8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    oost

Verkeerde RAM-module, vervolgens problemen…

Goedemorgen,

Deze ochtend geen vraag, maar een ervaring waar wellicht mensen hun voordeel mee kunnen doen.

Ik heb gister een RAM-module gekocht (512mb). Via de telefoon heb ik de winkel (R’dam) gevraagd of zij de module voor mijn type Mac (G4; 1.25 GHz, toen nog 768 MbRam) op voorraad hadden zodat ik deze later op de dag kon ophalen. Dat hadden zij dus ben deze gaan halen.

Eenmaal thuis prik ik de module erin; tja toen begonnen de problemen…..

De machine starte helemaal niet meer op. Geen geluid, helemaal niets. Vervolgens de module eruit gehaald en wederom geprobeerd de machine op te starten. Niets….

Via het moederbord geprobeerd te ‘reseten’ en eigenlijk 9 van de 10 keer (als je moederbord in orde is) werkt dat prima en start de machine wel op. In dit geval niet. Mijn machine deed helemaal niets meer. Ik dacht dus dat op één of andere manier mijn moederbord gesneuveld was….

Vervolgens ben ik met mijn machine naar de winkel in R’dam gegaan om te kijken of de technische dienst nog iets kon betekenen voor mij. En dat konden zij. Ten eeste bleek er een verkeerde module verkocht te zijn wat de aanleiding was voor de problemen.

Om de machine toch te kunnen op starten en je ‘reset-knop’ op het moederbord levert niets op kun je de batterij er even uit halen. Als je dat doet reset de machine ook een aantal zaken. Hoe en wat weet ik niet precies maar het werkt als een speer…. Net als mijn machine.

Remco

Bijdrager
    iDog

Hey dat is eens goede info.

Ik heb hier een G4 staan die dus ook ‘dood’ is. Reageert nergens meer op (aan-knopje). Voeding is doorgemeten, niks mee aan de hand.

Problemen zijn gekomen nadat de dvddrive die erin zat eventjes is vervangen door een dvdwriter.
    Nadat de dvd geschreven was, is de dvdwriter eruit gehaald en terug vervangen door de originele dvddrive. En toen deed hij dus niks meer….

Heb je wat meer info over de plek waar die batterij precies zit en hoe en hoelang je die eruit moet halen ?

Alvast heel hartelijk bedankt en ik hoop dat ik m’n dode G4 hiermee weer tot leven kan wekken.

dog

edit : moest je wat meer info over die moederbord reset zelf hebben, ook altijd welkom (of gaat dat automatisch wanneer de batterij er even uit is geweest ?)

Bijdrager
    oost

iDog,

Het reset-knopje zit op je moederbord. De plek van het knopje is per Mac verschillend. Het is een klein vierkant knopje. Er staat ook bij dat het het reset-knopje is. In mijn geval is deze zilverkleurig met een klein rond knopje erboven op. Zorg dat je machine ontkopeld is van alle snoeren en één keer indrukken. Voor je gevoel gebeurd er niets maar dit is schijn. Vervolgens proberen op te starten. Als dit lukt is het goed en hoef je met de batterij niets te doen. Mocht dit niet lukken kun je de batterij er even uit wippen.

Deze zit ook op je moederbord en is ook als zodanig te herkennen. In mijn geval is de batterij roze. Hij zit in een klein houdertje en kun je er met een klein tangetje uit plukken. Zorg dat je een tang hebt die aan de boverkant als het ware een klein bochtje maakt zodat je de batterij aan de voor en -achterzijde kunt klemmen en er rustig uithalen. Uiteraard heb je machine van alle snoeren ontdaan. De batterij er even uit is voldoende. Je kunt hem er eigenlijk gelijk weer terug indoen. De machine weer aan sluiten en hopen dat de machine weer opstart.

Succes!

Remco

Bijdrager
    iDog

Thanks. Zit nu op m’n werk, maar zal het vanavond zeker proberen en hier het resultaat laten weten.

Ik ben benieuwd :lol:

edit: gisteravond geen tijd gehad. Dit weekend zeker een update :wink:

Bijdrager
    oost

hmmmm… volgens mij hoort dit topic bij ‘hardware’….

Sorry

Remco

Bijdrager
    iDog

Het is gelukt, hij reageert weer. Maar nu heb ik nieuwe problemen; heb maar een nieuw topic gestart wat mijn probleem beschrijft.

Bedankt in ieder geval, it’s alive :). Nu nog daadwerkelijk iets laten doen…

Bijdrager
    Jefta

hallo

allereerst bedankt voor de tips, ik ga ze proberen nadat ik wat vragen heb gesteld…
    ik heb een kernal panic ( :finderoud: ?) als ik em opstart.

ik zou wel het moederbord willen resetten, maar wat gebeurt er dan met je hele computer? gaat ie alles resetten? ik bedoel, ik gebruik mijn powerbook nu al een dik jaar, en na een jaar een relatie met dat ding te hebben staan er wel bestanden op die ik moet houden.

en, is er ook een resetknop bij de powerbook?

Bijdrager
    iDog

Een kernel panic duidt eerder op fout/corrupt geheugen dan iets anders.

Een moederbord reset (of het weghalen van de batterij en terugsteken) heeft geen invloed op je data die op je hd staat. Je moet waarschijnlijk wel even je datum/tijd opnieuw instellen, maar da’s alles.

Of je powerbook een resetknop heeft; ik neem aan van wel. Daarvoor moet je toch echt even de boel openmaken en kijken op je moederbord zelf. Bij ontbreken van de resetknop (wat ik niet verwacht) kun je altijd het batterij-verwijder-en-plaats-terug-truukje proberen.

Maar nogmaals, het lijkt er eerder op dat je geheugen voor de kernel panics zorgt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.