30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    meesje

Aankoopwaarde Macbook 12 inch

Om een beetje een gevoel te krijgen wat een redelijke tweedehands verkoopwaarde is voor een Macbook check ik altijd mac2sell.net. Echter de 12 inch Macbook (2015/2016) modellen kan ik op deze site niet terug vinden. Zie ik iets over het hoofd?

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt beter gewoon kijken op verkoopsites zoals Marktplaats wat mensen daar bieden voor dezelfde machines. Ik schat ergens rond de 1000,- voor een standaard model.

Bijdrager
    Shmoo

Zie dit. A-Mac dus gewoon met garantie. Dit is een demo model. die zal waarschijnlijk nog minder schade hebben dan een computer die serieus door iemand gebruikt is.

http://www.a-mac.nl/open-box-apple-macbook-12-inch-8gb-256gb-spacegrijs

Wat is de reden van verkoop is ik zo vrij mag zijn?

Lijkt mij een prima computer – het enige dat mij tegenstaat is het 12″ veel te compacte design. Het is echt zo’n MacBook Air 11″ computer waar je echt iemand voor moet vinden die op zoek is naar een extreem compact computertje om op te kunnen tikken (schrijven).

Bijdrager
    meesje

Bedankt voor met meedenken en zoeken. Echter ik wil niet een macbook verkopen, maar juist eentje kopen. Bij voorkeur een space grey exemplaar en het liefst ook een 2016 model. Maar de open box versie van A-Mac klinkt ook wel goed, ook al is het ‘maar’ een 2015 uitvoering. Waarom 2016 vraag je misschien af? De voornaamste reden is een iets betere accucapaciteit en energiezuinigere cpu (maar ook iets krachtiger). Het is volgens mij wel allemaal marginaal.

Op dit moment heb ik prive een iMac “Core i3” 3.06 21.5-Inch (Mid-2010) en zakelijk een MBP 15 inch Late 2013. Vanwege toekomstige gezinsuitbreiding moet de studeerkamer met de iMac opgeofferd worden. De iMac moet weg en vervangen worden door een Macbook. Natuurlijk kan ik de zakelijke macbook gebruiken, maar voor prive zaken vind ik het netter om dat niet te doen.

Toen maar een shortlist gemaakt:
    – MBA
    – MBP 13 inch (vorig model)
    – MBP met/zonder touchbar 13 inch
    – MB 12 inch

De MBA valt voor mij, voornamelijk vanwege het TN panel en non-Retina. Af en toe ben ik bezig met fotografie en vind het belangrijk dat het scherm goed is. Fotobewerken doe ik niet vaak, maar het beoordelen van foto’s en lichte bewerkingen toepassen moet wel kunnen. Ik had gelezen dat voor lichte fotobewerkingen de MB 12 inch wel moet voldoen.

Verder ben ik erg gecharmeerd van de kleur Space Grey. Tja, dan kom je uit op de nieuw MBP of de 12 inch MB. Wat betreft de nieuwe MBP, deze vind ik (heel) erg duur èn ik vind de huidige berichten over slechte/wisselende accucapaciteit een beetje zorgwekkend.

Als jij nog advies hebt, dan hoor ik graag. Misschien toch maar het oude model overwegen?

Op Marktplaats kom ik ook wel regelmatig gesealde exemplaren tegen. Dat klinkt aantrekkelijk, echter ik ben huiverig met eventuele garantie. Mijn ervaring bij ipad/iphone/atv is dat de garantie (de 1 jaar Applecare) start bij eerste keer aanzetten/activeren van het apparaat. Echter ik twijfel of dat ook het geval is bij een Macbook.

Bijdrager
    meesje

Nu met mijn lange verhaal er bij, zou het topic titel wel aangepast kunnen worden….;-)

Bijdrager
    Shmoo

Heb je de 12″ Retina MacBook al eens in het echt en werkend gezien?

Ik ging af op de filmpjes van Apple en met die verwachting ging ik naar de winkel om vooral het toetsenbord te testen. Toen ik daar aankwam schrok ik eigenlijk van het 12″ formaat. 12″ bleek ook echt 12″ te zijn en geen halve millimeter meer, dat zie je in de filmpjes amper terug hoe groot of klein zo’n machine is. Ik had in mijn gedachte een MacBook Air 13″ formaat aan te treffen maar dan met de gebruikelijke ‘Apple fancy design upgrade’ laag er overheen. Alsof Jony Ive zijn freesmachine over een 13″ Air had gehaald zoals hij dat wel vaker deed met iPhones en iPads de bekende -18% aluminum fetisj. Dat was de verwachting. Probleem is alleen dat het ding extreem klein en compact is. Ik ben daar echt van geschrokken. Echt ontwerpen kun je echt niet op zo’n machine zonder externe monitor, misschien een half uurtje links of rechts wat aanpassingen maken maar als je twee uur naar zo’n scherm moet kijken op een manier dat je doet qua fotobewerking waar details belangrijk zijn dan heb je gewoon een probleem met je nek.

Qua power knalt zo’n machine gewoon alles op het scherm en dat is verbazingwekkend. Wat ik altijd doe in de winkel is, ik open Finder > de programma’s folder en dan selecteer ik alle programma’s op de computer en open ik ze tegelijk. Op die manier kun je goed controleren hoeveel power een computer heeft. Als je apps vlot ziet starten de ene naar de andere zonder al te veel strandballen (die trouwens mega sexy zijn op Retina formaat) dan weet je dat er voldoende kracht in huis is en dat heeft de 12″ Retina MacBook zeker. Het is geen krachtpatser maar voor de meeste mensen die normaal een Air gewend zijn is deze computer gewoon een prima vervanging.

De prijs is idd. van de gekke. Zeker in Europa. In Amerika zie je deze computers het 2016 entry model voor 999.- USD bij BestBuy over de toonbank gaan en dan heb je een nieuwe in de seal. Open Box modellen heb ik al eens voor 820.- zien weggaan met een coupon. Dat is gewoon verschrikkelijk als je dat afzet tegen wat wij hier aan minimale kortingen krijgen en het bewust hooghouden van de prijzen onderling.

Een Retina MacBook 12″ zou normaal 1000 – 1150,- nieuw moeten kosten dan heb je een ideale prijs voor die machine en dan is het een waardig opvolger voor de 11″ Air die voorheen verkocht werd voor 999. Het nieuwe 2016 model MacBook Pro 13″ zonder Touch Bar zou dan 1280,- moeten kosten en eigenlijk geen MacBook Pro 13″ mogen heten maar gewoon Retina MacBook 13″ (de opvolger van de 13″ Air) en laat die machine dan het eerste jaar 1400,- kosten dat is het ook geen probleem. Het 13″ MacBook Pro met Touch Bar zou je dan kunnen wegzetten voor 1500 – 1600,- en het 15″ model voor 1850,- of iets in die buurt.

Als ze dat zouden doen heb je een geweldige line-up en kan iedereen de juiste computer kopen en betalen. Plus, 12″ heeft dan 1 poort – 13″ zonder TB heeft 2 poorten en 13″ met TB heeft dan 4 poorten. Hoe geweldig zou dat zijn. Ideaal voor de mensen die er mee moeten werken iemand die 4 poorten nodig heeft zal waarschijnlijk meer geavanceerde dingen doen met zijn computer dan iemand die af en toe eens 1 poort gebruikt of zelfs misbruikt.

Bijdrager
    VRam

heb sinds 2 maanden een rMB spacegrey met core m5 processor. Erg fijn sexy machientje! Heb lang getwijfeld tussen de nieuwe MBP 2016 zonder TB en de rMB (qua prijs nagenoeg gelijk) en uiteindelijk gekozen voor de rMB omdat portability belangrijk is voor mij en ik de rMB het meest sexy design vind hebben van de Apple notebooks. Tot nu toe geen spijt.

Kom van een MBP i5 van 2014. Ik moet zeggen dat de performance niet opvallend slechter of anders is. Maar ik doe geen cpu intensieve dingen.

Shmoo heeft wel een punt qua schermgrootte. Als je vaak moet multitasken is een externe monitor een aanrader. Zelf heb ik de 27UD88 aan de rMB hangen als ik thuis ben en dit werkt goed.

Volgens reviews die ik heb gelezen/gezien is het wel de moeite waard om voor de core m5 te gaan ipv de instapper qua performance.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

Is deze prijs inclusief 21% BTW en invoerrechten?

Zo niet dan is het verschil met de europeesche prijs een stuk minder…

Bijdrager
    Shmoo

Ja klopt, allemaal incl. zelfs een 5 rittenkaart bij YinYang te Roermond.:roll:

Bijdrager
    Shmoo

Ik ben in de laatste aantal dagen wel een fan geworden van deze gast op YouTube.

Ik wist niet eens dat de iSight camera in deze machine maar (nog steeds) 480 resolutie is. Dat is echt mega lelijk!

Bijdrager

Stel je niet zo aan. Ik heb die FaceTime camera nog nooit gebruikt. En als ik hem wel gebruik moet je geluk hebben dat iemand aan de andere kant zo’n sterke internet verbinding heeft dat hij überhaupt 720 zou kunnen streamen. Lijkt niet veel, maar in de praktijk lukt dit bij mij vrijwel nooit.

Bijdrager
    Shmoo

Daarom heeft elke Mac sinds 2012 al zo’n 720P iSight camera die dat kan.:wink:

Bijdrager
    Melle

Ik heb een maxed out 12″ MacBook te koop vrij binnenkort. Super tevreden van, maar toch een miskoop voor ons want, deze Apple MacBook kan NIET worden aangesloten op een Apple cinema display, ook niet met gelijk welke dongel of adapter… gewoon weg super irritant, omdat wij nu eenmaal allemaal ACD (thunderbolt) hebben…

Dus hij mag/moet weg. Ik vrees wel dat ik met veel verlies zal moeten verkopen… nieuw 1979 euro dacht ik half jaar geleden…

Maar voor de rest supersnelle capabele machine – photoshop, illustrator, autocad, normaal 3D tekenwerk : geen enkel probleem – wel met de maxed out versie, want dat maakt groot verschil tov de standaard versie.

En die face time camera – echt geen zorg ook voor mij: ik gebruik dat amper en als ik het gebruik dan maakt het mij eigenlijk niet uit welke resolutie… je neemt daar toch geen foto’s mee.

Bijdrager
    Brombeer

De actuele mactracker ( http://www.mactracker.ca ) geeft ook recente prijzen van ebay weer.

Bijdrager
    meesje

Ik twijfel nu tussen het vorige model MBP en een rMB basis uitvoering 2016. Deze laatste kan ik kopen voor 1099 euro, nieuw geseald. Is dat een redelijke prijs?

Bijdrager
    Shmoo

Dat is geen slechte prijs. Je moet er alleen mee wegkomen. Er zijn twee dingen die je moet zien te tackelen. Het kleine formaat/display en dat je enkel 1 poort hebt. Als je die twee dingen kunt tackelen/accepteren heb je een prima machine voor dat geld.

Bijdrager
    meesje

Dat zijn inderdaad twee belangrijke zaken. Qua beeldformaat vraag ik me af of 1,3 inch verschil echt uitmaakt?
    Ook heb ik twijfels over de 1 jaar Apple Care garantie. Het betreft namelijk een aanbieder op Marktplaats (fonetastic). Gaat de 1 jaar in bij eerste keer aanzetten van de macbook?

Bijdrager
    Shmoo

Deze neem ik aan?

Dit is geen splinternieuwe computer maar gewoon een tweedehands computer die waarschijnlijk heel netjes ingepakt is en door een seal-apparaat gehaald is zodat er folie vacuüm om de doos getrokken wordt en het als ‘sealed’ product verkocht wordt. Als je een Marktplaats-entrepreneur bent dan moet je slim zijn met termen als sealed en refursbished om je spulletjes verkocht te krijgen. Tweedehands klinkt gewoon niet aantrekkelijk genoeg wanneer het om relatief nieuwe spulletjes gaat waar wel marge op zit maar die jij niet wilt betalen zodra het tweedehands heet.

Het gaat hier om een marge product, marge goederen zijn gewoon tweedehands spulletjes die zakelijk zijn ingekocht zijn zonder BTW factuur. Ideaal voor bedrijven en mensen met een hobby die veel contante inkoop hebben zonder facturen.
    Wat zijn marge goederen?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

Je kletst weer eens uit je nek, vaker dan een enkele keer zou je hier weleens serieus kunnen zijn..

Je misleidt de OMT lezers,

Jouw citaat van hiervoor:

in Amerika zie je deze computers het 2016 entry model voor 999.- USD bij BestBuy over de toonbank gaan”

Absolute onzin wat je beweert en nog eens bevestigd ook… die prijs is NIET incl. 21% BTW, invoerrechten, verzendkosten enz.

Apple bashen door te suggeren dat de Mac’s in de US veel goedkoper zouden zijn…???

Vertel er liever bij dat ALLE geadverteerde prijzen in de USA exclusief BTW en andere belastingen zijn…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Bericht verwijderd..

Bijdrager
    meesje

Dat is ‘m inderdaad. Bedankt voor je toelichting. Ik haak nu af bij deze verkoper. Bij sealed verwacht ik dat deze echt nieuw zijn. Iedereen kan natuurlijk een doos sealen. Soms verbaas ik me echt. Op MP Is ook een advertentie waarin een nieuwe MBP (zonder TB) wordt aangeboden voor 1449. Ik heb gevraagd wanneer en waar deze is gekocht. De verkoper geeft aan: een week geleden en bij wehkamp. Tja, als deze nog in seal zit, kun je deze toch gewoon bij wehkamp retourneren binnen de 14 dagen periode? Lekker vage handel.

Door jouw verhaal ben ik wel terughoudend met het zoeken op ‘seal’ en ‘geseald’ op MP. Ook wordt er aangegeven dat er een bon bij zit, maar een pdf factuur van b.v. Bol of wehkamp kun je zo aanpassen. In het geval van 2ehands dan wellicht beter om te kijken naar producten in nieuwstaat met weinig cycles en restant AppleCare (te checken op de apple site). Op b.v. een geseald exemplaar bij b.v. Usedproducts.nl. Dat lijkt me ook wel betrouwbaar.

Bijdrager
    meesje

@joopjoopjoop, ik snap jouw opmerking niet. Mijn nieuwe ipads, iphones en atv waren echt wel nieuw en geseald. Of lees ik je opmerking nu verkeerd?

Bijdrager
    Shmoo

@joopjoopjoop is waarschijnlijk in gevecht met het konijn dat hij hij moet klaarmaken voor morgen en nu is zijn vrouw jaloers.

Dat reageert hij af op ons.. Nu zijn wij de slechteriken.

Niemand heet iets gezegd over MacBooks in Amerika kopen en die meenemen naar Europa omdat het voordeliger zou zijn. Dat verzin jij er weer bij. Er staat dat een Amerikaan (dat zijn wij niet) een andere prijs kan betalen voor precies dezelfde machine wanneer deze de BestBuy (MediaMarkt variant) uitloopt en dat wij zoiets niet hebben omdat hier de prijzen bewust hoog worden gehouden omdat er veel minder concurrentie is.

On topic:

Apple Care kun je normaal tot 1 jaar na aankoop of ontvangstdatum van het product activeren. Wanneer iemand op 1-1-2016een Mac koopt kun je dus tot 31-12-2016 Apple Care kopen en activeren op deze machine. Dat kan dus ook op tweedehands machine die nog heel jong zijn. Je hebt volgens mij dan wel het origineel factuur nodig om aan te tonen dat jij de eigenaar bent van het product.

Bijdrager
    meesje

Dat van de originele factuur dacht ik ook. Dus bij advertenties met nieuwe macbooks zonder originele factuur haak ik definitief af. Dan liever een exemplaar van een paar maanden jong, maar wel in nieuwstaat natuurlijk.:-) Ik hou niet van beschadingen en krasjes.

Ik zie nu ook dat icentre en a-mac beide een macbook pro (zonder tb) voor 1599 aanbieden. Dan heb je ook gelijk 3 jaar garantie. Moet de winkel natuurlijk niet omvallen, zoals Dixons destijds.

Bij MM btw actie (eind jan.) verwacht ik niet veel gestunt met Macbooks. Tegenwoordig is apple uitgesloten van deze actie. Vorig jaar was volgens mij wel een bepaalde uitvoering van macbook wat goedkoper.

Bijdrager
    Shmoo

De MacBook Pro 2016 zonder Touch Bar voor 1600,- bij A-Mac heb ik zelf ook op het oog omdat dit de perfecte opvolger voor de MacBook Air is. Ik moet alleen morgenavond wanneer iedereen gezellig aan het doen is even een bank overvallen of iets.

Ik had een heul sexy verlanglijstje gemaakt.

..alleen kerstmis zit weer in de weg. ?

Bijdrager
    meesje

Als je er Wishlist van maakt, zal het een stuk goedkoper zijn…;-)
    Ik zal geen gebruik maken van extern scherm, maar als je kijkt naar een heel enkel keertje fotobewerken, zou dan de schermgrootte van 12 inch echt niet te doen zijn? Het is maar 1,3 inch kleiner.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

nogmals je eigen tekst:

in Amerika zie je deze computers het 2016 entry model voor 999.- USD bij BestBuy over de toonbank gaan

op mijn vraag of dat inclusief 21%BTW etc is, reageer je:

Ja klopt, allemaal incl.

Vervolgens reageer je met nog grotere onzin…

Bijdrager
    Shmoo
    meesje op 24 december 2016

Ik zal geen gebruik maken van extern scherm, maar als je kijkt naar een heel enkel keertje fotobewerken, zou dan de schermgrootte van 12 inch echt niet te doen zijn? Het is maar 1,3 inch kleiner.

Ik kan moeilijk bepalen wat jij wel en niet prettig zal vinden. Als jij op een MacBook Air 11″ had kunnen werken omdat je flexibel ingesteld bent van nature dan lukt het ook wel op een 12″ of 13″.

Zoiets is voor iedereen anders.

Bijdrager
    meesje

Je wishlist wordt trouwens 155 euro goedkoper. Vanaf morgen is je macbook bij de MM in de aanbieding van 1699 voor 1544. Een aardige deal lijkt me. Ik denk dat ik die (in de grijze kleur) ga bestellen.

Bijdrager
    meesje

Sorry, ik bedoelde natuurlijk 55 euro goedkoper. Bij a-mac is ie al 1599 euro.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.