9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Wim18A

Verontrustend geval. iMac corrupt? Worm o.i.d.?

Ik heb twee Macs staan; een iMac en een Macpro. Beiden draaiden tot voor kort probleemloos onder OSX 10.7.5.
    De iMac begon gisteren ineens rare kuren te krijgen. De menubalk vd Finder begon aan en uit te flikkeren en ik kon nergens meer bij.
    Met een boot usb-stick Schijfhulpprogramma gedraaid Alles is OK. Gestart met Shift. Pram gezapt (alt-commad, P-R ingedr. houden)
    Maar het blijft hetzelfde.
    Via een omweg kon ik nog wel bij Systeemvoorkeuren komen en Opstartschijf op Doelschijfmodus gezet. Zodoende kon ik hem met een FireWire verbinding benaderen vanaf de Macpro. De hele iMac HD overgekopieerd naar een externe harddisk.
    Als ik nu die externe, met daarop de hele inhoud vd iMac, wil open klikken dan lijkt het of de finder van de Macpro in de stress schiet want alles wat ik daar op het bureaublad heb verdwijnt kort en komt weer terug.

Help, wat is hier aan de hand?
    Alvast grote dank.

Bijdrager
    SMTR
    Wim18A op 03 november 2014

Help, wat is hier aan de hand?

Geen idee! Voer een clean install uit als je het niet vertrouwd.

Bijdrager
    SunKeeper

Worm? Even met de stofzuigert erdoorheen, komt ie er misschien wel uit.:wink:

Serieus: als je zeker weet dat je de hele harde schijf hebt overgekopieerd is het misschien niet eens een slecht idee om een nieuwe installatie te testen.

Probeer het eerst zonder iets vooraf te wissen, mocht dat niet helpen kun je altijd de schijf nog wissen en een schone nieuwe installatie doen.

Opnieuw opstarten en houdt Command+R ingedrukt.

Bijdrager
    Noest

Maak ook een back-up van alleen je afzonderlijke bestandsmappen, want voor je het weet is straks ook je volledige back-up corrupt;)

Bijdrager
    Rickje

En wat als je met een andere gebruiker inlogd?

Bijdrager
    App-ie

Heb je onlangs iets geïnstalleerd? Soms zijn er compatibiliteitsproblemen met software. Zo vond ik net dit (is dan wel onder Mavericks maar goed):
    https://discussions.apple.com/thread/5495966?tstart=0

Probeer ook es in Safe Mode op te starten…

Bijdrager
    Obi

Download het gratis ‘Adware medic’ mogelijk heb je adware opgelopen,
    dit kan het verwijderen:

http://www.adwaremedic.com/index.php

Als dit niet helpt, kun je eventueel met ‘etrecheck’ controleren
    welke hard en software je hebt geinstalleerd, etrecheck genereert ook een lijst
    van software die te oud is of niet correct werkt / geinstalleerd is.
    Etrecheck is ook gratis.

http://www.etresoft.com/etrecheck

hth

Bijdrager
    Wim18A

Obi, je aanbeveling heeft niet gewerkt.
    App-ie de, het onderwerp van dicussie lijkt erg veel op mijn probleem.
    Safe mode helpt ook niet. ;-[

Toch zeer bedankt natuurlijk.

Bijdrager
    Wim18A

He gelukkig, opgelost! Via een de collega’s van MacFreak werd ik getipt op een posting bij Macrumors (ja, ja, als je d’r maar komt..):

Ik plak hem hieronder:

While adding another account works to stop the finder flashing, it was not an option as I didn’t want to have to reset and reload everything from my main ‘flashing’ account. After much reading and many suggestions that did not work the following finally did.
    NOTE: This flashing started when I downloaded the latest software update 10.7.4.
    I think Apple has dropped the ball. Lion has been atrociously glitchy.
    SOLUTION:
    1. Chances are that you can’t use finder to drag anything into folders. If this is the case go to Apple/System Preferences/Users & Groups and create another temporary account with administrative access. Log out of the ‘flashing’ account and into the temp account.
    2. In safari to http://www.titanium.free.fr/download.php and download the Maintenance software for your version of Lion.
    3. Open it, drag the ‘maintenance’ file to your applications/utilities folder. Double click to open the program and run the default tests.
    4. On completion restart the computer and log back in to the ‘flashing’ account, which by now should be fixed.
    This did it for me. Its a pain so I hope this info helps other people who may be affected.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.