4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    joshuaq1992

Verminderde ruimte op SSD

Beste OMT,

Heb sinds Juli een mooie 13.3 MBP met 128 SSD. Ik gebruik de MBP enkel voor de universiteit (internetten, mailen, tekstverwerken).
    Daarnaast houd ik ervan om af en toe het een en ander te downloaden. Dit zet ik vervolgens op een externe schijf. Ruimte zat zou je denken met die 128 gig dan.

Nu is het zo dat ik de laatste tijd veel muziek luister. Ben sowieso muzikant en heb een redelijke bibliotheek bijna 40 gig (op itunes vermeld hij 38).
    Ik checkte laatst mijn vrije ruimte op mijn mac en zag dat deze drastisch gedaald is.
    Van de 128 gig is een magere 30 gigabyte vrij. Als ik optelsommetjes ga maken kom ik er niet uit. De enige ruimte die ik me kan indenken zijn die 40 gig van mijn muziek + wat andere verwaarloosbare dingen.

Nu heb ik het programma Disk Invertory X gedownload om mijn schijf te analyseren. Kwam erachter dat mijn itunes bibliotheek groter is dan die 38, hij is iets van 44. Hoe komen deze 6 gig er plotseling bij?
    Daarnaast zou ik ook 14 gig aan documenten hebben, waarvan er 4 gig naar een sleepimage gaat en verschillende andere grote bestanden (op mijn hdd onder de map: private). Weet iemand hoe dit komt?

Ik denk dat ik binnenkort misschien overweeg om een andere SSD in te gaan bouwen enkel voor mijn muziekbibliotheek en downloads.
    Zit te denken aan een andere 128 of 256 gig schijf. Kunnen jullie mij daarover tippen? Wat is op dit moment HOT?

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.

Bijdrager
    TheBigZ
    joshuaq1992 op 03 mei 2012

Zit te denken aan een andere 128 of 256 gig schijf. Kunnen jullie mij daarover tippen? Wat is op dit moment HOT?

Of een hybride schijf? Heb je meteen meer dan genoeg ruimte.

Moderator
    unSOUND

Nu heb ik het programma Disk Invertory X gedownload om mijn schijf te analyseren. Kwam erachter dat mijn itunes bibliotheek groter is dan die 38, hij is iets van 44. Hoe komen deze 6 gig er plotseling bij?

Kijk eens met het programma OmniDiskSweeper… Die kan alles sorteren van groot naar klein, dan zie je vrij snel waar die 6 heen zijn. Het kunnen overigens ook gewoon films, muziek en podcasts zijn die je wel hebt gewist uit iTunes, maar niet uit de iTunes library.

Daarnaast zou ik ook 14 gig aan documenten hebben, waarvan er 4 gig naar een sleepimage gaat en verschillende andere grote bestanden (op mijn hdd onder de map: private). Weet iemand hoe dit komt?

Sleepimage is een kopie van het Ram geheugen voor tijdens de sluimer, voor het geval de accu te leeg raakt om het te onthouden. Dat hoort dus gewoon. Je kunt het overigens wel uit zetten, maar dan verlies je dus ook een stukje veiligheid. De losse bestanden zijn het virtuele geheugen van OS X.[/quote]

Ik denk dat ik binnenkort misschien overweeg om een andere SSD in te gaan bouwen enkel voor mijn muziekbibliotheek en downloads.

Gewoon een gewone HDD erbij zetten, een SSD ( of hybride schijf ) is onnodig voor zaken als iTunes library, downloads, films en andere zaken. Voor veel minder geld heb je een HDD van 1 TB.

Bijdrager
    iep

Daar staat weer tegenover dat een hdd schokgevoeliger is dan een ssd. Weet niet wat voor data je vanuit de universiteit erop hebt staan maar als dat enigszins veilig moet zijn kan ik me voorstellen dat die schokbestendigheid een goed argument is voor de keuze van een ssd. Op snelheidsgebied zul je er ook wel wat op winnen maar zoals unSOUND al aangeeft geldt dat niet voor alles.

Je iTunes library bestaat uit meer dan muziek alleen. Album art e.d. tellen ook mee in het geheel.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.