5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Hasoweh

Verkeerde info van HD

Elleu!

Wat me opviel was dat de info die de finder over mijn HD geeft
    verschilt op bepaalde plaatsen. Als ik de HD op mijn bureaublad
    aan klik, en voorvertoning doe. Staat er dat ik nog 170 gb heb.

Op het bureaublad zelf word aangegeven dat ik 215 gb over heb.
    Of is dit gewoon een functie?:P

Bijdrager
    Buzz

Vreemd, ik heb het ook in Lion, wel met een kleiner verschil (125 vs 132 GB vrij), maar met ook de (foute) lagere waarde in voorvertoning.

Bijdrager
    csteelooper

Finder geeft de waarde in GiB weer; zoals de fabrikanten die adverteren op hun producten (1MB = 1000KB). Andere programma’s werken met GB, de ‘traditionele standaard waarin ruimte wordt gemeten (1MB = 1024KB). Daarom is er een verschil waarneembaar. Bij Buzz_D is de ratio ongeveer correct. Wat het verschil voor Epie veroorzaakt is me een raadsel, want dat verschil licht buiten de ratio GiB:GB.

En sowieso is het trouwens wel vreemd dat er tussen twee interne delen van Finder een ‘conflict’ is over welke standaard voor ruimtemeting wordt gebruikt. Het zou volgens mij logischer zijn als de héle Finder met GiB dan wel met GB zou werken, dus ook de QuickLook module.

Bijdrager
    Buzz

csteelooper: Het is volgens mij vrij zeker een bug in QuickLook in de weergave van de vrije schijfruimte, want de totale grootte van de schijf wordt wel steeds consistent weergegeven.

Ik heb nog even gecontroleerd of het niet aan de bestanden in de Trash ligt, maar dat is het ook niet.

Bijdrager
    csteelooper

Dat bedoel ik: er kan tussen applicaties een verschil zitten in of men met GiB of GB werkt, maar niet bínnen een applicatie; dat moet haast wel een bug zijn.

Overigens is bij mij in Snow Leopard ook een verschilletje waarneembaar: 248.31MB free in finder, versus 248.57 in QuickLook. Dus bij mij is het nog minder verklaarbaar, want ~.16 is eigenlijk niet echt een noemenswaardige afwijking… Veel minder dan wat de ratio GB:GiB zou zijn en dus al helemaal niet zoveel als bij Epie…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.