13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    weazel

Verhuizing: VDSL vs. kabel-internet

Ik zit met de volgende vraag: Ik ga verhuizen, en moet dus een nieuw internetabonnement bestellen.
    Er ligt geen glasvezel op het nieuwe adres, dus mijn opties zijn VDSL of kabel.
    Ik ben een veelgebruiker, dus doorgaans pak ik een zwaarder pakket.

Volgens de website van XS4all kan ik op mijn nieuwe adres een snelheid van maximaal 18 mbps halen.
    Dat is nogal een verschil met mijn oude adres, waar 48 mbps wordt aangegeven.

Een alternatief voor een VDSL verbinding is natuurlijk kabel-internet van Ziggo.
    Van wat ik begrijp is die snelheid constant, maar ik hoor ook regelmatig slechte verhalen over storingen.

Wat is nu wijsheid?
    Zijn er opties die ik over het hoofd zie?

Bijdrager
    JJmac

Nou ik kan alleen voor mij zelf spreken, wij hebben al een jaar of 18 Ziggo en bijna nooit geen last van storingen etc.

Bijdrager
    mhoeve

Ik wil niet flauw doen, maar: “nooit geen” = ” altijd”:-D

Bijdrager
    musicmaker

Mijn ervaringen met Ziggo internet zijn wat minder positief. Heel veel variatie in snelheid (voortdurend en cyclisch). Dat verhaaltje over constante snelheid is uit de lucht gegrepen. Kijk hier ook maar eens.

Bijdrager
    sjoerdrei

Al jaren klant bij Ziggo en nooit klachten gehad. Zeer stabiele/snelle internet verbinding. 120MB/s

Ik denk dat het ook aan het thuisnetwerk zelf ligt. Sinds wij hebben geïnvesteerd in goeie apparatuur hebben wij op (bijna) elke plek in huis en in de tuin een stabiele 120Mb/s verbinding (groot huis) Ik zou dan ook aanraden om de bijgeleverde modem/router alleen als modem te gebruiken en er zelf een paar goeie router achter te zetten.

Wij hebben 4 van deze 1 als hoofd en de andere 3 ingesteld als access points. En dat werkt als een tierelier.

Bijdrager
    Buzz

Ik ben vorig jaar overgestapt van XS4all (dat voorheen door mijn werkgever betaald werd) naar Ziggo (dat ik nu zelf moet betalen). Qua snelheid en stabiliteit is het een gigantische vooruitgang. XS4all was bij mij in de (nieuwbouw)wijk ook beperkt tot zo’n 20 mbps. Bij Ziggo krijg ik met gemak de beloofde 120 Mbps. Ik heb ook minder vaak last van storingen. Ik kan dus Ziggo wat dat betreft zeker aanraden.

Eigenlijk wel jammer, want XS4all vind ik een sympathiekere organisatie. De televisiediensten van Ziggo waar ik meteen ook voor betaal laten me koud, en de bijbehorende reclame voor extra zenderpaketten, irriteren me.

Ik gebruik trouwens ook het modem/wifi-basisstation alleen als modem, en als router voor mijn bedrade netwerk, en heb hier een Time Capsule en Airport Extreme aan gehangen om het draadloze netwerk te verzorgen. Dat deed ik bij XS4all ook al zo.

Bijdrager
    macpro

Als je moet kiezen tussen VDSL en kabel, dan levert Ziggo gewoon de beste prijs/prestatie verhouding.
    Het zou mooi zijn als er eens echte concurrentie zou komen van de VDSL aanbieders, maar om een of andere reden lukt ze dat niet.

Bijdrager
    csteelooper

VDSL is nog steeds volledig (of in ieder geval toch grotendeels) koper, en kent dus ook de nadelen daarvan, net als ADSL. ADSL en VDSL zijn bijna hetzelfde als het op de technische werking aankomt, alleen werkt VDSL met een (behoorlijk) groter frequentiespectrum. Dit betekent wel dat de hoogst gemeten snelheden minder vaak gehaald kunnen worden (lees: je moet dichter bij de centrale zitten).
    Kabel kan in principe concurreren met glasvezel. Het kabelnetwerk is zelf grotendeels glasvezel (pas na de verdeelcentrale in je straat komt een stuk koper je huis binnen) en er kan dus tot daar een gigantische hoeveelheid aan data over het net. In de tegenwoordige situatie zitten maximaal 20 tot 30 abonnees op een wijkcentrale; appartementsgebouwen hebben meestal eigen stations en ook erg dichtbevolkte buurten kennen meerder van dit soort verdeelstations.

Ik heb zelf al járen Ziggo en ben zeer tevreden. Wel heb ik zo snel mogelijk de router-functie van de modem uit laten zetten (lees: de modem in de bridgemodus laten zetten) en een eigen router (in mijn geval een AirPort Extreme) aangeschaft, omdat de modems van Ziggo érg instabiel worden wanneer de routerfunctie actief is. Nadeel van het uitschakelen van deze functie kan wel zijn dat je geen gebruik kunt maken van Ziggo WifiSpots. Maar als je de Ziggo modem dus echt alleen als modem gebruikt, is de verbinding erg stabiel. Ik overweeg dan ook pas weer een overstap als er in mijn gemeente (eindelijk) FTTH (‘glasvezel’) komt en dat ook minstens zo stabiel blijkt.

Bijdrager
    ro_me

Zich haar snelheid is juist NIET constant. Xs4all juist wel!
    Die 18 Mbps heeft ermee te maken dat jouw nieuwe huis verder weg staat van een ‘knooppunt’,. Dat is bepalend bij ADSL. Hoe verder weg, hoe ‘minder snel je internet’, Maar de snelheid die je dan overhoudt is wel constant!
    Ziggo’s kabelinternet heeft geen last van afstand. Die hebben wel last van ‘drukte’ op het netwerk. Dus bij veel drukte, neemt de snelheid aanzienlijk af. In de praktijk is dat rond 6 uur, na het eten. Dan gaat iedereen schijnbaar internetten. Veel verschil is dit niet meer, was een paar jaar geleden veel erger.
    Ik zou gewoon voor kabel gaan als ik jouw was!

Bijdrager
    MacKeessie

Als je kabelaansluiting goed is zou ik voor Kabel internet gaan. Alleen bij een slecht signaal op de kabel niet. Mijn dochter woont in Amsterdam 4 hoog en zij had bij UPC problemen met regelmatig wegvallend internet. Zij zat op het eind van een zeer vertakt kabel netwerk in haar huis. Nu heeft zij ADSL, wel veel lagere snelheid maar wel stabieler.
    Ik heb thuis wel een goede aansluiting ( aangepast met dikkere kabels omdat de digitale TV blokjes gaf, en de oude kabels te dun waren, 30 jaar oud…) en haal met gemak de beloofde 120 Mbs down 12 Mbs up, zonder storingen. Ik heb wel nog een oud Ziggo modem zonder WIFI, en een Airport Extreme daarachter.
    Daarmee haal ik via WIFI 95 Mbs down.

Bijdrager
    Brombeer

Als je op een kaart zou kunnen kijken waar over Ziggo de klagers en de juichers zitten, dan zou je heel mooi afgebakende eilanden kunnen zien. Je hebt wat dat betreft echt goede en slechte buurten. Maar toch is die bewering nattevingerwerk, want van Ziggo zul je zo’n kaart natuurlijk nooit krijgen.

Een andere natte vinger is de gok wanneer er op dat nieuwe adres glasvezel komt*. Het prettige van Axes for All is dat er de nodige diensten inclusief zijn, en als je daar gebruik van maakt… Ook de ter beschikking gestelde Fritzbox is een prettig gereedschap met aanzienlijk meer mogelijkheden dan dat dichtgetimmerde afgeknepen ding van Ziggo.

*Als ze dat aanleggen loont het trouwens om je poot stijf te houden als ze de kabel in eerste instantie niet daar willen schieten waar jij dat wil.
    Het duurt een paar maanden langer, maar dan komen er twee wel gecertificeerde mannen aan de deur die de glasvezel wèl vlak langs de bestaande gas/water/licht/telefoon/CAI-infrastructuur mogen schieten, zodat je later niet onaangenaam verrast wordt als je eens in de tuin gaat spitten.

Bijdrager
    Obi

Lang verhaal in het kort: Oud adres XS4All internet met relatieve hoge snelheid, en toen werd
    (paar jaar geleden) XS4All overgenomen door KPN.
    Verhuis binnen de stad, veel nieuwer appartement ook XS4All, maar lagere snelheid
    ‘maximaal’ mogelijk. Door sterk verouderde wijkcentrale en lange afstand tot die centrale.

Verder werd de verhuizing van mijn internet totaal vernaggelt door de KPN
    (2 weken werd 3 maanden)
    De wijkcentrale wordt beheert door de KPN, en vanwege goedkoop wordt
    dat ding dus niet vervangen. Gevolg is dat ik het ‘laagste’ internet abbo van XS4All moet
    nemen op mijn nieuwe adres (en de werkelijke snelheid is nog lager dan van het abonnement),
    omdat die flikkers van KPN weigeren om hun netwerk te moderniseren.
    1.5 jaar aangekeken overgestapt naar UPC en ik heb KPN overal eruit geflikkerd (vast, mobiel, internet).
    UPC/Ziggo bevalt me prima, veel hogere snelheid voor iets hogere kosten.

XS4All was niet slecht, maar door de overname van KPN is het slechter geworden.
    ‘Mijn’ advies: KPN is een klote monopolist die je het beste kunt mijden, direct of
    indirect.

Bijdrager
    weazel

Wat een fijne reacties allemaal. Dank iedereen!:)
    De conclusie lijkt me helder, ik heb een Ziggo abonnement genomen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.