13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    fred44nl

Verlatingsangst ??

Ons poezebeest is ongeveer 15 jaar oud en is  nogal een angsthaas.

Als er bezoek zou komen, dan is ze onzichtbaar en soms zelfs onvindbaar.

Voor ons is ze poeslief en aardig en dat is het belangrijkste.

Recentelijk loopt ze heel erg te miauwen, als we een tijdje weg zijn geweest, vooral na een vakantie.

Heeft de poes misschien last van verlatingsangst of is ze gewoon uit haar humeur ??

Bijdrager
    Shmoo

Grappig dat soort dingen. Katten/poezen hebben heel erg veel van dat soort trekjes die je ook bij mensen zou verwachten. Lijkt wel alsof ze leren van mensen.

Mijn poes heeft vast een trauma opgelopen vanwege haar mishandeling (mist ook een oogje) waardoor ze sowieso al veel schuwer is dan elk ander beestje. Prima verder. Stel iemand komt binnen die ze niet kent dan springt ze naar boven en zie je haar niet meer terug totdat het veilig is. Grappig want ik deed precies hetzelfde toen ik klein was. Als bezoek langs kwam ging ik naar mijn kamer en ik kwam pas naar beneden wanneer iedereen weg was.

Wat ik ook merk is dat mijn poes extreem slecht tegen veranderingen kan. Ze loopt gewoon door het huis en doet haar ding, geen last van het beetje en op bijna elke kamer heeft ze wel een plekje waar ze kan liggen. Zolang ze niet in mijn bed gaat liggen vind ik alles prima. Stel ik maak mijn bed niet op (kom wel eens voor) dan stap ik zo uit bed en dan liggen de lakens rommelig op bed. Maar stel de poes komt dan even buurten op mijn slaapkamer omdat ik daar zit te computeren dan loopt ze langs en als ze dan naar mijn bed kijkt ziet ze dat iets anders is dan normaal. Je ziet haar dan heel stilletjes sluipen naar het bed toe. Alles in de gaten houden om haar heen – ze weet dat iets anders is maar ze kan niet goed controleren wat. Als ik kan ook maar een heel klein geluidje maakt springt ze er meteen vandoor. Pure angst. Rare beestjes zijn het.

Bijdrager
    Brombeer

Misschien bidt poes wel tot de grote Bast?

Ons katertje (zie kattendraadje) werd op zijn oude dag ook steeds aanhankelijker. Ze weten gewoon dat ze kwetsbaarder zijn.

Heb je al een seniorencheck gedaan?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Brombeer op 21 maart 2020 om 15:03</p>

het is zo goed als onmogelijk om haar in een draag-bench te krijgen.

mede daardoor is ze – afgezien van inentingen – nog nooit bij een dierenarts geweest.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>fred44nl op 21 maart 2020 om 12:57</p>
    Ons poezebeest is ongeveer 15 jaar oud en is  nogal een angsthaas.

Als er bezoek zou komen, dan is ze onzichtbaar en soms zelfs onvindbaar.

Katten zijn rare en vooral eigengereide beesten. En ik kan het weten want ik ben opgegroeid met ze. Op ‘hoogtij’ liepen er 4 rond bij mijn ouders en was het ook geregeld beschuit met muisjes.

Nu hebben katten ook een aantal seintjes d.m.v. lichaamstaal en geloof het of niet maar één daarvan is knipogen. Een kat die in het bijzijn van anderen knipoogt laat zien dat ze de omgeving vertrouwd. Dus door (langzaam!) terug te knipogen laat jij als mens zien dat je de omgeving ook vertrouwd.

Dit werkt echt weet ik uit ervaring. Probeer het maar eens bij de eerstvolgende vuurwerk periode. (Het mag dan verboden zijn inmiddels in bepaalde steden maar dat gaat natuurlijk niet werken). Toen ik dus geregeld knipoogde naar mijn kat tijdens oudjaar was ze nog wel schrikachtig maar wel een heel stuk minder. Een van de katten van mijn ouders was overigens bang van onweer, het beest kroop dan onder het bed…

Wilde katten miauwen nauwelijks maar huiskatten des te meer en dat is een genetische ontwikkeling geweest en hoeft op zich niets te betekenen anders dan gezellige communicatie. (Tenzij het natuurlijk janken wordt). De gemiddelde toonhoogte van het miauwen zegt iets over hoe de kat zich voelt. Hoge tonen zijn een uiting van blijdschap terwijl lage tonen frustratie aanduiden. Mijn poes die ±17 werd (is in 2013 overleden) was van de straat gehaald door mij en ik noemde haar al vrij snel “Babbel” omdat het een enorme ‘kletskous’ was.

Ik woon twee hoog en als ik thuis kwam van mijn werk merkte ze dat en kon ik haar bovenaan de trap horen miauwen. Maar dat verstomde als ik bij het in de kamer stappen haar even oppakte en dan deed ze de rest van de avond alsof ik er niet was totdat ze weer honger kreeg…

Bijdrager
    fred44nl

ja, honden kunnen leuk zijn, maar katten niet minder:)

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>fred44nl op 21 maart 2020 om 15:36</p>

<p class=”cite”>Brombeer op 21 maart 2020 om 15:03</p>

mede daardoor is ze – afgezien van inentingen – nog nooit bij een dierenarts geweest.

Probeer dan toch maar eens het onmogelijke.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>fred44nl op 21 maart 2020 om 15:36</p>

Ook niet als je er voer in zet en er dus een soort ‘val’ van maakt? Zal wel een geduldwerkje worden maar als je echt bezorgt bent gezien de leeftijd dan is het het waart.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 21 maart 2020 om 17:18</p>
    <p class=”cite”><span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”>Ook niet als je er voer in zet en er dus een soort ‘val’ van maakt? Zal wel een geduldwerkje worden maar als je echt bezorgt bent gezien de leeftijd dan is het het waart.</span></p>

we hebben haar 2x in een draag-bench gekregen.

de 1e keer omdat we op vakantie gingen en een familielid wel voor haar zou zorgen.

mijn armen lagen helemaal open vanwege het kattegevecht.

een domme actie, want een poes of kat laat je beter gewoon thuis.

na 3 dagen kreeg ze uitdrogingsverschijnselen en is ze weer naar huis gebracht, alwaar ze meteen begon te eten en te drinken.

de 2e keer was toen we verhuisd zijn van Rotterdam naar Zeeland.

mijn verwondingen vielen mee, maar de stress van het poezebeest was er niet minder om.

haar naam is overigens Toeti wat is afgeleid van droeftoeter.

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    fred44nl

die foto klopt niet, want Toeti mist ondertussen een boven-hoektand:)

Bijdrager
    Brombeer

Een sabbeltand-huistijger!

Geweldig portret.

Bijdrager
    websania

Onze poes die de respectabele leeftijd van 20 wist te halen, werd de laatste jaren doof; eerst oost-indisch, maar later werd duidelijk dat ze niet goed meer kon horen en daardoor was ze vaak de weg een beetje kwijt.

Ook dementie kan bij katten voorkomen, maar zodra de zintuigen het af gaan laten weten, kunnen ze behoorlijk onzeker worden, omdat ze niet meer de bevestiging krijgen zoals ze die gewend waren. Nu gaat dat natuurlijk heel geleidelijk, maar toch was het bij onze poes de laatste jaren merkbaar.

Zolang ze goed blijven eten en drinken zou ik me niet zo ongerust maken en geruststellen als ze veel miauwt. Die van ons waren overigens altijd de eerste twee weken na een vakantie niet meer thuis voor ons; alsof ons een groot verwijt werd gemaakt dat we weg waren geweest. Ondanks oppas e.d. Onze huidige poes nemen we tot nu altijd mee op vakantie en daarmee hebben we dit soort problemen dus niet.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.