12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    daantje22

Verschil 21,5 inch imac mid 2010 en imac 2012, beide low end model

Wat is het verschil tussen de destijds goedkoopste mid 2010 imac en de nieuwe imac’s die nu uit zijn gekomen?

imac van nu heeft deze specs

en de nieuwe imac zou ik de goedkoopste 21,5 inch willen, maar wel met fusion drive

is de nieuwe mac echt beduidend sneller?

Bijdrager
    Soulshaker

Tja , wat wil je er mee doen ?
    Browsen, filmpjes kijken , muziek , het gaat er even snel …

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

imac van nu heeft deze specs

Wat er onder staat zijn de specs van de oude en niet die van nu.
    Het performanceverschil zal aanzienlijk zijn vooral door de fusion drive.
    En tegenwoordig heeft elke iMac een quad core terwijl het oudere instap model een dual had.
    Zorg dat er e.v.t extra geheugen in wordt gezet en je zit prima. (De 8GB die er al in zit is voor de meeste taken overigens ruim voldoende)

Huidige (instap) iMac:
    2,7-GHz quad-core Intel Core i5-processor (Turbo Boost tot 3,2 GHz) met 6 MB L3-cache

Bijdrager
    daantje22

@hendrik:.ik bedoelde met de iMac van nu, de iMac die ik nu in bezit had haha

Maar ik heb nu vaak dat lang moet wachten als ik iPhoto open, en ik geen 2 taken langs elkaar kan doen zonder vastlopers
    Dus het gaat denk je aanzienlijk schelen? Dat is dan de update wel waard:D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het gaat sowieso flink schelen in performance want tussen 2010 en nu is er aardig wat gebeurd qua technologie.

Maar jou probleem met vastlopers hoeft niet aan je huidige Mac te liggen. Jou Mac moet zonder meer deze taken aankunnen dus mogelijk is er een proces dat dit tegenhoudt. Ook kan het zijn dat de harde schijf te vol raakt. (Over hoeveel foto’s praten we?)

Wat het vastlopen betreft:
    Heb je last van de strandbal cursor? Open dan het programma activiteitenweergave, kies in het menu voor “alle processen” en sorteer op %CPU zodat het proces met de meeste CPU load bovenaan staat. Als dit proces dan op ±50% of meer zit kan het de oorzaak zijn van een trage Mac.
    Verder kun je even een safe-boot uitvoeren (een soort EHBO) en daarna gelijk normaal opstarten. Tijdens een safe-boot worden mogelijk corrupte systeembestanden ververst en wordt de harde schijf gecontroleerd. (Daarom duurt een safe-boot redelijk lang)

Bijdrager
    iep

iPhoto en veel foto’s is een combinatie die ook vaak garant staat voor zandlopers, strandballen, pizza’s en wat al dies meer zij. Dat kun je beter uitsplitsen naar verschillende libraries of je kunt overstappen naar een ander pakket die wel goed om kan gaan met heel veel foto’s (Aperture, Lightroom).

Je zou ook eens kunnen kijken of je met een nieuw gebruikersaccount of na een herinstallatie ook de problemen hebt. Zo ja dan wordt het inderdaad tijd om eens naar de hardware te kijken. Denk daarbij aan dingen als een ssd en nog meer geheugen. Cpu is over het algemeen niet zo’n probleem.

Bijdrager
    daantje22
    hendrik op 01 februari 2013

Het gaat sowieso flink schelen in performance want tussen 2010 en nu is er aardig wat gebeurd qua technologie.

Maar jou probleem met vastlopers hoeft niet aan je huidige Mac te liggen. Jou Mac moet zonder meer deze taken aankunnen dus mogelijk is er een proces dat dit tegenhoudt. Ook kan het zijn dat de harde schijf te vol raakt. (Over hoeveel foto’s praten we?)

Wat het vastlopen betreft:
    Heb je last van de strandbal cursor? Open dan het programma activiteitenweergave, kies in het menu voor “alle processen” en sorteer op %CPU zodat het proces met de meeste CPU load bovenaan staat. Als dit proces dan op ±50% of meer zit kan het de oorzaak zijn van een trage Mac.
    Verder kun je even een safe-boot uitvoeren (een soort EHBO) en daarna gelijk normaal opstarten. Tijdens een safe-boot worden mogelijk corrupte systeembestanden ververst en wordt de harde schijf gecontroleerd. (Daarom duurt een safe-boot redelijk lang)

het hoogste CPU staat op 5%

in iPhoto heb ik eigelijk maar een stuk of 10 foto’s.. ik zet ze daar alleen even snel/tijdelijk in om de bestandsnamen te veranderen en soms wat te bewerken, maar daarna verwijder ik ze eigelijk meteen uit iphoto

alle foto’s/films heb ik in 1 map op het bureaublad van m’n iMac geknald, met iets van 200GB aan foto’s/films in totaal..
    zou het hem daar in zitten dat er op het bureaublad een 200GB aan materiaal staat?

In de mappen ”afbeeldingen” en ”documenten” staat bij mij niks.. enkel materiaal op het bureaublad zodat ik snel toegang heb

EDIT: zie nu dat als ik aan het syncen ben, itunes een CPU van 110% heeft?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

zou het hem daar in zitten dat er op het bureaublad een 200GB aan materiaal staat?

Het is inderdaad geen goed idee om alles op deze wijze op je desktop te zetten. Als je dat doet is dat eigenlijk het zelfde als je een echt bureaublad overstelpt met paperassen zodat je iets slecht kunt vinden. De Mac reageert daar op en wordt trager omdat er op de achtergrond onnodig veel van de harde schijf moet worden gelezen voor een relatief simpele handeling.
    Je foto’s en films etc. moet je in je thuismap zetten in de corresponderende mappen (dus: films, afbeeldingen en documenten) en van die map(pen) kun je dan een alias naar de desktop slepen (slepen met cmd+alt). Dan heb je het ook binnen handbereik maar zonder de vertragingen. Ook kun je (maar dan zonder cmd-alt) deze mappen in je dock slepen.

Nu hoeft dit niet persé de (hoofd) oorzaak van het probleem te zijn, maar het helpt wel.

En er is nog een reden waarom het niet slim is om niets in de daarvoor bestemde mappen te zetten. Sommige programma’s verwachten in die mappen de foto’s en andere media. Zet je deze dus ergens anders dan verliest dat programma mogelijk een belangrijke functionaliteit als de media niet staat waar het verwacht wordt.

Bijdrager
    daantje22

dankjewel voor de tip en de website link Hendrik! Heb meteen alles in de thuismap gezet en aliassen aangemaakt, hopelijk scheelt dit aanzienlijk, want het ging echt om 200GB aan materiaal en in totaal iets van 15.000 foto’s en tientallen films

Bijdrager
    daantje22

Nog een vraag:

Ik heb nu de aliassen op mijn bureaublad staan
    Als ik nu foto’s vanuit mijn sd kaart op de imac wil hebben, kan ik ze dan rechtstreeks in de alias “afbeeldingen” map kopiëren/plakken of moet dat perse in de orginele afbeeldingen thuismap zelf?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat kan gewoon via de alias. Als je dubbelklikt op een alias map dan opent namelijk het origineel. (Onder Windows heet dit een snelkoppeling) Ook mag je indien je dit zou willen een alias ook een andere naam geven, het blijft gewoon een koppeling naar het origineel.

Bijdrager
    daantje22

Heel duidelijk uitgelegd Hendrik, super bedankt, heb er veel aan gehad!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.