22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    alvinvdv

Verliesvrije downloads voor audiofielen…. Doorbraak?

http://www.tijd.be/nieuws/wijde_wereld/Deutsche_Grammophon_biedt_verliesvrije_downloads_aan.8115331-603.art

Echte audiofielen zweren bij vynilplaten, daar de klank meestal superieur is.
    Een goede CD klinkt naturrlijk ook niet slecht… maar volgens kenners blijft ‘de klank’ toch achter.
    (Alles natuurlijk met de juiste apparatuur.)

Wanneer we dan praten over MP3 onthalen ze dat meestal met een minachtend glimlachje….

Nu zijn er degelijke apparatren te koop om MP3’s af te spelen….
    http://www.fat-man.co.uk/docs/product_07/line_up.shtml

Bovenstaande in combinatie met de juiste luidspreker kan een goed resultaat geven qua geluidskwaliteit…
    Althans beter dan de meeste audiosystemen (de prijs is navenant natuurlijk)

Denken jullie dat MP3/ verliesvrije downloads ooit een ‘audiofiele’ doorbraak kunnen maken??
    Technisch moet het m.i. wel kunnen… CD’s zijn ook enkel O I”n…

Kenners lachen me uit, maar ik ben van mening dat (mits het goede materiaal, versterker, boxen, geluidskaart) veel mogelijk is!

Ervaringen/meningen zijn welkom!

Bijdrager
    Afroman

Je hebt digitale media die beter klinkt dan vinyl. Maar het heeft de charme niet van vinyl zeg maar.
    FLAC, Apple Lossless, AIFF, WAVE zijn allemaal compressieloze formaten. Audiofielen zullen hier zeker ook naar luisteren.

Bijdrager
    alvinvdv

Qua geluidsdrager kan ik je natuurlijk gelijk geven…

Maar meestal ontbreekt het aan de apparatuur deze ‘compressieloze’ dragers af te spelen……

Mijn vraag is kunnen we hetzelfde niveau halen als vynil/CD (zonder naar het kostenplaatje te kijken) ??

Hoe?
    Welke apparaten?

Bijdrager
    Nietzman
    ”alvinvdv”

Kenners lachen me uit,

Kenners, kenners, sentimentele fossielen zul je bedoelen!

Bijdrager
    Calpa

Vinyl is niet zo superieur als sommigen beweren, de specifieke klank die het voortbrengt is juist iets dat toegevoegd wordt aan de muziek door de afspeelmethode, het ‘mechanische’.. natuurlijk raak je dat kwijt bij digitalisering, maar het is iets dat sowieso niet in de originele muziek aanwezig was.

Lid
    Pepperonie
    ”alvinvdv”

[…]

Hoe?
    Welke apparaten?

Heel simpel, loseless bestanden downloaden zoals eerder gezegd. Ik download eigenlijk ook veelal loseless, zeker als het echt goede muziek is (voor mijn rock bout het toch niet).
    Daarbij komt een goede geluidskaart, dit is ook weer puur mening. Maar al begin je met een asus xonar ben je op de goede weg!
    En dan een koptelefoon (een echte goede). Een koptelefoon geeft naar mijn mening een veel betere en gedetailleerder geluid dan welke luidspreker dan ook.

Maar qua koptelefoon en geluidskaart (echte HQ) ben je samen toch wel zo’n 1000 euro kwijt…

Bijdrager
    sally

Er kunnen zoveel factoren een rol spelen. Dankzij mijn audio-interface Apogee Duet klinken de mp3’tjes van mijn Mac beter dan mijn ceedees over dezelfde installatie. Vraag me niet hoe het kan.

Bijdrager
    Marius1976

Het blijft een eindeloze discussie, zoals je over heel veel dingen eindeloos kunt discussieren.

Elke ‘drager’ van geluid heeft zo z’n voor en nadelen.

Persoonlijk ben ik een groot fan van vinyl. Er was een tijdje terug hier op het forum iemand die smalend deed over vinyl, en digitaal prefereerde omdat hij over tig jaar nog zonder enig ‘verlies’ naar z’n zelfde digitale opnamen kon luisteren.

Dat is waar. Toch komt bij de keus voor digitale dragers een aantal nadelen kijken. Je moet sowieso -los van de audiokwaliteit- dan wel de discipline hebben om je bestanden geregeld te backuppen bijvoorbeeld.

Doordat het digitale tijdperk alles ‘sneller’ heeft gemaakt is het ook vluchtiger. Mijn persoonlijke ervaring is in ieder geval dat ik -hoe nauwkeurig ik ook ben- ik in de loop der tijd toch (per ongeluk) muziekbestanden kwijt ben geraakt.

Als tegenhanger: ik haalde laatst van zolder weer een koffertje met singles. Sommige al meer dan 40 jaar oud. En het geluid is meer dan voortreffelijk te noemen. Vinyl is dus zeer zeker een serieuze kandidaat in deze discussie.

Verder is bij muziek luisteren zeker niet alleen de kwaliteit van het geluid bepalend voor de beleving. Misschien is het wel een veel minder belangrijke factor dan men denkt. De omgeving c.q. situatie waarin je de muziek hoort, is buitengewoon bepalend. Ik kan me indenken dat wanneer je compleet afgesloten van de buitenwereld, depressief in een ingesneeuwd hutje zit te zijn, je een heel bijzonder moment kan beleven als je op je wikkie-wakkie transistor radiootje met miniscuul speakertje een lied hoort, waar je persoonlijk heel veel mee hebt. Dan wanneer je in je heerlijk verwarmde huis met een kop thee, dit zelfde lied in de meest perfecte geluidskwaliteit hoort.

Ook wil ik nog opmerken dat ook de digitale ontwikkeling doorgaat, wat inhoudt dat wat je op dit moment voor ‘superieur’ houdt, misschien over een bepaalde periode waardeloos is, omdat je dan aan een nieuwe standaard bent gewend. 5 jaar geleden was ik diep onder de indruk van de kwaliteit van mijn eerste digitale camera. Als ik de plaatjes NU bekijk, heb ik er spijt van dat ik die momenten toen niet heb vastgelegd met een normale camera. Terwijl ik toen net zo liep te blaten als sommigen over digitaal geluid nu.

Ok toegegeven, het is een oneerlijke vergelijking, omdat de compressiefactor een rol speelt, maar ik heb dus uit de beginperiode nog wat mp3’tjes. Oh wat vond ik die fan-tas-tisch. Me in die tijd nooit gerealiseerd dat ik ze misschien wel fantastisch vond doordat m’n speakers zo waardeloos waren. Ook werd mijn enthousiasme gevoed door het feit dat ik nu veel meer muziek op m’n zielige 200MB harddisk kwijt kon. Door deze psychologische verblinding ervoer ik de muziek als net zo mooi als op het origineel. Pffft. Als ik ze nu terughoor, lijkt het wel of ik naar een AM radio station zit te luisteren. (wat overigens ook weer zo z’n charme heeft). Kortom: toen vond ik die mp3 geweldig, met de wetenschap van nu is het niet om aan te horen.

Dus… ik ben benieuwd hoe er over tig jaar naar de huidige audio-bestandsformaten wordt aangekeken.

Ik houd van de meeste geluidsdragers, om de meest uiteenlopende redenen. Feitelijk heb ik nog het minst met de CD.
    Ik heb bovenstaande alleen gepost, omdat ik vind dat vinyl zeker niet iets voor achterlopende mensen (of fossielen), en tegelijkertijd aan al die digitale ontwikkelingen ook nadelen kleven. Kortom: het een sluit het ander niet uit.

Groet
    M.

Bijdrager
    petervl57
    ”alvinvdv”

Qua geluidsdrager kan ik je natuurlijk gelijk geven…
    Maar meestal ontbreekt het aan de apparatuur deze ‘compressieloze’ dragers af te spelen……
    Mijn vraag is kunnen we hetzelfde niveau halen als vynil/CD (zonder naar het kostenplaatje te kijken) ??
    Hoe?
    Welke apparaten?

Gewoon via je iMac met een airport express in airtunes-modus en met een digitale draad naar je versterker. Klinkt prima. Nog beter: koop een receiver/versterker met eigen wifiontvanger (scheelt weer schakels die de overdracht negatief zouden kunnen beinvloeden). Helaas treft je wifi alleen op de topmodellen aan (maar ja, ik hoefde niet naar het kostenplaatje te kijken, zei je en dan heb je wel weer een hele goede receiver) .

Bijdrager
    Pieterr
    ”petervl57″

Gewoon via je iMac met een airport express in airtunes-modus en met een digitale draad naar je versterker. Klinkt prima.

Klopt helemaal: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1915015#1915015

Bijdrager
    compie

eh sorry . maar mp3 is echt niet voor audio liefhebbers,

mp3 past compressie toe, en dat hoor je…

vergelijk bv eens een sacd opname met mp3 op een goede installatie… en dan hoor je dag en nacht verschil

mp3 is praktisch en handig… meer niet…

:D

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben een groot fan van muziek, niet van geluidsdragers.

In de jaren veertig en vijftig konden mensen helemaal lyrisch worden van een deuntje dat uit een krakerig radiootje klonk.

Er zit waarschijnlijk ook wel verschil tussen muziek-liefhebbers en audio-liefhebbers.

Als je bij een live-concert bent wordt je aan alle kanten geteistert door bijgeluiden (publiek, piepende installatie, omgevingsgeluid, etc.). Toch vindt bijna iedereen dit het summum van muziek beleven.

Het is erg subjectief dus.

Bijdrager
    Marius1976

@KW

Daar vat je inderdaad de nuance perfect samen. Er is inderdaad een verschil tussen het liefhebben van muziek enerzijds, en het waarderen van de kwaliteit van de audio anderzijds.

Bijdrager
    petervl57
    ”compie”

eh sorry . maar mp3 is echt niet voor audio liefhebbers,
    mp3 past compressie toe, en dat hoor je…
    vergelijk bv eens een sacd opname met mp3 op een goede installatie… en dan hoor je dag en nacht verschil
    mp3 is praktisch en handig… meer niet…
    :D

Het gaat hier ook niet alleen om mp3. Alvinvdv start hier een topic over gebruik van lossless-bestanden. En dan zijn de verschillen er nog, maar veel kleiner. Theoretisch zouden die verschillen er niet kunnen zijn want alles wijst erop dat de computerbouwers er in geslaagd zijn om een exacte overdracht op het niveau van bits en bytes te realiseren. Maar waarschijnlijk als gevolg van de invloed van de kwaliteit van afpeelapparatuur, hoor je toch verschillen en die verschillen zijn belangrijk.

Een veel gehoorde klacht van overbrengen van muziek vanaf een iTunesverzameling naar een stereoinstallatie is dat de muziekweergave vlakker is, hoe hoog de bronkwaliteit ook is. Het is heel zuiver, maar een stuk van de geluidsdynamiek ontbreekt. Dat betekent voor de kritische luisteraar vaak het verschil tussen luisteren naar – op zich mooie klanken – of het gevoel hebben dat de zanger of het instrument zelf daadwerkelijk in je kamer staat. En dat laatste is wel de ultimieme muziekervaring. Dat niveau wordt met een iTunesverzameling nog niet bereikt.

Dat heeft vermoedelijk veel meer te maken met de invloed van converters in versterkers. Het zou een grote stap vooruit zijn als de makers van audiofiele apparatuur zich eens op dit probleem zouden storten. Helaas richten die zich nog massaal op de weergave van traditionele geluidsdragers. Gezien de ontwikkeling dat bepaalde audiomerken nu wifi gaan inbouwen in hun topmodellen, hopen we maar dat dat snel zal gaan veranderen.

Bijdrager
    KR1275
    ”KarelWillem”

Ik ben een groot fan van muziek, niet van geluidsdragers.

In de jaren veertig en vijftig konden mensen helemaal lyrisch worden van een deuntje dat uit een krakerig radiootje klonk.

Er zit waarschijnlijk ook wel verschil tussen muziek-liefhebbers en audio-liefhebbers.

Als je bij een live-concert bent wordt je aan alle kanten geteistert door bijgeluiden (publiek, piepende installatie, omgevingsgeluid, etc.). Toch vindt bijna iedereen dit het summum van muziek beleven.

Het is erg subjectief dus.

Dat geloof ik zeker. Ik ben beide, maar kan intens genieten van net een beetje meer. Ik heb een Sony SCD-XA777ES en dat is echt intens genieten van een CD.

Beleving is vaak iets emotioneels. Het is kleine moeite om vinyl digitaal vast te leggen en op exact dezelfde wijze te genieten. DVD-Audio (hoge resolutie PCM) is in staat zonder de input aan te tasten opnamen te maken. Alles valt of staat met de weergave (element, aandrijving), verbinding (stekkers, kabels), versterking, A/D-omzetting (zeer kritich!) en geluidskaart. Maar dat geldt ook allemaal voor analoge weergave (m.u.v. A/D-conversie). Alleen jammer dat er weinig spelers zijn die DVD-A kunnen weergeven. Er is voldoende HR PCM opname apparatuur te koop. Zolang de markt weinig waarde hecht aan kwaliteit, zal het nooit gemeengoed worden. Ook heeft de SA-CD / DVD-A oorlog roet in het eten gegooid, waardoor platenleveranciers gestopt zijn met deze producten. Jammer, want de meeste studio-opnamen zijn in HR PCM en weergavemogelijkheid is op DVD-spelers een klein kunstje en niet moeilijker dan bijvoorbeeld jpg-weergave.

MP3 past niet in deze discussie. Ik heb een test gedaan met ee CD naar MP3 320 VBR en dat weer terug naar 44.1 PCM n dat gebrand op CD. Er is dan wel degelijk verschil te horen, maar gevoelsmatig mis je een hoop.

Bijdrager
    Afroman

Ik ben ook een muziekliefhebber. Maar ook een beetje audio. Ik kan bijvoorbeeld geen muziek aanhoren wat blikkerig klinkt. Maar extreem hoge eisen heb ik ook weer niet.
    Ik ben blij met AAC 256 bitrate. Maar er zijn anderen die blij zijn met MP3 48 bitrate, of WAVE.

Maar bij mij is het belangrijkste… de muziek.

Bijdrager
    sanius

Ik ben van mening dat als je eenmaal begint met op zoek gaan naar de hoogste audio kwaliteit, dat je nooit kunt stoppen. Het kan altijd beter en naar gelang je budget zul je hier dan ook investeren.

Maar dit maakt voor mij muziek luisteren niet leuker. Het gaat om het gevoel wat je bij een nummer hebt. Stel: je staat met je vakantieliefde in een of andere Italiaanse bar. Het is een klein plaatsje waar je op vakantie bent en dit kleine cafeetje heeft als enige vorm van vermaak een oude jukebox. Samen dans je op een of andere franse chanson en je hebt de avond van je leven.
    Als je weer in Nederland bent denk je weer eens terug aan die avond en blijft dat bepaalde liedje in je hoofd hangen. Je gaat ernaar op zoek en vind uiteindelijk een cdtje op de markt waar toevallig het liedje op staat. Thuis stop je het schijfje in je speler en zet snel het juiste nummer op.
    Herinneringen beginnen terug te komen als je de eerste noten hoort, maar het is niet hetzelfde. Het nummer klinkt veel te klinisch, veel minder romantisch. De sfeer van die avond zit niet op de cd, het lijkt eerder een synthetisch namaakliedje.

Het is dus heel belangrijk in welke situatie je muziek hoort om het gevoel vast te stellen. Muziek die je in clubs hoort is ook 10x beter in clubs dan thuis (hoe groot je wattage en woofer ook mag zijn).

Dus zoals al eerder werd vermeld denk ik niet dat er een soort heilige graal is wat betreft audiokwaliteit, maar dit is ook niet belangrijk. Emoties worden niet bepaald door audiokwaliteit.

Bijdrager
    mark-a-mac

Wadia levert denk ik wat de TS zoekt. http://wadia.com/products/transports/170i/

Ofwel een aparte D/A die de digitale uitgang van je iPod gebruikt. Die Fatman-dingen gebruiken gewoon de D/A ín de iPod. Die is best goed, maar audiofielen willen altijd beter.

Bijdrager
    petervl57
    ”sanius”

I Stel: je staat met je vakantieliefde in een of andere Italiaanse bar. Het is een klein plaatsje waar je op vakantie bent en dit kleine cafeetje heeft als enige vorm van vermaak een oude jukebox. Samen dans je op een of andere franse chanson en je hebt de avond van je leven.
    Als je weer in Nederland bent denk je weer eens terug aan die avond en blijft dat bepaalde liedje in je hoofd hangen. Je gaat ernaar op zoek en vind uiteindelijk een cdtje op de markt waar toevallig het liedje op staat. Thuis stop je het schijfje in je speler en zet snel het juiste nummer op.
    Herinneringen beginnen terug te komen als je de eerste noten hoort, maar het is niet hetzelfde. Het nummer klinkt veel te klinisch, veel minder romantisch. De sfeer van die avond zit niet op de cd, het lijkt eerder een synthetisch namaakliedje.

Het is dus heel belangrijk in welke situatie je muziek hoort om het gevoel vast te stellen. Muziek die je in clubs hoort is ook 10x beter in clubs dan thuis (hoe groot je wattage en woofer ook mag zijn). Dus zoals al eerder werd vermeld denk ik niet dat er een soort heilige graal is wat betreft audiokwaliteit, maar dit is ook niet belangrijk. Emoties worden niet bepaald door audiokwaliteit.

Zo ervaar jij dat, maar dat is niet de enige waarheid voor andere muziekliefhebbers. Voor veel mensen is muziek inderdaad een belangrijke reminder aan mooie ervaringen, waar die muziek een rol bij speelde.
    Maar als je de muziek zelf een mooie ervaring vind, en het luisteren naar instrumenten, bepaalde zang of bepaalde composities erg goed vind, dan is audiokwaliteit wel degelijk medebepalend voor de emotie die het kan oproepen. Die audiokwaliteit maakt muziek wel degelijk leuker en sterker nog: Heel belangrijk voor de beleving van kwaliteit van muziek.
    En dat heeft maar in heel beperkte mate te maken met “wattage en woofers” , maar vooral met een evenwichtige samenstelling van je installatie, waarbij natuurlijke klank, goede dynamiek en goede plaatsing van instrumenten in de afspeelruimte veel belangrijker is, dan ” vermogen en boom-boom” .

Bijdrager
    sanius

Ik weet dat wattege en woofers niet bepalend zijn voor de algehele audiokwaliteit, maar dit gebruikte ik om mijn punt duidelijk te maken over club muziek.
    Andere genres vragen om heel andere setups, klassiek bijvoorbeeld. Daar wil je een groot midden- en hoogbereik en volume en bass zullen daarbij minder belangrijke factoren zijn in je installatie. Op dat punt ben ik het met je eens, maar dit is meer een gevoelskwestie.

Ik snap dat muziek beluisteren via bijv. laptopspeakertjes lang niet zo bevredigend is dan wanneer het via een hifi systeem wordt afgespeeld. Dit geldt ook voor te sterk gecomprimeerde mp3’s.
    Maar wat ik wilde duidelijk maken is dat (voor mij) de muziekbeleving niet beter wordt wanneer het over een “audiofiel systeem” wordt afgespeeld in plaats van over een ‘regulier systeem’. Ik eis echter wel een bepaalde mate van hifi als ik muziek afspeel, maar ik zou nooit DVD-audio of SACD’s en bijbehorende spelers aanschaffen omdat voor mij de meerwaarde te klein is ten opzichte van de prijs.

Ik vind het belangrijker welke emotie muziek bij me oproept, maar ik hoef het niet op de hoogst mogelijke kwaliteit te beleven. Misschien als ik later veel verdien dat ik me er steeds meer mee ga bezighouden.

Wat ik ook probeerde te zeggen was dat soms ultieme kwaliteit dus niet bepalend is voor het gevoel. Om de vergelijking te trekken met film: denk maar eens aan Quentin Tarantino’s Death Proof. Deze film is express van een lage beeldkwaliteit voorzien om een gevoel van de grindhouse cinema over te brengen. In de jaren zeventig werden low budget films vaak maar 1 of 2 keer op film gezet en die rollen gingen dan van stad naar stad. Als dan uiteindelijk die film in jouw stad was aangekomen waren de rollen vaak al aardig versleten waardoor er veel strepen en vlekken in het beeld zaten. Ook misten soms bepaalde spoelen zodat er gaten in de film ontstonden. Maar dit ‘probleem’ leverde wel unieke bisocoopervaringen op en gaf vaak een extra dimensie aan de filmervaring.

Dit geldt ook voor oude nummers die je op vinyl hebt gehoord. Sommige tracks kregen bepaalde tikken en ruis zodat die een extra laag vormde over de muziek. Na verloop van tijd kende je het nummer niet anders.
    Laatst hadden we uit een erfenis een collectie SP plaatjes uit een jukebox in huis. Om ze even te beluisteren hadden we de pick-up uit het stof gehaald en een paar plaatjes gedraaid. Je kreeg meteen een soort van authenticiteit mee tijdens het luisteren en je had meteen zin om te gaan dansen. De kamer kreeg een sfeer van een ouderwetse disco en je kreeg meteen nostalgische gevoelens.
    Er zat ook een cd speler bij dus die hadden we ook even aangesloten om te kijken of het ding het nog deed. Na de hele middag naar krakerige plaatjes te hebben geluisterd klonk het geluid uit de cd speler wel heel steriel en zuiver. Het klonk mooi maar er zat geen sfeer in.

Ik spreek je echter niet tegen, ik snap audiofielen heel goed. Maar voor mij is de zoektocht naar perfect geluid overbodig.

Bijdrager

Al een iets ouder topich maar toch even ‘my two cents’;)

SInds ik een fatsoenlijke hifi / av installatie heb, luister ik toch echt anders naar mijn cd’s/mp3’s etc. (Denon AVR2307 reciever aangesloten op 11 jaar oude Kef speakers aangevuld met een MJ Acoustics subwoofer). Wat mij betreft een goed begin naar een nog betere geluidsbeleving.

Nu ben ik dus ook “slachtoffer” geworden van het upgrade virus van mijn MP3’s…. De kwaliteitsverschillen beginnen nu namelijk echt op te vallen en ben benieuwd waar jullie je downloads vandaan halen (lossles kwaliteit het liefst).
    Ik ben op dit moment ook mijn oude cd’s aan het rippen in de Apple lossles versies. Het gaat er op vooruit!

Bijdrager
    dr.cody

Ik heb een vrij grote collectie Mp3’s en AAC’s (100GB) die ik over een tijdsbestek van 6 jaar heb opgebouwd. De Meeste bestanden zijn 256Kbps VBR AACtjes. Ik probeer het binnen te halen in FLAC als het kan maar zet ze daarna altijd om in AAC omdat ik het verschil na een blinde test in een geluidsstudio gewoon weg niet kon horen en natuurlijk de hoeveelheid schijfruimte die het dan in neemt is een stuk minder.

Ik luister dat bij mijn PowerMac G5 met een M-Audio Audiophile 2496 geluidskaart

en een set KRK Rokit 5’jes (studio monitoren)

Ik kan niks anders zeggen dat het echt geweldig klinkt!

In mijn woonkamer heb ik een Denon AVR-3808 Receiver

die weer aangesloten staat op de KEF KHT-3005 SE thuisbioscoop speaker set.

Dit setje leest direct via het netwerk mijn muziekbestanden van mijn PowerMac G5 en speelt ze dan af, gebruik makend van de muzikale kunsten van mijn Denon.

Ook bij deze combinatie ben ik uiteindelijk ook uitzonderlijk tevreden.

Mijn punt is dat geluid erg persoonlijk is. Voor mij hoeft het gewoon niet beter maar ik weet dat het altijd beter kan.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.