10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Verplaatsen Time Machine bestand naar andere schijf en daar continueren

Beste Apple-lovers,

Tot kort geleden kon ik nog gebruik maken van het automatisch maken van back-ups op mijn Time Capsule door gebruik van Time Machine. Maar inmiddels staan daar vier back ups op van een iMac en drie Mac Books en het apparaat is vol. Nu dacht ik dat dat eigenlijk niet kon. Het maken van back ups zou dacht ik doorlopen, maar schijfruimte zou automatisch worden vrijgemaakt door de oudste back ups te verwijderen. Niet dat dat nou altijd goed is, maar ok, ik zal er wel naastzitten.

Ik dacht daarom: ik verbind een externe harde schijf met de Time Capsule om vervolgens daar naartoe een omvangrijk back up bestand van een van de Mac Books naar te verplaatsen en vervolgens te continueren. Het lukt me prima om deze nieuwe schijf aan te wijzen als de te gebruiken schijf, maar van het daar geplaatste bestand wordt geen gebruik gemaakt. In plaats daarvan wil de Mac daar een heel nieuw bestand gaan maken.

Een heel verhaal, mijn vraag is korter gesteld of het mogelijk is om het maken van de back up gewoon te continueren op het reeds aangemaakte bestand dat door mij op de nieuwe schijf is geplaatst.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je de “Archiveer”-functie gebruikt vanuit de instellingen van de Time Capsule?

Verder is het meestal makkelijker om de archieven te bewaren en een nieuwe backup met Time Machine aan te maken. Je kunt altijd bestanden opzoeken in oude backups, zowel met de Time Machine zelf als met de Finder. (die laatste is makkelijker en sneller)

Bestanden worden zo ook minder groot en zijn dan ook nog in een normale tijdsduur te verplaatsen van schijf naar schijf.

Inactief
    Anoniem

Je kunt altijd bestanden opzoeken in oude backups, zowel met de Time Machine zelf als met de Finder. (die laatste is makkelijker en sneller)

@SunKeeper

Opzoeken via Finder kan toch alleen als de back-up op een externe HD wordt gemaakt?
    Op de Time Capsule staan ze in een sparsebundle. Als ik die open (Toon pakketinhoud) dan zie ik namelijk alleen een map ‘bands’ met heel veel kleine Unix bestanden van 8.4MB. Dus geen mappenstructuur zoals op een externe HD.

Bijdrager
    SunKeeper

Bij mijn weten bevat een .sparsebundle gewoon de mappen met de naam van de geback-upte Macs, net zoals anders in een backups.backupd-map op een USB-FireWire-schijf aanwezig is.

Dat is ten minste zo op een schijf die aan een AirPort Extreme heeft gehangen. Aangezien mijn Mac soms denkt dat dat een Time Capsule is, geloof ik niet dat er verschil is.

Kijk nog maar eens opnieuw.:)

Inactief
    Anoniem

Dit is wat ik te zien krijg als ik de .sparsebundle open. Geen mappenstructuur te vinden…

Edit: als ik de .sparsebundle open door te dubbelklikken zie ik wél de mappenstructuur.:-)

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, ik wou het al noemen: je moet dubbelklikken! Is toch ook al honderd jaar dé manier om een bestand (óók een sparsebundle, dmg, dvd, etc) op een computer te openen?!

Bijdrager
    TinMachine

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties. Als ik via de laatste hyperlink naar de supportpagina ga, zie ik nou net niet of er op de nieuwe schijf eerst gestart wordt met een volledige back up, of dat hij, gekoppeld aan de Time Capsule, de aldaar gestarte en gecontinueerde back ups zal voortzetten op de nieuwe schijf. Of heb ik het niet goed gelezen?

Bijdrager
    GoeieDag

Wat jij wilt, wordt volgens mij niet ondersteund.
    Je kunt geen TM bestand overzetten uit een TC overzetten naar een externe HD, en dan deze weer aan de TC koppelen en vrolijk doorgaan, lijkt me. Maar zelf uittesten kan geen kwaad.
    En het is toch ook niet zo erg om opnieuw te beginnen (en de oude TM backup van de TM weg te gooien)? Je bent dan je historie kwijt, maar niet je backup.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat ligt er maar net aan wat de TS belangrijker vindt: de data in de oude backups of een nieuwe externe harde schijf.

Als je ziet dat externe harde schijven (ook grote capaciteiten) tegenwoordig nog amper wat kosten..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.