dan wanneer er een goede vaste aansluiting nodig is); hoop dat de 1e etage wordt bereikt door de express en de extreme op de BG. En dan op zolder een dubbele ethernet aansluiting direct op computer en voor een express voor de wifi dekking.

Bijdrager
    LighScan
    jebman op 26 juni 2016

Oh, zal de installatie man toch maar eens om een prijs vragen voor Cat5E en Cat6A.

Die rekenen daar wel ferm op door, zeker op cat6. Pakken die goede marges op.

Bijdrager
    jebman

ik zal hem in de gaten houden, thanx LighScan

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.