16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    ariepaul

Verplicht cookies accepterenis niet meer van deze tijd

hoi Raymon,

ik vind het vreemd dat ik verplicht cookies moet accepteren. Ik vind dit niet passen bij deze website. Ben je er zelf wel blij mee?

Bijdrager
    JJmac

Volgens de spelregels mag je zelf kiezen om Cookies te accepteren, helaas is dat niet over zo.

Bijdrager
    Ief

ik vind het vooral irritant het steeds opnieuw te moeten doen.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Ief op 16 april 2019 om 20:25</p>
    ik vind het vooral irritant het steeds opnieuw te moeten doen.

Das het nieuwe intelligente anti-tracking systeem in Safari (laatste update)

Dit systeem gooit bepaalde cookies weg na 8 dagen (uit mijn hoofd). Tenzij het login cookies zijn.

Moderator
    Raymon Mens

Persoonlijk gebruik ik de anti-tracker opties van Firefox waardoor ik nooit een cookie-popup zie. Maar naast cookie-popups accepteren zou ik het nog vervelender vinden om te verhongeren of werkloos te worden. Daarom staan er advertenties op One More Thing, zodat deze site inkomsten heeft. Cookies zijn een onlosmakelijk onderdeel van ad-tech en vooralsnog een noodzakelijk kwaad.

Dat het niet van deze tijd is om geen keuze te hebben behalve alle cookies slikken of stikken, ben ik het eens. Dit wordt binnen onze uitgeverij ook besproken omdat je niet de enige bent die daar commentaar op heeft. Een betere optie zou zijn om te kunnen kiezen welke cookies je wel en niet wil.

Bijdrager
    tarun

Het mag niet eens. Een website die je verplicht om cookies te accepteren overtreedt de wet. Je moet zonder ze ook toegang kunnen krijgen (maar dan misschien met minder functionaliteit). Meestal laat ik zo’n website gewoon links liggen.

Bijdrager
    niels

Goed dat hierover een topic is gestart. De titel is wel wat licht uitgedrukt: de wet wordt namelijk simpelweg overtreden.

Verhongeren verdienmodel of niet, niet-functionele cookies (en daar vallen die van je advertentiepartners onder) mogen pas worden gezet na toestemming, en mogen niet verplicht worden gesteld voor toegang tot de website. De wetgeving is al bijna een jaar van kracht, er is sindsdien ook geen letter aan de wet veranderd (lees: de cookiewall mocht op 25 mei vorig jaar ook al niet, ook al deden de bizar eigenwijze uitgeverijen ons massaal anders geloven) en was daarvoor ook al meerdere jaren bekend. Die wetgeving is er niet zonder reden, dus hoezo denkt een uitgeverij daar boven te kunnen staan?

Advertenties tonen kan technisch gezien ook prima zonder cookies en data te verzamelen over gebruikers (dan maar wat minder ‘relevante’ ads). En als de advertenties van de advertentiepartners nergens meer getoond worden omdat genoeg websites besluiten wél aan de wet te voldoen, dan valt ook de bodem onder hun verdienmodel weg en passen ze dat gauw genoeg aan.

En als hierdoor het voortbestaan van het platform in gevaar komt dan is dat nog steeds niet iets om op gebruikers af te wentelen door hun data up for grabs aan de advertentiepartners door te sluizen, maar wel om op je advertentiepartner af te wentelen. Ook die staan niet boven de wet. En desnoods een andere wel capabele advertentiepartner te zoeken of een ander verdienmodel te implementeren. Een donate now knopje levert misschien wel meer op, zeker als je daar later geen boete voor krijgt.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Safari zonder UBlock Origin, da’s pas niet van deze tijd.

Hoe kun je dan überhaupt nog leven?

daar zit ook een Cookie instelling in

Bijdrager
    Shmoo

Staat die wijsheid ook op je Blog?

Bijdrager
    polansky

Het is de wetgever die dit opdringt.
    Cookies worden er toch wel geplaatst of je nu accepteert of niet.

Als je niet gevolgd wilt worden dan is het maar beter om van internet weg te blijven.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik denk dat het een zeer net forum is, erg schoon, geen advertenties. Aardig de Apple style.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Google volgt jou wel, cookies of niet…

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    JJmac

Heb er gewoon moeite mee dat je Cookies moet accepteren van bijv. TMG sites hier op Onemorething.

Zo dat wilde ik even kwijt.

Moderator
    Night

Niet alleen hier…werkelijk overal wordt je doodgegooid met cookie-updates.

Bijdrager
    Hydrarchos

“Niet van deze tijd” is doorgaans een onterecht objectief klinkende vertaling voor “ik vind dat dit niet kan”. De tijd heeft er bijna nooit iets mee te maken.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.