14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Saabs

Verschil Airport Express

Ik heb dus een Time Capsule thuis staat (firmware versie 7.5.1) en 2 Airport Express. Ik heb de laatste tijd wat last van die 2 rakkers, want in mijn bureau heb ik heel traag internet, maar het bereikbaar van de Airport is wel hoog (hij zit dan ook onder de tafel). Toen keek ik vandaag is (weer eens) in het Airport-configuratieprogramma en merkte ik ook dat er een verschil tussen die 2 kleine Airport’s was. De ene heeft 6.3 als firmware versie en de andere 7.4.2. Moet ik die dan niet gelijk zetten? Of allesiens de 6.3 updaten? Als ik klik op handmatige configuratie zegt die wel dat het de nieuwste versie is, maar je kan die ook van een website downloaden en dan handmatig installeren. Wat denken jullie ?

Update: De ene heeft dus die 802.11n en de andere niet.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Gewoon op het menu ‘Basisstation’ klikken en dan klikken op ‘laad firmware’. Dan de laatste FW kiezen.

Bijdrager
    Yeti

Zijn het niet twee verschillende, de ene zonder 802.11n en de ander met? Die eerste is dan nieuwer, dat zou dan de 7.4.2 moeten zijn. Ik heb er hier thuis ook eentje zonder 802.11n, die is ook op 6.3.

Bijdrager
    Saabs

Ik heb het inderdaad gezien. De ene heeft dus die 802.11n en de andere niet. Ik heb nog een nieuwe staan met 802.11n, maar nog in verpakking. Zal ik die vervangen met die ‘oudere’? Heeft dat een verschil?

Bijdrager
    SPQR

Hoi Saabs, als je alles met ‘n’ neemt dan is dat natuurlijk in het geheel een sneller netwerk.
    Als er een oudere ‘b/g’ versie tussen hangt, dan schakelt die nieuwe automatisch terug.

Ik vraag me alleen af of er niet ook wat anders aan de hand is, want de oudere versie is nu ook weer niet heel erg traag. Storen ze elkaar misschien doordat ze te dicht bij elkaar zijn?

Bijdrager
    Saabs

De afstand tussen de Time Capsule (en dus ook het internet) en de eerste (oudere) AP Express is ongeveer 10 meter. Dan van de (oudere) AP Express naar de nieuwe AP Express is weer ongeveer 10 meter.
    Wat denk je, SPQR ?

Bijdrager
    SPQR

Klinkt perfect …. nou, als je toch nog een nieuwere hebt staan: versuch mal:)
    Of kost het je toch geld?

Bijdrager
    Saabs

Tja .. hij is nog in de originele verpakking. Maar als jullie zeggen dat het echt een verschil maakt, dan doe ik het natuurlijk wel.

Bijdrager
    SPQR

Nou, hoe traag is je verbinding? Als het echt gaat lijken op een oude inbelverbinding, dan is het toch wat anders….
    Kijk anders eens bij het airport-configuratie programma en dan bij ‘geavanceerd’. Daar zie je de log en de verbindingsgrafiek… is daar wat vreemds te zien?

Bijdrager
    Saabs

Het vreemde is dat als ik ergens in de buurt van de Time Capsule, met eender welke Mac, dan hebben het normaal-snelle internet. In de buurt van de oude AP wordt het al wat minder, maar het is helemaal erg aan de verst verwijderde AP, daar is supertraag of geen internet, terwijl er 4 tot 5 blokjes als Airport netwerk staat.

Dit is de grafiek van de oude AP:

Dit is de grafiek van de Time Capsule:

Bijdrager
    SPQR

En heb je bij Internet > Internetverbinding in de AP express bij allebei ‘Verbindingsdeling: Uitgeschakeld (brugmodus) ?

Bijdrager
    Saabs

Ja, inderdaad. Heb je nog tips, SPQR? Bedankt om me wat assisteren.

Bijdrager
    SPQR

Ach het is zaterdag morgen;) … maar eigenlijk moet je zoiets on the spot zien. Kun je met een laptop die trager wordt controleren of je wel op het juiste netwerk blijft, en van de andere kant juist overspringt naar de AP die het dichts bij is? Wissel anders de AP’s (die toch dezelfde instellingen hebben) eens om en kijk waar het snelheidverschil dan optreedt?

Bijdrager
    Saabs

Je bent hiermee hartelijk uitgenodigd om eens een kijkje te nemen.;)
    Op hetzelfde netwerk blijven de Mac’s altijd, omdat er maar 1 is.
    Hoe kan je zien dat die op een andere AP overspringt? Ik zal zeker ze eens van plaats verwisselen, om te beginnen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.