7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    EJK

verlies van beelden (of fracties daar) bij inladen in Imovie

L.s.

Als ik videobeelden wil inladen van mijn videocamera naar Imovie lijken er stukken tussenuit te vallen waardoor er een schokkend beeld ontstaat…Tevens heb ik de indruk dat als ik een dvd op de tv bekijk de beelden een fractie sneller gaan dan wanneer ik de beelden af laat spelen door de videocamera.
    De beelden rechtstreeks van de videocamera zijn ook veel scherper (minder blokkerig) dan wanneer ik dezelfde beelden van de gemaakte dvd schijf bekijk.

Hoe kan ik deze dingen verhelpen ?
    Met name de stukjes video die eruit zijn gevallen (de schokkende beelden/overgangen zijn irritant)
    (het lijkt of imovie niet alle data van mijn videocamera heeft kunnen verwerken.

Met vriendelijke groeten

Eric jan

Bijdrager
    addyboy

Omdat er niemand reageert doe ik maar een complete gok :P.. Zou het misschien kunnen komen doordat je mac met PAL werkt en je videocam met NTSC (PAL werkt namelijk met 20 frames per seconde en NTSC met 30).. naja.. totale gok en ik zal het denkt ik ook mis hebben :P.. maarja.. meedenken kan geen kwaad toch?

Bijdrager
    pluche

ik ga er vanuit dat je met een digicam je film via firewire opneemt

1) kijk je verbindingen goed na en/of de kwaliteit van de kabel; heb ook zo eens last gehad met een analoog/digitaal convertor en uiteindelijk bleek de oorzaak een marginale connectie kabel/toestel
    ook: niet alle firewirekabels zijn van goede kwaliteit

2)opnemen met iMovie vind ik niet zo denderend – zelf gebruik ik een freeware programma “Vidi” genaamd, downloaden via Version Tracker

Bijdrager
    Ruben
    ”addyboy”

(PAL werkt namelijk met 20 frames per seconde en NTSC met 30)

Kleine correctie, PAL werkt met 25 frames per seconde en NTSC inderdaad met 30. Zal ongetwijfelt te maken hebben of een gevolg zijn van het feit dat TV toestellen hier op 50 Hz draaien (of het dubbele) en in Amerika (NTSC) op 60 Hz. Maar dat terzijde…

EJK, heb je toevallig een DVD gefikt met iDVD en staat er meer dan een uur beeld op? Ik had gisteren namelijk precies dezelfde ‘klacht’. Een eerder gebrande DVD van 20 minuten zag er op TV perfect uit, de DVD die ik gisteren maakte (anderhalf uur) vertoont ook dat schokkerige effect.

Ik denk dat dit komt omdat er toch op een bepaalde manier een extra compressie wordt toegepast of iets dergelijks. Normaal gesproken zou je op een ENKEL LAAGS DVD natuurlijk maar een uurtje beeld kwijt kunnen. Ik kreeg bij het branden namelijk ook de melding dat het niet ging passen en dat ik in mijn Preferences in iDVD moest kiezen voor “Best Quality” i.p.v. “Best Performance”, omdat in dat laatste geval er inderdaad maar één uur video op past.

Nu vind ik de term “Best Quality” tamelijk misleidend, omdat de andere instelling juist betere kwaliteit geeft, maar ik meen hier jouw probleem in te herkennen. Vooral bij snelle bewegingen met de camera, waarbij dus het beeld snel voorbij komt scrollen treed op de uiteindelijke DVD een schokkerig beeld op. Dit was niet te zien in de originele opname in iMovie.

[Edit]

Ik zag na het posten dat “pluche” inmiddels ook een reaktie had gegeven en dat deze het meer zoekt in de overzetting via de FireWire. Persoonlijk denk ik dat dit het probleem niet kan zijn. Mijn persoonlijke ervaring hiermee is namelijk dat de camera simpelweg gewoon stopt wanneer deze de beelden niet snel genoeg ‘kwijt kan’ via de FireWire, maar misschien is dit camera afhankelijk.

Bijdrager
    mereltje

Naast het PAL- NTSC verhaal kan ik me nog voorstellen dat de instellingen van je camera niet helemaal kloppen, kijk dat nog even na zou ik zeggen.
    Meestal liggen deze problemen volgens mij inderdaad niet aan de FireWire aangezien imovie gewoon kapt als het niet goed lukt met importeren.
    Over dvd’s branden. Wat het misschien ook kan zijn is dat er niet genoeg ruimte is op je harde schijf, je moet namelijk een aanzienlijke hoeveelheid overhebben om een dvd te schrijven, anders maakt de compu het makkelijke rvanaf door slecht beeld te geven.
    Wat ook belangrijk is dat je niet vanuit imovie exporteert naar idvd, dat gaat bij mij altijd mis. Het beste is je film in imovie te saven en vervolgens idvd te openen en daarin de QT of wat ook film te slepen. Dan heb je minder problemen met rare overgangen etc. En zoals iRuben zegt, belangrijk is dan ook de juiste instellingen van idvd te gebruiken. Ik gebruik wel altijd best quality maar dat ligt echt aan wat je materiaal is. Als je veel overgangen hebt etc raad ik toch aan best quality te gebruiken, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Bijdrager
    addyboy
    ”iRuben”
    ”addyboy”

(PAL werkt namelijk met 20 frames per seconde en NTSC met 30)

Kleine correctie, PAL werkt met 25 frames per seconde en NTSC inderdaad met 30. Zal ongetwijfelt te maken hebben of een gevolg zijn van het feit dat TV toestellen hier op 50 Hz draaien (of het dubbele) en in Amerika (NTSC) op 60 Hz. Maar dat terzijde…

Ow whoops :oops:, dankje voor de correctie. iig nog steeds waard om even te checken..

Bijdrager
    EJK

Bedankt voor jullie reacties en tips. Sorry voor de late reactie… was een paar dagen niet online… Ga jullie tips binnenkort proberen en hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groeten
    EJK

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.